|
Hovedbevægelser på
finanslovforslaget 2007
i forhold til finanslov 2006
Indledning.......................................................................... 3
§5 Statsministeriet................................................................................... 4
§6 Udenrigsministeriet............................................................................. 5
§7 Finansministeriet................................................................................. 7
§8 Økonomi- og Erhvervsministeriet........................................................ 8
§9 Skatteministeriet................................................................................. 9
§11 Justitsministeriet.............................................................................. 10
§12 Forsvarsministeriet......................................................................... 11
§15 Socialministeriet............................................................................. 12
§16 Indenrigs- og Sundhedsministeriet................................................... 14
§17 Beskæftigelsesministeriet................................................................ 17
§18 Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration...................... 19
§19 Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.......................... 20
§20 Undervisningsministeriet.................................................................. 21
§21 Kulturministeriet............................................................................. 23
§22 Kirkeministeriet.............................................................................. 25
§23 Miljøministeriet............................................................................... 26
§24 Fødevareministeriet........................................................................ 28
§27 Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender............................. 29
§28 Transport- og Energiministeriet....................................................... 30
§35 Generelle reserver.......................................................................... 32
FFL07 sammenlignet med FL06
I denne oversigt gennemgÃ¥s hovedbevægelserne pÃ¥ finanslovforslaget for 2007 inden for hvert ministeromrÃ¥de.Â
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de største ændringer i forhold til finansloven for 2006. For hvert punkt henvises til den relevante hovedkonto på finanslovforslaget for 2007.
Som udgangspunkt nævnes de hovedkonti på finanslovforslaget for 2007, der ændres med mere end 20 pct., samtidig med at ændringen udgør mindst 20 mio.kr. i forhold til F-året på finansloven for 2006.
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende fem kategorier:
· Nye initiativer
· Reserver
· Budgetforbedringer
· Omkostningsreformen
· Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2007 skal ses i sammenhæng med pjecen Reformer og velfærd - finanslovforslaget for 2007 der redegør for regeringens overordnede prioriteringer på finanslovforslaget for 2007 og Oversigt over budgetændringer fra finanslov 2006 til finanslovforslag 2007, der indeholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra FL06 til FFL07.
§5 Statsministeriet
Ingen ændringer på §5 falder indenfor det i indledningen nævnte kriterium.
§6 Udenrigsministeriet
Nye initiativer
· Som følge af regeringens målsætning om at yde 0,8 pct. af BNI i udviklingsbistand afsættes yderligere 615 mio. kr. (2007-priser) til udviklingsbistand En andel af stigningen i ulandsrammen anvendes til øget bilateral gældslettelse. Bevillingen til bilateral gældslettelse øges med 260 mio. kr. (6.32.07).
· Til en række sundhedsprogrammer afsættes yderligere 245 mio. kr. i 2007. Det drejer sig blandt andet om tilsagn til hiv/aids, WHO’s udviklingsaktiviteter og FN’s Aids-bekæmpelsesprogram (UNAIDS) (6.36.03).
Omkostningsreformen
· I forlængelse af overgangen til omkostningsreformen er Udenrigsministeriets anlægsbevilling nedlagt (6.11.03. Udenrigstjenestens bygninger) og bevillingen flyttet til Udenrigstjenesten (§6.11.01.). Bevillingen udgjorde 39,5 mio. kr. i 2006. Det skyldes overgang til omkostningsbaserede bevillinger, der er en aktivitetsneutral bevillingsændring (6.11.03).
Øvrige ændringer
· Der blev i forbindelse med Finansloven for 2006 gennemført en analyse af udlodningerne for IØ og IFU. Den fastsatte udlodningsprofil medfører et fald i udlodningerne fra 2006 til 2007 på 100 mio. kr. (6.11.21).
· Der er sket en ændret periodisering af udgifterne til programsamarbejdslandene i Asien og Latinamerika. Som følge heraf reduceres bevillingen med 355 mio. kr. i 2007 set i forhold til 2006 (6.32.02).
· Som følge af forventning om indgåelse af en flerårig aftale med et firma om rekruttering af rådgivere i tilknytning til udviklingsbistanden afsættes yderligere 83,5 mio. kr. i 2007 under personelbistand (6.32.04).
· Udenrigsministeriet planlægger i 2007 at afgive et treårigt tilsagn til Center for Kultursamarbejde. Bevillingen til forskning og oplysning i Danmark stiger bl.a. som følge heraf med 42,9 mio. kr. i 2007 (6.35.01).
· Der blev i 2006 afgivet et treårigt tilsagn til Den Globale Miljøfacilitet (GEF). Bevillingen til Globale miljøprogrammer falder derfor med 274,5 mio. kr. fra 2006 til 2007 (6.36.05).
· Der er i 2007 oprettet en særskilt konto til danske bidrag til multilaterale gældsinitiativer ved internationale institutioner. Samtidig forventes øgede udgifter til multilaterale gældslettelser i de kommende år. Der afsættes 105 mio. kr. i 2007 under kontoen til multilaterale gældslettelser (6.37.03).
· Udgifter, der tidligere blev finansieret over den multilaterale regionalbistand på 6.38.01., afholdes fra 2007 og frem på 6.32.08.20. Bilateral regionalbistand. Som følge heraf reduceres 6.38.01. med 30 mio. kr. i 2007 (6.38.01).
· Der afsættes yderligere 81,5 mio. kr. til indsatser vedr. stabilitet og sikkerhed. Der er tale om en ændret periodisering af udgifter til konfliktforebyggelse gennem multilaterale organisationer (6.38.02).
· Der afsættes yderligere 32,5 mio. kr. inden for ulandsrammen i 2007 til øgede tilsagn til internationale NGO’er samt til handel og udvikling (6.38.03).
· Udgiften til FN’s humanitære fond, CERF, afholdes fra 2007 over Bidrag til humanitære organisationer under FN-systemet (6.39.01). Udgiften blev tidligere afholdt under 6.39.02. Ekstraordinære humanitære bidrag og internationalt Humanitært Beredskab (IHB). Herudover øges bidraget til Internationalt Røde Kors med 8 mio. kr. Ændringerne medfører, at 6.39.01. øges med 58 mio. kr. i 2007 (6.39.01).
§7 Finansministeriet
· Som led i aftalerne om kommunernes og regionernes økonomi for 2007 er det besluttet at forhøje rammen for det kommunalt-statslige samarbejdsprojekt om bedre ressourceudnyttelse, dokumentation af effekt og output ved den offentlige opgaveløsning m.v. Der er på den baggrund budgetteret med merudgifter på i alt 26,5 mio. kr. (07.11.02).
· I 2007 afsættes ressourcer til finansieringen af udviklingen af en fællesoffentlig borgerportal, som skal fungere som borgernes indgang til det offentlige Danmark. Endvidere er det i forbindelse med aftalen om kommunerne økonomi for 2007 besluttet at afsætte yderligere ressourcer til fremme af kommunale digitaliseringsløsninger bl.a. i forbindelse med kommunalreformen. Der er på den baggrund budgetteret med merudgifter på i alt 44,9 mio. kr. (07.11.04).
· Som følge af Hypotekbankens afvikling pr. 31.12.2005 overføres de sidste likvide reserver til staten i 2006. Der budgetteres derfor fremover ikke med indtægter fra Hypotekbanken, hvorved der i 2007 er mindreindtægter på 81,0 mio. kr. (07.11.27).
· Som følge af ændrede skøn for indfrielser og afdrag på lån, som administreres af Økonomistyrelsen, er der budgetteret med mindreindtægter på 35,0 mio. kr. (07.13.12).
· I forbindelse med aftalen om finansloven for 2006 blev det besluttet at foretage et ekstraordinært indskud i Finansieringsfonden til øgede uddelinger fra Danmarks Grundforskningsfond på 625 mio. kr. i 2006. Der er således et fald i de samlede udgifter på 625 mio. i 2007 (07.15.07).
· Som følge af ændrede skøn for profilen for indtægter og udgifter i forbindelse med udviklingen og opretningen af Christianiaområdet er der budgetteret med merudgifter på 5,5 mio. kr. og merindtægter på 63,4 mio. kr. (7.16.06).
§8 Økonomi- og Erhvervsministeriet
· Der er afsat reserve på 45,8 mio. kr. i 2007 til finansiering af de opgaver der overføres fra amterne til staten på Erhvervs- og Byggestyrelsens område som følge af kommunalreformen (8.31.79).
· Erhvervs- og Selskabsstyrelsens driftsbevilling stiger med 57 mio. kr. i 2007 primært som følge af en øget bevilling til drift af erhvervsportalen Virk.dk, der indtil udgangen af 2006 var delvist finansieret af private partnere (8.21.21).
· Udgifterne til eksportfinansiering stiger med 74,5 mio. kr. fra 2006 til 2007 som følge af ændrede skøn vedrørende renteudviklingen og valutakurser. Indtægterne fra eksportfinansiering stiger med 745,9 mio. kr. fra 2006 til 2007 som følge af forventede opskrivninger af fordringer (8.32.03).
· Udgifter og indtægter stiger med henholdsvis 398 mio. kr. og 388,1 mio. kr. fra 2006 til 2007 som følge af, at der fra 2007 indledes en ny programperiode for Regionalfonden og Socialfonden, som i den forbindelse er budgetteret på samme hovedkonto. Socialfonden var for programperioden 2000-2006 budgetteret på 8.35.05, jf. nedenstående (8.35.01).
· Indtægter og udgifter falder med henholdsvis 158,3 mio. kr. og 149,7 mio. kr. vedrørende Den Europæiske Socialfond, hvilket skyldes, at programperioden 2000-2006 udløber, og bevillingen for programperioden 2007-2013 budgetteres på 8.35.01 (8.35.05).
· Indtægten fra afviklingen af Investeringsfonden for Vækstmarkeder falder med 31,6 mio. kr. i 2007 som følge af ordningernes afvikling (8.36.06).
· Der er optaget en negativ budgetregulering pÃ¥ 111 mio. kr. i 2007, som i forlængelse af den tilsvarende negative budgetregulering pÃ¥ 235 mio. kr. i 2006 udfaser budgetreguleringen vedrørende maritime bevillinger, jf. akt. 94 af 16. marts 2005 (8.71.76).Â
§9 Skatteministeriet
Omkostningsreformen
· Reserven til SKATs systemmodernisering på 32,8 mio.kr. i 2006 er fra 2007 og frem nulstillet. Det skyldes overgang til omkostningsbaserede bevillinger, der er en aktivitetsneutral bevillingsændring. Reserven er omlagt til omkostningsbevillinger og overført til 09.21.01 SKAT (09.21.79).
Øvrige ændringer
· Indtægter fra gebyrer, retsafgifter mv. er blevet opjusteret med 163,8 mio.kr. fra 96,0 mio.kr. til 259,8 mio.kr. Det skyldes primært, at gebyrer vedrørende restanceinddrivelse er blevet udskilt fra driftsbevillingen 09.21.08 Restanceinddrivelse og opført på indtægtskontoen (09.21.03).
· Bevillingen til restanceinddrivelse er blevet opjusteret med 171,5 mio.kr. fra 635,0 mio.kr. til 806,5 mio.kr., primært fordi indtægterne fra gebyrer i forbindelse med restanceinddrivelse er blevet udskilt og overført til indtægtskontoen 09.21.03 Gebyrer, retsafgifter mv. Endvidere skyldes ændringen overgang til omkostningsbaserede bevillinger, der er en aktivitetsneutral bevillingsændring, samt justeringer af bevillingen som følge af nye skøn for SKATs systemmodernisering samt for den naturlige afgang af personale (09.21.08).
· Udgifter og indtægter vedrørende eftergivelse og tilskud til afvikling af studiegæld er begge blevet opjusteret med ca. 30 mio.kr. Udgifterne er steget fra 23,4 mio.kr. til 52,3 mio.kr., og indtægterne er steget fra 20,0 til 50,0 mio.kr. Opjusteringen skyldes ændrede skøn på baggrund af ændrede regler om eftergivelse af studiegæld, jf. LB 174 2006, samt de foreløbige regnskabstal for 2006 (09.22.22).
· Udgifter og indtægter vedrørende afdrag og tab på misligholdt studiegæld er blevet opjusteret med hhv. 110,0 og 123,0 mio.kr., fra 140,0 til 250,0 mio.kr. og fra 305,0 til 428,0 mio.kr. Opjusteringerne skyldes ændrede skøn på baggrund af ændrede regler om eftergivelse af studiegæld, jf. LB 174 2006 samt de foreløbige regnskabstal for 2006 (09.22.23).
· Bevillingen til forsøgsordning for socialt udsatte grupper på 26 mio.kr. i 2007 er overført fra Socialministeriets konto 15.75.28.50 til Gældssanering (09.22.25).
§11 Justitsministeriet
Omkostningsreformen
· Bevillingen til anlæg af fængsler og arresthuse er reduceret med 109,3 mio. kr. fra 2006 til 2007. Reduktionen skyldes overgangen til omkostningsbaserede bevillinger, der er en aktivitetsneutral bevillingsændring (11.31.09.).
§12 Forsvarsministeriet
Øvrige ændringer
· I overensstemmelse med den politiske aftale af 10. juni 2004 om forsvarets ordning 2005-2009 aftrappes hjemmeværnets bevilling med 244,7 mio. kr. i takt med integrationen i forsvarets støttestruktur og ændring af hjemmeværnets opgaver og organisation (12.21.03).
· Der påregnes anvendt færre midler i 2007 på ordinære bygge- og anlægsprojekter samt strukturtilpasningsprojekter 2005-2009, hvorfor kontoen i 2007 reduceres med 263,1 mio. kr. (12.21.13).
· Der påregnes gennemført færre anlægsarbejder i Danmark under det internationalt finansierede NATO-investeringsprogram, hvorfor bevillingen og den budgetterede indtægt fra NATO reduceres med 85,5 mio. kr. Indtægter og udgifter vil balancere, da samtlige udgifter på kontoen refunderes af NATO (12.22.13).
§15 Socialministeriet
Reserver
· Der er afsat en reserve på 1.747,1 mio. kr. i 2007 til Socialministeriets udgifter i forbindelse med kommunalreformen. Størstedelen af dette beløb – 1.448,4 mio. kr. – vedrører udgifter til den centrale refusionsordning og 264,4 mio. kr. vedrører udgifter til en videns- og specialrådgivningsfunktion (VISO), der skal indgå i den nye Styrelse for Specialrådgivning og Social Service (15.11.79).
Budgetforbedringer
· På kontoen Reserver og budgetregulering er der en mindreudgift på 841,5 mio. kr. fra 2006 til 2007. Mindreudgiften skyldes en budgetregulering vedrørende ændret finansiering af det almene boligbyggeri, der forventes udmøntet i forbindelse med en aftale om finansieringen af det almene byggeri (15.11.79).
Øvrige større ændringer
· Bevillingen til Strategisk forskningsprogram for velfærdsforskning ophører i 2007, da midlerne er fremrykket til 2006 ved akt 128 af 1. juni 2005. Bevillingen udgør 30,2 mio.kr. i 2006 (15.13.08).
· Bevillingen på 24,6 mio. kr. til Pulje til indførelse af en grundtakstmodel for visse sociale serviceydelser ophører i 2007 (15.13.55)
· Det faste tilskud i forlængelse af grundtakstmodellens overgangsordning ophører med udgangen af 2006, hvor kommunalreformen og den nye udligningsreform træder i kraft. Dette indebærer en mindrebevilling på 6.373,9 mio. kr. Rammen for 2007 overføres til kommunernes bloktilskud på Indenrigs- og Sundhedsministeriets § 16.91.11 (15.15.01).
· Tilskud vedrørende børn og familier i dag- og døgntilbud ophører med udgangen af 2006, hvor kommunalreformen træder i kraft. Dette indebærer en mindrebevilling på 1.225,8 mio. kr. Rammen for 2007 overføres til kommunernes bloktilskud på Indenrigs- og Sun dhedsministeriets § 16.91.11 (15.15.02).
· Der er en mindreindtægt på boligydelseslån på 34,2 mio. kr. i 2007. Mindreindtægten er af teknisk karakter, idet boligydelseslån konteres netto fra og med 2007 og ikke som hidtil med en udgifts- og en indtægtskonto (15.31.01).
· Der er en merudgift på 52,3 mio. kr. fra 2006 til 2007 på kontoen for merudgifter til personer med betydelig og varig fysisk og psykisk funktionsevne. Det skyldes, at antallet af modtagere forventes at stige som følge af, at nye førtidspensionister også er berettiget til ydelsen efter førtidspensionsreformen trådte i kraft (15.45.01).
· Der er en mindrebevilling på 386,8 mio. kr. til ydelsesstøtte til almene boliger. Årsagen er primært, at der forventes et mindre byggeri af almene boliger. Derudover forventes den særlige ordning vedrørende 225 årlige ældreboliger ophævet pr. 1. januar 2007 (15.51.01). Som erstatning herfor forventes etableret en ny ordning vedrørende tilskud til friplejeboliger. Nettoudgifterne hertil udgør i 2007 51,7 mio. kr. (15.52.04, 15.52.05 og 15.52.06).
· Der er en mindreindtægt på 1.037,0 mio. kr. på indtægter fra Landsbyggefonden. Baggrunden er, at den nuværende ordning om Landsbyggefondens medfinansiering af det almene byggeri udløber den 31. december 2006. Der forventes indgået en aftale om en ny ordning for 2007, jf. 15.11.79 (15.51.07).
· Bevillingen til Botilbud m.v. til yngre fysisk handicappede (15.64.16) er ophørt i 2007 i henhold til den aftalte bevillingsprofil. I 2006 omdisponeres 48,8 mio.kr. til forbedring og udbygning af handicappedes botilbud, da man i satspuljeaftalen for 2004 ønskede at målrette midlerne til boliger (15.64.17).
· Bevillingen til Forbedring og udbygning af handicappedes botilbud (15.64.17) ophører i 2007 i henhold til den aftalte bevillingsprofil. I 2006 anvendes 48,8 mio.kr., der omdisponeres fra bevillingen til Botilbud m.v. til yngre fysisk handicappede, jf. ovenfor (15.64.16).
· Der er en mindrebevilling på 124,7 mio.kr. til Sociale tilbud til personer med sindslidelser. Mindreudgiften skyldes primært, at bevillingen til Psykiatriaftalen 2003-2006 ophører efter 2006, samt at der sker en overførsel til bloktilskuddet til videreførelse af projekter støttet af Psykiatriaftalen 2003-2006 i 2007 (15.74.10).
· Der er en mindreudgift til puljen til socialt udsatte grupper på 80,0 mio.kr. samt en mindreindtægt på 22,8 mio.kr. som følge af de bevillingsprofiler, der blev aftalt som led i udmøntningen af satspuljen for 2003 og 2004. (15.75.26).
· Bevillingen til Social aktivering af socialt udsatte grupper mv. reduceres med 30,1 mio. kr., som følge af den bevillingsprofil, der blev aftalt som led i udmøntningen af satspuljen for 2006 (15.75.28).
· Bevillingen til Bedre og mere fleksibel hjemmehjælp er alene afsat i 2006 i henhold til aftale om finansloven for 2006 (15.75.38). Midlerne fra 2007 og frem på 441,2 mio. kr. er budgetteret på konto 35.11.03.
· Udgifterne til den nye førtidspensionsydelse er indbudgetteret med merudgifter på 998,8 mio. kr. i forhold til 2006. Merudgiften skyldes indfasningen af førtidspensionsreformen, der trådte i kraft pr. 1. januar 2003 (15.89.01).
§16 Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Nye initiativer
· I forlængelse af aftalen om regionernes økonomi for 2007 er Pulje til at øge behandlingskapaciteten i sundhedsvæsenet forhøjet med 954,8 mio. kr. (16.51.72).
Reserver
· Kontoen for Reserver og budgetregulering er forøget med 247,7 mio. kr. fra 2006 til 2007. Dette skyldes primært indbudgetteringen af en reserve på 195 mio. kr. til overførte amtslige opgaver, samt at der i 2007 ikke er indarbejdet en budgetregulering (16.11.79).
Øvrige ændringer
· Der er et fald i bevillingen til Sundhedsplejen – og anden tidlig, tværfaglig indsats på 18 mio. kr. fra 2006 til 2007. Dette skyldes den bevillingsprofil, der er aftalt ved udmøntningen af satspuljen for 2003 (16.21.47).
· Der er et fald i bevillingen til Tilskud til styrkelse af den kliniske kræftforskning på 50,5 mio. kr. fra 2006 til 2007. Ændringen i bevillingen skyldes, at der er tale om en midlertidig bevilling, idet der fra og med 2007 ikke er afsat yderligere puljemidler til kræftforskningsprojekter på kontoen. Bevillingen er afsat som følge aftale af 23. marts 2004 mellem regeringen og Dansk Folkeparti, aftalen om finansloven for 2005 samt aftalen af 8. juni 2005 mellem regeringen og Dansk Folkeparti (16.33.04).
· Udgiftsbevillingen til Sygesikring i øvrigt er forøget med 51,4 mio. kr. fra 2006 til 2007. Dette skyldes primært øgede udgifter til refusion af sygehjælpsudgifter til danskere, der tager ophold i udlandet, samt en teknisk korrektion som følge af en finansieringsomlægning mellem staten og regionerne (16.43.03).
· Bevillingen til Hovedstadens Sygehusfællesskab reduceres med 441,7 mio. kr. fra 2006 til 2007. Ændringen skyldes nulstillingen af bonuspuljen, der fremover vil blive udbetalt over hhv. regionernes, Grønlands og Færøernes bloktilskud (16.51.02).
· Der er et fald i bevillingen til Pulje til forsøg med sundhedscentre på 80 mio. kr. fra 2006 til 2007. Ændringen skyldes, at der er tale om en midlertidig bevilling, der bortfalder fra og med 2007. Bevillingen er afsat som følge af aftalen af 8. juni 2005 mellem regeringen og Dansk Folkeparti samt finanslovsaftalen for 2006 (16.51.42).
· Bevillingen til Pulje til produktivitetsfremmende omlægninger på kræftområdet reduceres med 50 mio. kr. Ændringen skyldes, at der er tale om en midlertidig bevilling, der bortfalder fra og med 2007. Bevillingen er afsat som følge af aftalen af 8. juni 2005 mellem regeringen og Dansk Folkeparti (16.51.43).
· Der er et fald i bevillingen til Tilskud til influenzavaccination på 30,6 mio. kr. fra 2006 til 2007. Ændringen kan henføres til, at bevillingen udløber fra og med 2007 (16.51.64).
· Bevillingen til Eksperimentel behandling reduceres med 14,8 mio. kr. Ændringen kan henføres til, at der som led i aftalen af 8. juni 2005 mellem regeringen og Dansk Folkeparti er afsat en engangsforhøjelse af bevillingen i 2006 på 15 mio. kr. (16.51.68).
· Bevillingen til Pulje til oprettelse af hospicer reduceres med 51 mio. kr. fra 2006 til 2007. Ændringen skyldes, at bevillingen er overført til kommunernes og regionernes bloktilskud (16.51.69).
· Der er et fald i bevillingen til Pulje til mammografiscreening på 30,1 mio. kr. fra 2006 til 2007. Ændringen kan henføres til, at der som led i aftalen af 8. juni 2005 mellem regeringen og Dansk Folkeparti er afsat en engangsforhøjelse af bevillingen i 2006 på 30 mio. kr. til tilskud til ændret arbejdstilrettelæggelse mv. (16.51.73).
· Bevillingen til Udbygning af børne- og ungdomspsykiatrien reduceres med 50,9 mio. kr. fra 2006 til 2007. Bevillingen er et led i udmøntningen af satspuljen for 2005. Ændringen skyldes, at der er sket en fremrykning af puljens disponering, der modregnes i bevillingen for 2007 og 2008 (16.51.75).
· Bevillingen til Forbedring af forholdene for mennesker med sindslidelser reduceres med 103,5 mio. kr. fra 2006 til 2007. Dette skyldes den bevillingsprofil, der er aftalt ved udmøntningen af satspuljen for 2003 (16.51.76).
· Der er et fald i bevillingen til Ældre medicinske patienter på 107,1 mio. kr. fra 2006 til 2007. Ændringen skyldes, at der er tale om en midlertidig bevilling, der bortfalder fra og med 2007. Bevillingen er afsat som følge af aftalen af 23. marts 2004 mellem regeringen og Dansk Folkeparti (16.51.78).
· Som følge af kommunalreformen og tilskuds- og udligningsreformen ændres budgetteringen af tilskud til kommuner og regioner på finansloven (hele 16.9).
· Regionerne får i 2007 et tilskud, der er 48.362,2 mio.kr. større end tilskuddet til amterne i 2006. Merudgiften kan primært henføres til, at de hidtidige skatteindtægter fra amterne nu for størstedelens vedkommende tilfalder staten, hvorfor regionernes udgifter finansieres fuldt ud af statstilskud (og tilskud fra kommunerne) (16.91.01 samt ny 16.91.03).
· Særtilskuddet til amterne, der i 2006 var på 64,5 mio.kr., nedlægges som led i omlægningerne som følge af kommunalreformen (16.91.02.).
· Der er indbudgetteret en merudgift på 9.962,9 mio. kr. under tilskud til primærkommuner i 2007. Merudgiften kan henføres til dels overtagne opgaver fra amterne, omlægninger som følge af tilskuds- og udligningsreformen samt en stigning i det generelle statstilskud afledt af økonomiaftalen for 2007 (16.91.11).
· Kontoen Særtilskud til kommuner er nedsat med 1.450,5 mio. kr. i 2007, hvilket i hovedsagen kan henføres til tilskuds- og udligningsreformen. Som følge heraf er en række tilskud omlagt til det generelle bloktilskud (16.91.12).
· Fordeling af skattenedslag som følge af personskattelovens skatteloft, der i 2006 udgjorde 262,0 mio.kr. nulstilles i 2007 som følge af tilskuds- og udligningsreformen. (16.91.19).
· Den hidtidige kompensation for begrænsning af grundskyldspromillen på 185 mio.kr. overføres til bloktilskuddet som følge af tilskuds- og udligningsreformen. Forhøjelsen af kompensationen i 2007 på 59,2 mio.kr. kompenseres fra den eksisterende konto, 16.91.21. (16.91.21).
· Ordningen vedrørende udligningen af kommunernes udgifter til merværdiafgift omlægges som følge af tilskuds- og udligningsreformen, hvorfor der ikke fremover vil være en indtægtsbevilling på kontoen. Indtægtsbevillingen udgjorde i 2006 15.850,7 mio.kr. På udgiftssiden er kontoen opdateret med skønnet for de kommunale og regionale momsudgifter i 2007, hvilket fører til en stigning ift. skønnet for 2006 på 1.170,2 mio.kr. (16.95.01).
§17 Beskæftigelsesministeriet
Nye initiativer
· I 2007 er der afsat midler under ministeriets reserver med henblik på udmøntning af Aftale om fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden, jf. nedenfor (17.19.79).
Reserver
· Som led i kommunalreformen er der indarbejdet en reserve til finansiering af de opgaver, der overføres fra amterne til staten på Beskæftigelsesministeriets område. Reserven vedrører omlægning af den specialiserede revalideringsindsats og udgør 319,1 mio. kr. i 2007 (17.11.79).
· Ministeriets reserver og budgetregulering øges med 444,6 mio. kr. til i alt 667,7 mio. kr. i 2007. Forøgelsen kan hovedsageligt henføres til indarbejdelsen af fire reserver som led i Aftalen mellem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden af 20. juni 2006. Regeringen vil i efteråret 2006 fremsætte forslag til ændring af bl.a. lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. samt lov om aktiv socialpolitik. Reserverne vil blive udmøntet konkret ved ændringsforslag. Endvidere er budgetgarantireserven overført til § 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet (17.19.79).
Omkostningsreformen
· Bevillingen til Beskæftigelsesministeriets departement er øget med 27,9 mio. kr. fra 2006 til 2007. Forøgelsen kan primært henføres til den nye likviditetsstyring, som følger af omkostningsreformen. Tidligere blev en række fælles udgifter afholdt af departementet finansieret ved overførsler på tillægsbevilling, men dette vil med den nye likviditetsordning påføre ministeriet et utilsigtet rentetab, hvorfor departementet tilføres midlerne allerede på finanslovforslaget. Omkostningsreformen er en aktivitetsneutral bevillingsændring (17.11.01).
· Bevillingen til tværgående IT-understøttelse i beskæftigelsesindsatsen stiger med 54,7 mio. kr. fra 2006 til 2007. Dette skal ses i sammenhæng med omkostningsreformen og de ekstraordinært store afskrivninger på tidligere års IT-investeringer. Omkostningsreformen er en aktivitetsneutral bevillingsændring. (17.46.73).
Øvrige ændringer
· På finanslovforslaget for 2007 er ATP-bidrag for modtagere af barselsdagpenge udskilt fra ATP-bidraget for modtagere af sygedagpenge og overført til § 27. Det bevirker, at udgiftsbevillingen til ATP-bidrag for modtagere af sygedagpenge reduceres med 108,2 mio. kr. fra 2006 til 2007. Samtidig reduceres indtægtsbevillingen med 248,7 mio. kr. (17.31.29).
· Som følge af LBK nr. 874 af 11. september 2005 er ordningen om overgang til overgangsydelse ophørt. De sidste overgangsydelsesmodtagere fragår ordningen inden 31. december 2006. På den baggrund er udgifterne reduceret med 122,5 mio. kr. fra 2006 til 2007 (17.34.01).
· Udgifterne til fleksydelse ventes at stige med 158 mio. kr. i 2007 svarende til en forventet stigning i antal modtagere på 1.050 personer. Samtidig ventes merindtægter på 37 mio. kr. i 2007 fra fleksydelsesbidrag på baggrund af et forventet antal bidragsbetalere på 36.000 (17.39.21).
· I forbindelse med kommunalreformen omlægges den statslige beskæftigelsesindsats. Dette bevirker, at bevillingen til den statslige arbejdsformidling ophører på finanslovforslaget for 2007 og overføres til en række nyopførte hovedkonti. Bevillingen til den statslige arbejdsformidling var på finansloven for 2006 på 812,9 mio. kr. (17.45.01).
· Omlægningen af den statslige beskæftigelsesindsats i forbindelse med kommunalreformen indebærer bl.a. oprettelsen af et antal selvstændige hovedkonti:
o Beskæftigelsesregioner, som tilføres 65,9 mio. kr. i 2007 (17.44.01).
o Beskæftigelsesrettede aktiviteter, som tilføres 42 mio. kr. i 2007 (17.44.02).
o Beskæftigelsesindsatsen i statslige jobcentre, som tilføres 616,2 mio. kr. i 2007 (17.44.03).
o Beskæftigelsesindsatsen i pilotjobcentre, som tilføres 110,3 mio. kr. i 2007 (17.44.04).
o Driftsudgifter ved aktivering af forsikrede ledige i pilotjobcentre, som tilføres 260,5 mio. kr. i 2007 (17.46.12).
o Flaskehalsbevilling, som tilføres 225 mio. kr. i 2007 (17.46.13).
o Indsats ved større afskedigelser, som tilføres 10 mio. kr. i 2007 (17.46.14.).
o Befordringsgodtgørelse, som tilføres 55 mio. kr. i 2007 (17.46.32).
· Bevillingen til driftsudgifter ved aktivering af forsikrede ledige i 2007 er nedjusteret med 625,5 mio. kr. i forhold til 2006. Justeringen skyldes, at den statslige beskæftigelsesindsats omlægges i forbindelse med kommunalreformen, hvilket bl.a. medfører, at der oprettes et antal nye hovedkonti, som tilføres midler fra den eksisterende konto til aktivering af forsikrede ledige, jf. ovenfor. Endvidere er bevillingsniveauet tilpasset det forventede fald i ledigheden i 2007 samt nye skøn primært for indsats via andre aktører. (17.46.11).
· Bevillingen til aktiveringsydelse til forsikrede ledige er i forlængelse af justeringen af driftsudgifter til forsikrede ledige i 2007 reduceret med 1.188,8 mio. kr. i forhold til 2006 (17.46.31).
· Bevillingen til løntilskud ved ansættelse af forsikrede ledige er i forlængelse af reduktionen af driftsudgifter til forsikrede ledige i 2007 reduceret med 675,7 mio. kr. i forhold til 2006 (17.46.51).
· Som følge af aftalen om en â€Ny chance for alle†gennemføres der i perioden fra 1. juli 2006 til den 30. juni 2008 en landsdækkende indsats, hvor personer pÃ¥ kontanthjælp eller starthjælp skal have deres sag gennemgÃ¥et af kommunen med henblik pÃ¥ et tilbud om arbejde eller et aktiveringstilbud. Den fastlagte bevillingsprofil bevirker, at udgifterne pÃ¥ kontoen stiger med 239,3 mio. kr. fra 2006 til 2007 (17.46.29).
§18 Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration
Øvrige ændringer
· Der ventes en mindreudgift i 2007 på 20,2 mio. kr. til kontante ydelser mv. til asylansøgere m.fl. Mindreudgiften skyldes primært, at der som følge af det faldende antal asylansøgere forventes færre indkvarterede i asylcentersystemet.
§19 Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling
Nye initiativer
· Bevillingen til departementet nedsættes med 103,4 mio. kr. hovedsagelig som følge af ministeriets organisationsændring (19.11.01).
· Bevillingen til Forsknings- og Innovationsstyrelsen forøges med 66,2 mio. kr. hovedsagelig som følge af ministeriets organisationsændring (19.11.03).
· Bevillingen til Universitets- og Bygningsstyrelsen forøges med 41,0 mio. kr. hovedsagelig som følge af ministeriets organisationsændring (19.11.07).
· Bevillingen til IT-Universitetet i København forøges med 22,1 mio. kr. som følge af taxameterreformens fordelingsvirkninger (19.22.45).
· Fællesbevillingerne til universiteterne mindskes med 99,0 mio. kr. på grund af udmøntning af midler til forskeruddannelse og gennemførelse af taxameterreformen (19.25.05).
· Udgiftsbevillingen og indtægtsbevillingen til Højteknologifonden forøges med 79,3 mio. kr. som følge af yderligere indskud i og afkast af fonden (19.55.07).
Budgetforbedringer
· Bevillingen til reserver og budgetregulering mindskes med 33,8 mio. kr. hovedsagelig som følge af bortfald af aktivitetsreserven (19.11.79).
Øvrige ændringer
· Udgiftsbevillingen og indtægtsbevillingen til ejendomsadministration nedsættes med 565,8 mio. kr. på grund af lavere byggeaktivitet (19.11.06).
· Indtægtsbevillingen under bygherreforpligtelser mindskes med 37,4 mio. kr. på grund af bortfald af engangsprovenu ved frasalg af arealer i 2006 (19.11.08).
· Reserven til nye initiativer mindskes med 24,6 mio. kr. på grund af ændret kontering af udgiften til Galathea 3-ekspeditionen (19.11.11).
· Bevillingen til øvrige programaktiviteter forøges med 61,2 mio. kr. til finansiering af ombygning og drift af skib til Galathea 3-ekspeditionen (19.17.08).
· Bevillingen til forskeruddannelse forøges med 81,0 mio. kr. som følge af den flerårige udmøntning af forskningsreserven i 2005 (19.42.01).
· Udgiftsbevillingen til netværkssamfundet mindskes med 23,1 mio. kr. som følge af udløb af tidsbegrænsede IT-programmer og bevillinger (19.65.01).
§20 Undervisningsministeriet
Â
· Som led i kommunalreformen er der indarbejdet en reserve til finansiering af de anlægsmæssige opgaver, der overføres fra amterne til staten på Undervisningsministeriets område. Reserven er på 370 mio. kr. Reserven vil blive udmøntet på ændringsforslagene for 2007. (20.11.75).
· Reserver og budgetregulering øges til 8.375 mio. kr. fra 186 mio. kr. Dette kan primært henføres til oprettelse af en reserve til overførte amtslige opgaver i forbindelse med kommunalreformen på 8.167 mia. kr., der ligeledes vil blive udmøntet på ændringsforslagene for 2007 (20.11.79).
· Bevillingen til reserver og budgetregulering er mindsket med 120,0 mio. kr. pga. bortfald af reserve til imødegåelse af aktivitetsstigninger, som følge af at reserven ikke er udmøntet de senere år. Reserven var midlertidigt bortfaldet i 2006 (20.11.79).
· Reserven til momsudgifter til selvejende institutioner, der i 2006 var på 64 mio. kr., udgår i forbindelse med overførelsen af bevillingen til Undervisningsministeriets momskompensationsordning til           § 35.12.01. (20.11.76).
· Bevillingen til Undervisningsministeriets momskompensationsordning, som i 2006 var på 790 mio. kr., er overført til § 35.12.01 (20.11.77).
· Bevillingen til Arbejdsgivernes Elevrefusion er faldet med 126 mio. kr. til 328 mio. kr. Mindreudgiften skyldes en forventet nedgang i aktiviteten på skolepraktik, samt at tilskuddene til institutionerne til praktikpladssøgning og vejledning af elever om praktik- og beskæftigelsesmuligheder er nedsat som følge af udløb af etårigt løft i bevillingen på grund af integrationsaftalemidler. (20.31.11).
· Bevillingen til skolepraktik er faldet med 78 mio. kr. til 184 mio. kr. Faldet skyldes primært en forventet nedgang i aktiviteten. (20.31.12).
· Mindreindtægten på 28 mio. kr. under puljer under EVE skyldes, at indtægtsbevillingen i 2006 blev forhøjet i forbindelse med forbrug af tidligere års opsparing. (20.79.05).
· Der er merudgifter i 2007 på 24 mio. kr. til bonus til elever over 18 år i lønnet praktik. Merudgiften skyldes en forventet stigning i aktiviteten. Bonus bliver, efter omlægningen af ordningen fra og med 2006, sparet op under uddannelsen og først udbetalt ved uddannelsens gennemførelse og afslutning i stedet for at blive udbetalt én gang årligt. (20.98.41)
· Nettoudgiftsbevillingen til UNI-C, Danmarks IT-Center for Uddannelse og Forskning er steget med ca. 21 mio. til 106 mio. kr.. Dette skyldes primært, at nettoudgiftsbevillingen i 2006 blev reduceret i forbindelse med forbrug af tidligere års opsparing. Desuden medfører overgangen til omkostningsbaserede bevillinger en aktivitetsneutral bevillingsændring på 3,5 mio. kr. i 2007 (20.82.11).
§21 Kulturministeriet
Nye initiativer
· Til bl.a. kunstnerisk aktivitet og talentudvikling afsættes 5 mio. kr i 2007 stigende til 20 mio. kr. i 2009 (21.21.06.).
· Der er indarbejdet en indtægtsbevilling på 5 mio. kr. årligt til tilbagebetaling af uforbrugt usikkerhedsmargin, der indgår i den enkelte films budget til uforudsete udgifter (21.24.03.).
Reserver
· Reserven øges fra 15,6 mio. kr. i 2006 til 623,9 mio. kr. i 2007. 603,1 mio. kr. af stigningen vedrører en reserve, der som led i kommunalreformen indarbejdes til finansiering af de opgaver, der overføres fra amterne og primærkommunerne til staten på Kulturministeriets område (21.11.79.).
· Til kunststøttetilskud afsættes en reserve på 15 mio. kr. årligt. Den forventes udmøntet på ændringsforslag for 2007 (21.21.79.).
Øvrige ændringer
· Den kulturelle rammebevilling reduceres fra 136,3 mio. kr. i 2006 til 88,2 mio. kr. i 2007 som følge af ophør af kulturaftaler med Kulturregion Århus Amt samt Kulturregion Nordjylland (21.11.32.).
· Ved Kgl. resolution overføres Dagbladsnævnet med en pulje på 13,8 mio. kr. årligt fra Statsministeriet til Kulturministeriet. Endvidere etableres som følge af L271 31/3 2006 en tilskudsordning for distribution af dagbladslignende publikationer på 10,2 mio. kr. årligt samt som følge af L570 9/6 2006 en tilskudsordning vedr. distribution af dagblade. Denne tilskudspulje, som i 2006 er på 298,1 mio. kr., overføres i 2007, hvor den udgør 340,1 mio. kr., fra Transport- og Energiministeriet. Af de ovennævnte puljer afholdes udgifter til administration. (21.11.57., 21.11.59. og 21.11.61.)
· Anlægsbevillingen til Nyt Skuespilhus på Kvæsthusgrunden reduceres fra 256,4 mio. kr. i 2006 til 111,2 mio. kr. i 2007, da byggeriet nærmer sig sin afslutning (21.23.73.).
· I den oprindelige budgettering regnedes med øget byggeaktivitet i forbindelse med etablering af Rigsarkivets magasiner, derfor øges anlægsbevillingen fra 40,6 mio. kr. i 2006 til 145,5 mio. kr. i 2007 (21.32.73.). Det bemærkes, at byggeriet ikke er igangsat.
· Fra 2007 er der afsat 41,2 mio.kr. årligt til initiativer vedrørende styrkelse af adgangen til kulturarven. Puljen forventes udmøntet på ændringsforslag for 2007 til initiativer på museumsområdet bl.a. på baggrund af Formidlingsudvalgets anbefalinger (21.33.02.).
· Puljen til tilskud til lokal radio- og tv-produktion er nulstillet fra 32,8 mio. kr. i 2006, idet de bevillingsmæssige konsekvenser af medieaftalen for perioden 2007-2010 først indarbejdes på ændringsforslag for 2007 (21.81.02.).
· Udbyttet fra TV 2/DANMARK A/S er opjusteret fra 0,1 mio. kr. i 2006 til 50,4 mio. kr. i 2007. Udbyttet er teknisk budgetteret svarende til udbyttet for regnskabsåret 2005, som udbetales i 2006. (21.81.27.).
§22 Kirkeministeriet
· I henhold til AKT 67 08/12/2005 er der afsat 24,8 mio.kr. mere til renoveringen af taget på Roskilde Domkirke i 2007 i forhold til 2006. (§22.11.15).
· Som følge af en ændret udmøntning og fornyet opgørelse af den kompensation, der tilfalder folkekirken for anden lovgivnings provenuvirkning for kirkeskatten, reduceres bevillingen med 48,9 mio.kr. i 2007. Den ændrede udmøntning af kompensationen omfatter bl.a. en omlægning af finansieringen af særpræster til â€40/60-præster†samt en omlægning af finansieringen af departementets konsulentydelser for fællesfonden (§22.21.08).Â
§23 Miljøministeriet
Nye initiativer
· Der er afsat ekstra 20 mio. kr. årligt i perioden 2007-10 til implementering af Miljømålsloven (fordelt med 15 mio. kr. på § 23.21.01 og 5 mio. kr. på § 23.51.01).
Reserver
· Der er afsat en reserve på 21,3 mio. kr. årligt til finansiering af amternes naturforvaltningsprojekter på anlægsområdet, der overtages af staten i forbindelse med kommunalreformen. Reserven vil blive udmøntet på de relevante finanslovskonti på ændringsforslag. Såfremt det skulle vise sig, at amterne har indgået juridisk bindende anlægsforpligtelser, der overstiger 21,3 mio. kr. årligt, vil der blive taget højde for dette på ændringsforslagene (§ 23.11.77).
· Der er afsat en reserve pÃ¥ 480 mio. kr. til finansiering af de driftsopgaver, der overføres fra amterne til staten pÃ¥ Miljøministeriets omrÃ¥de som led i kommunalreformen (§ 23.11.79.02). I lyset af de ekstraordinære effektiviseringsÂmuligheder gennemføres effektiviseringer pÃ¥ 5 pct. Ã¥rligt i 2008-2010 for de adminiÂstraÂtive driftsfunktioner m.v., der overføres til staten. Der er pÃ¥ § 23.11.79.10 endvidere afsat en reserve pÃ¥ 5,3 mio. kr. til videreførsel af amternes miljøportal. Der er pÃ¥ § 23.11.15 afsat en reserve pÃ¥ 130,3 mio. kr. vedrørende gebyrfinansieret grundvandskortlægning, som Miljøministeriet delvist overtager fra amterne som led i kommunalreformen. Udgiften pÃ¥ 130,3 mio. kr. modsvares af en tilsvarende indtægtsbevilling. Endelig er der pÃ¥ § 23.11.79.20 afsat en negativ budgetÂreguleÂring pÃ¥ i alt 22,1 mio. kr. i 2007-2010 vedrørende tilbagebetaling af lÃ¥n til engangsudgifter til kommunalreformen. Budgetreguleringen modregnes i effektivitetsreguleringen af reserÂven til overtagelse af driftsopgaver fra amterne (23.11.79.02). Reserverne pÃ¥ § 23.11.79 vil blive udmøntet konkret pÃ¥ de relevante hovedkonti og omlagt til omkostningsbevillinger ved ændringsforslag.
Omkostningsreformen
· Skov- og Naturstyrelsens nettoudgiftsbevilling forøges med 86,0 mio. kr. Bevillingsforøgelsen skyldes væsentligst omlægning af konti i forbindelse med omkostningsreformen. Endvidere skyldes forøgelsen overgang til omkostningsbaserede bevillinger, der er en aktivitetsneutral bevillingsændring (§ 23.51.01).
Øvrige ændringer
· Skov- og Naturstyrelsens anlægsbevilling lægges sammen med styrelsens statsvirksomhedskonto som led i overgangen til omkostningsbevillinger. Som følge heraf reduceres anlægsbevillingen med 26,0 mio. kr. i forhold til 2006 (§ 23.51.02).
· Mindreudgiften pÃ¥ 68,6 mio. kr. under Naturforvaltningsmidler (drift) skyldes kontoomlægninger i forbindelse med overgangen til omkostningsbevillinger, hvor kontoen ophører med at eksistere. Kontoomlægningerne indebærer, at midler under naturforvaltningsbevillingen, der anvendes til naturforvaltningsÂprojekter overføres til anlægskontoen under naturforvaltningsmidlerne, mens de egentlige drifts-udgifter under naturforvaltningsmidlerne overføres til Skov og Naturstyrelsens statsvirksomhedskonto (§ 23.52.01).
· Udgiftsbevillingen pÃ¥ anlægsbevillingen under Naturforvaltningsmidlerne er forøget med 37,4 mio. kr. Merudgiften skyldes overførsel af den del af bevillingerne fra NaturÂforvaltningsmidlernes driftskonto, som anvendes til naturforvaltningsprojekter. Denne overførsel skyldes kontoomlægninger som følge af omkostningsÂreformen. Endvidere er udgifterne til fredningserstatninger pÃ¥ 9,4 mio. kr. Ã¥rligt fra 2006 til 2007 overført til kontoen fra Skov- og Naturstyrelsens statsvirksomÂhedsÂbevilling. Endeligt er indtægtsbevillingen forøget med 43 mio. kr. fra 2006 til 2007 ligeledes som følge af overførsler fra Naturforvaltningsmidlernes driftsbevilling til Naturforvaltningsmidlernes anlægsbevilling, samt at der overføres en del af provenuet fra jagttegnsafgifter fra Skov- og    Naturstyrelsens statsvirksomhedsÂbevilÂling (§ 23.52.02)
· Der er oprettet en ny selvstændig hovedkonto, der vedrører salg af ejendomme under Skov og Naturstyrelsen. Mindreudgiften på 30,3 mio. kr. på udgiftsbevillingen i 2007 skyldes ophør af en negativ budgetregulering svarende til Skov- og Naturstyrelsens salg af ejendomme og arealer, der ikke understøtter styrelsens kerneopgaver. Ophøret af budgetreguleringen skyldes en teknisk omlægning af kontering af indtægter fra salg af Skov- og Naturstyrelsens ejendomme, hvor salgsprovenuet fremadrettet konteres som indtægter. (§ 23.51.03).
· Finanslovforslaget indeholder en mindreudgift på 67 mio. kr. på udgiftsbevillingen til Tilskud til genplantning m.v. efter stormfald. Reduktionen skyldes udløb af udbetaling fra den afsatte pulje på 67 mio. kr. til genplantning af skov efter stormfaldet i januar 2005. På samme konto er indtægtsbevillingen reduceret med ligeledes 67 mio. kr. på grund af udløb af refusion fra stormflods- og stormfaldspuljen for tilskud til genplantning efter stormfald (§ 23.55.09).
§24 Fødevareministeriet
Omkostningsreformen
· Bevillingen til Danmarks JordbrugsForskning øges fra 239,0 mio.kr. i 2006 til 285,9 mio.kr. i 2007. Ændringen skyldes overgang til omkostningsbaserede bevillinger, der er en aktivitetsneutral bevillingsændring, samt udmøntning af midler til bygningsvedligeholdelsesarbejder m.v. (24.33.03).
Øvrige ændringer
· Der er merudgifter til anlægsprogram under Direktoratet for FødevareErhverv på 24,9 mio.kr. i 2007 og merindtægter på 25,7 mio.kr. i 2007. Merudgiften og merindtægten i 2007 skyldes forventet køb og salg vedrørende puljejord i jordfordelinger til etablering af vådområder, som delvist modsvares af omlægning af midler til bygningsvedligeholdelsesarbejder (24.21.05).
· Udgifter til Innovation, forskning og udvikling m.v. i fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren er øget med 24,6 mio.kr. i 2007. Merudgiften skyldes den i 2006 ekstraordinære overførsel af 20,0 mio.kr. til innovationsprojekter i fødevaresektoren på §24.23.03.15. under landdistriktsprogrammet samt regeringens indsats som led i Flerårsplan for en bæredygtig og miljørigtig husdyrproduktion (24.23.17).
· På Refinansieringsordningen for landbruget er der mindreudgifter på 31,0 mio. kr. i 2007 som følge af en teknisk mellemregning med Økonomistyrelsen, som administrerer ordningen. Der er ligeledes mindreindtægter på 24,2 mio. kr. i 2007, hvilket dels skyldes et fald i indtægterne vedrørende terminsrenter, afdrag og udtrækning vedrørende overtagne obligationer og forpligtelser, dels et lavere salg af overtagne obligationer fra landmænd (24.24.44).
· Udgifter til tilskuddet inden for fiskerisektoren med EU-medfinansiering reduceres med 219,2 mio.kr. fra 2006 til 2007, mens indtægter fra EU-refusionen reduceres med 140,1 mio.kr fra 2006 til 2007. Mindreudgiften og mindreindtægten i 2007 skyldes udløb af en etårig ekstraordinær ophugningsordning for fiskeriet (24.26.30).
· Indtægterne under tilskud til fødevareforskning er reduceret med 23,1 mio.kr. i 2007, hvilket skyldes et reduceret brug af videreført opsparing (24.33.02).
· Lovbundne udgifter og indtægter til Produktionstilskud og afgifter reduceres fra 629,7 mio.kr. i 2006 til 455,5 mio.kr. i 2007. Mindreudgiften og mindreindtægten skyldes hovedsagelig ændringer som led i sukkerreformen, hvor produktionstilskuddet til sukker til brug i den kemiske industri vil bortfalde (24.42.13).
§27 Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
Øvrige ændringer
· Der er mindreudgifter på 151,2 mio. kr. på kontoen for reserver og budgetregulering (27.19.79), hvilket skyldes overførsel til bloktilskudsaktstykket af bevilling til lovbundne udgifter på det kommunale område.
· Der er merudgifter på 52,2 mio. kr. til forskudsvis udbetaling af børnebidrag mv., hvilket skyldes et højere udgiftsniveau i 2005, som er beregningsgrundlaget for 2007 (27.23.05).
· Som følge af, at ATP-bidrag for modtagere af barselsdagpenge er overført fra Beskæftigelsesministeriet til Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender (fra § 17.31.29. til § 27.28.03) er der hhv. merudgifter for 75,5 mio. kr. og merindtægter for 68,3 mio. kr.
§28 Trafikministeriet
· Transport- og Energiministeriets Reserve og budgetregulering stiger med 523,5 mio. kr. Heraf vedrører 477,7 mio. kr. den ændrede bevilling til Transport- og Energiministeriet som følge af amternes deling og statens overtagelse af dele af de amtslige opgaver på trafikområdet, primært dele af det amtslige vejnet. De resterende 50 mio. kr. skyldes en negativ budgetregulering, der blev gennemført i 2006 i forbindelse med den politiske aftale om Banedanmark, som ikke videreføres i 2007 (28.11.79).
· For Vejdirektoratets bevilling til drift og vedligeholdelse stiger indtægterne med 58,2 mio. kr. fra 2006 til 2007, hvilket kan henføres til nedlæggelsen af Vejdirektoratets bevilling til trafik (28.21.40), som delvist overføres til 28.21.30, i forbindelse med omkostningsreformen. Der er tale om en aktivitetsneutral bevillingsændring (28.21.30).
· Vejdirektorats bevilling til trafik, som i 2006 var 20,3 mio. kr., nedlægges som følge af omkostningsreformen og videreføres på henholdsvis 28.21.21 og 28.21.30. Omlægningen er således en aktivitetsneutral bevillingsændring (28.21.40).
· For Banedanmarks anlægsbevilling falder udgiftsbevillingen med 21,5 mio. kr. i 2007 i forhold til 2006 som følge af overgangen til omkostningsbaserede bevillinger, der er en aktivitetsneutral bevillingsændring (28.63.02).
· Nettoudgiftsbevillingen for Banedanmark Entreprise stiger med 66 mio. kr., hvilket skyldes overgangen til omkostningsbaserede bevillinger, som er en aktivitetsneutral bevillingsændring (28.63.21).
· Udgiftsbevillingen til Banedanmark Entreprises anlægsbevilling på 40,8 mio. kr. bortfalder i 2007 og overføres til Entreprises hovedkonto §28.63.21, hvilket skyldes overgangen til omkostningsbaserede bevillinger, der er en aktivitetsneutral bevillingsændring (28.63.22).
· Udgiftsbevillingen for Puljen til sikkerhed og bedre kapacitet, som er en følge af trafikaftalen for FL04, er på 32,1 mio. kr. i 2007. Som tidligere udmøntes beløbet af forligspartierne bag trafikaftalen for FL04 i forbindelse med ændringsforslag til finansloven for 2007. På FFL 2006 var der afsat 17,9 mio. kr. Disse blev udmøntet på ændringsforslag til finanslovsforslaget for 2006 af forligspartierne (28.11.11).
· Bladtilskudsordningen på 298,1 mio. kr. i 2006 overføres fra Transport- og Energiministeriet til Kulturministeriet fra og med 2007. Bladtilskudsordningen optræder således på 21.11.59 på finansloven for 2007 (28.11.31).
· Der budgetteres med et mindre udbytte på samlet 242,4 mio. kr. i 2007 i forhold til 2006 fra Post Danmark A/S, DSB og Scandlines AG. De lavere udbytter kan primært henføres til, at Scandlines AGforventes solgt inden udgangen af 2006, hvorfor der ikke er budgetteret med indtægter herfra i 2007 (28.11.66).
· For Vejdirektoratets anlægsbevilling stiger indtægterne med 140,1 mio. kr., hvilket primært kan henføres til et forventet øget forbrug af reserveret bevilling til igangværende anlægsprojekter (28.21.20).
· Indtægterne på Vejdirektoratets bevilling til fremme af sikkerhed og miljø øges med 16,4 mio. kr., hvilket primært kan henføres til et forventet øget forbrug af reserveret bevilling til igangværende anlægsprojekter (28.21.21).
· For Betaling til indkøb af offentlig service jernbanetrafik stiger indtægterne med 41,8 mio. kr. i 2007 i forhold til 2006. Stigningen kan primært henføres til øget forbrug af reserveret bevilling (28.61.01).
· For Banedanmarks anlægsbevilling falder udgiftsbevillingen med 121,6 mio. kr. i 2007 i forhold til 2006 som følge af, at et antal anlægsprojekter afsluttes i 2006, mens et antal anlægsprojekter igangsættes i 2007. Den bevillingsmæssige størrelse af de afsluttede projekter overstiger den bevillingsmæssige størrelse af de anlægsprojekter, der igangsættes. Desuden bortfalder indtægtsbevillingen i 2007, som var på 86,2 mio. kr. i 2006, idet Banedanmarks medfinansieringsbidrag til Ringbaneprojektet udløber (28.63.02).
· Tilskud til dækning af kuldioxidafgift i visse virksomheder stiger med 33,3 mio. kr. i 2007 i forhold til 2006. Der er tale om ændret budgettering af de forventede udgifter i 2007 i lyset af udgifterne i 2005, idet Europa-kommissionens godkendelse af lov om CO²-kvoter stadig afventes (28.75.03).
§35 Generelle reserver
· Der er afsat reserver til højt prioriterede områder på i alt 1.200,7 mio. kr. i 2007. Af den samlede reserve er der afsat 175 mio. kr. til forskning, 441,2 mio. kr. til ældre og i alt 584,5 mio. kr. til bedre kvalitet i dagpasning og miljø. Regeringen vil søge reserverne udmøntet i forbindelse med finanslovforhandlingerne (35.11.03).
· Som led i Aftale om fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden er der afsat en globaliseringspulje på 2 mia.kr. i 2007, der vil blive udmøntet til uddannelse, forskning, innovation, iværksætteri og voksen- og efteruddannelse. (35.11.05).
· Der er afsat en reserve pÃ¥ 500 mio.kr. til udgifter i forbindelse med ny          flerÃ¥rsaftale for politiet mv. Der er endvidere afsat en tilsvarende negativ budgetregulering til udmøntning samtidig med reserven (35.11.28).Â
· Der er indbudgetteret en reserve på 500 mio. kr. til dækning af merudgifter ved nye bevillingsforslag (35.11.01).
· Reserven til en fortsat styrkelse af kampen mod terror er ikke videreført som selvstændig konto, men skal ses i sammenhæng med reserven på 35.11.28 vedrørende ny flerårsaftale for politiet, jf. ovenfor (35.11.02).
· Efter sædvanlig praksis er der indarbejdet en satspulje på FFL07. Puljen er i 2007 på 1.067,1 mio. kr. Heraf foreslås i alt 216,4 mio. kr. konkret udmøntet, herunder til finansiering af efterreguleringen af førtidspensionsreformen mv. (35.11.04).
· Reserven til midtvejsregulering af det kommunale bloktilskud udgør 1.200 mio. kr. Reserven udmøntes blandt andet i forbindelse med midtvejs- og efterreguleringen af regionernes udgifter til medicin samt ved en eventuel midtvejsregulering af budgetgarantien vedrørende de kommunale udgifter til indkomstoverførsler mv. (35.11.09).
· Der er afsat en social- og sundhedspulje på 120 mio.kr. til initiativer på social- og sundhedsområdet. Puljen blev afsat som led i skatteaftalen i februar 2003 (35.11.19).
· Som følge af et nedjusteret skøn for dollarskursen efter færdiggørelsen af ministerbudgetterne er der indarbejdet en mindreindtægt pÃ¥ 421 mio. kr. i 2007 vedrørende de statslige indtægter fra overskudsdelingen og olierørledningsafgiften i forbindelse med Nordsø-aktiviteterne (35.11.23).Â
· Med henblik på at sikre, at forsvaret og politiet hurtigt og fleksibelt kan opstille og udsende styrker i internationale operationer samt opretholde udsendte kapaciteter, er der afsat en reserve på 961,7 mio. kr., jf. Aftale om Forsvarets ordning 2005-2009 (35.11.26).
· Der er afsat en reserve på 25 mio.kr. årligt i 2007 og 2008 til finansiering af eventuelle frikøb fra lejekontrakter i forbindelse med den endelige lokalisering af SKAT (35.11.35).
· Reserven til refusion af statsinstitutionernes udgifter til ikke-fradrags-berettiget købsmoms er budgetteret til 8.100 mio.kr. Det er en stigning på 2.300 mio.kr. ift. budgetteringen i 2006. Heraf kan 1.000 mio.kr. henføres til, at der er overflyttet opgaver fra amterne til staten i forbindelse med kommunalreformen, mens yderligere 1.000 mio.kr. kan henføres til, at ordningen er udvidet til også at omfatte udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms for visse selvejende institutioner under Undervisningsministeriet (35.12.01).
· Der er afsat en negativ budgetregulering på 100 mio. kr., som udmøntes gennem bedre IT-koordination i staten. En analyse har vist, at der er store fordele at hente ved en bedre koordination af IT-udviklingen i form af lavere samlede omkostninger, en mere sammenhængende arkitekturudvikling og en mere sammenhængende offentlig serviceproduktion (35.11.30).
· Der er afsat en negativ budgetregulering på 300 mio.kr., der udmøntes ved, at der igangsættes et indkøbsprogram, som skal effektivisere det statslige indkøb gennem standardisering, koordinering og forpligtelse af store dele af det statslige indkøb (35.11.33).