Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 236 - Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Videreførelse af det forhøjede befordringsfradrag).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer bemærkningerne til høringssvarene vedrørende L 236.

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Birgitte Christensen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Høringssvar og kommentarer hertil vedrørende L 236, forslag til lov om ændring af ligningsloven (Videreførelse af det forhøjede befordringsfradrag for pendlere i udkantskommuner).

 

Organisation

Bemærkninger

Kommentar

Advokatrådet

Lovforslaget giver ikke Advokatrådet anledning til bemærkninger.

 

 

Amtsrådsforeningen

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

 

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

 

CEPOS

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

 

Dansk Industri

Lovforslaget giver ikke Dansk Industri anledning til bemærkninger.

 

 

Dansk Told- og Skatteforbund

Lovforslaget giver ikke Dansk Told- og Skatteforbund anledning til bemærkninger.

 

 

Den Danske Skatteborgerforening

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

 

Det Skæve Danmark

 

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Foreningen af Statsautoriserede Revisorer

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Foreningen Danske Revisorer

Lovforslaget giver ikke Foreningen Danske Revisorer anledning til bemærkninger.

 

 

 

Foreningen Registrerede Revisorer

FRR kan ikke støtte forslaget, da FRR mener, at man ikke skal lave regional fordelingspolitik over skattelovgivningen, da det komplicerer denne yderligere.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forslaget burde være forelagt Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reglerne fra 2004-2006 burde evalueres, før ordningen forlænges.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FRR spørger, om det er i strid med skattestoppet, at ca. 900 personer ikke vil blive omfattet af videreførelsen af ordningen.

 

 

 

 

 

 

 

 

FRR nævner eks. 4, hvor en borger bor i en udkantskommune fra den 1. januar 2007 til den 1. juli 2008 og igen fra den 1. september 2009. Denne person får det forhøjede befordringsfradrag i 6 ½ år. En person, der flytter til en udkantskommune den 1. januar 2009, får det forhøjede befordringsfradrag i 7 år. FRR spørger, hvorfor der er denne forskel.

 

 

 

 

FRR beder om en redegørelse for, hvordan beregningerne af befordringsfradraget automatisk kan fremgå af den fortrykte selvangivelse.

Det forhøjede befordringsfradrag i ud-kantskommuner indgår i regeringens regionale vækststrategi, der lanceredes i 2003. Vækststrategien indeholder en række initiativer til at styrke det erhvervsmæssige grundlag og bosætnings­mulighederne i yderområderne. På trods af de eventuelle ulemper ordningen kan have for skattelovgivningen, anser regeringen det forhøjede befordringsfradrag for et vigtigt initiativ, som bør videreføres efter udløbet af den første midlertidige ordning fra 2004-2006.

 

Lovforslaget om den gældende ordning blev i sin tid blev forelagt Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering, som vurderede, at forslaget alene berørte borgerne og ikke erhvervslivet. Forslaget blev derfor ikke forelagt et af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.

Dette lovforslaget er en videreførelse af den eksisterende ordning, og det har derfor ikke været forelagt Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering eller et af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.

 

Der foreligger ikke på nuværende tidspunkt tilgængelige statistiske oplysninger, der kan danne grundlag for en præcis vurdering af ordningen i den forløbne periode.

Det vurderes, at en opretholdelse af det forhøjede befordringsfradrag i yderområderne vil sikre, at befolkningen i yderområderne fortsat har et ekstra incitament til at søge job i andre områder eller i byerne. Fradraget bidrager dermed til at øge jobmobiliteten, tiltrække og fastholde ressourcestærke indbyggere i yderområderne, øge kommunernes indtægtsgrundlag, øge den økonomiske lighed mellem kommunerne og reducere arbejdsløsheden i yderområderne.

Endvidere er det forhøjede befordringsfradrag, i forhold til en stor del af regeringens øvrige indsats for at skabe vækst i yderområderne, en personlig rettighed, der kan bruges af alle beskæftigede i yderområderne. Befordringsfradraget giver dermed et personligt økonomisk incitament til hele arbejdsstyrken.

 

Ordningen blev indført som en midlertidig ordning, og det er derfor ikke i strid med skattestoppet, at nogle personer i kommuner, der eventuelt ikke fremover omfattes af ordningen, mister det forhøjede befordringsfradrag. Lovforslaget sikrer, at disse pendlere bevarer retten til fradraget i 5 år fra det tidspunkt, de første gang har opnået ret til fradraget inden udgangen af 2006 (den individuelle femårs-periode).

 

Syvårs-perioden regnes fra det tidspunkt, hvor den skattepligtige første gang har opnået retten til forhøjet befordringsfradrag. Dette svarer til de gældende regler. Den individuelle syvårs-periode har ikke til hensigt at sikre, at alle får ret til det forhøjede befordringsfradrag i præcis syv år, men derimod at give den enkelte borger – både den, der overvejer at flytte til kommunen, og den der ellers overvejer at flytte fra kommunen – en rimelig tidshorisont at planlægge ud fra.

 

SKAT har oplyst, at udgangspunktet for beregning af det fortrykte befordringsfradrag er personens bopælsadresse og arbejdsstedets registreringsadresse. Det er således muligt ud fra personens bopælsadresse at konstatere i hvilken kommune, personen er bosiddende, og dermed om personen bor i en af udkantskommunerne, og dermed om vedkommende skal have beregnet sit befordringsfradrag efter de specielle regler. Personer bosiddende i udkantskommunerne vil således kunne få fortrykt befordringsfradrag på selvangivelsen efter de samme forudsætninger, efter samme principper og i samme omfang, som der kan fortrykkes befordringsfradrag for øvrige personer. Den eneste forskel er, at befordringsfradraget for personer i udkantskommuner er beregnet med en højere sats for den del af den daglige befordring, der overstiger 100 km. Ved denne beregning vil der som udgangspunkt automatisk blive taget højde for, hvornår personen henholdsvis ind- og udtræder af ordningen med forhøjet befordringsfradrag.

 

HTS-A Arbejdsgiver- og Erhvervsorganisation

HTS-A støtter lovforslaget, selv om de principielt finder, at der ikke bør føres regional fordelingspolitik via skatteområdet. HTS-As støtte til lovforslaget skal ses i lyset af, at det udvidede befordringsfradrag har en positiv effekt i forhold til mulighederne for at bo, arbejde og drive virksomhed i alle egne af landet, herunder også de såkaldte udkantsområder.

 

HTS-A foreslår, at der i lovforslaget indsættes en revisionsklausul, som gør det muligt at tage ordningen med det forhøjede befordringsfradrag op til evaluering i år 2010. 

Se kommentaren til FRR.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ordningen videreføres for perioden 2007-2013, hvilket skal ses i sammenhæng med Økonomi- og Erhvervsministeriets udpegning af yderområder, der skal have del i EU’s strukturfondsmidler i budgetperioden 2007-2013.

Ordningen med det forhøjede befordringsfradrag er således midlertidig og udløber ved udgangen af 2013. Inden udgangen af 2013 vil ordningen blive taget op til fornyet revision. Der ses ikke at være behov for en yderligere revisionsklausul.

 

Kommunernes Landsforening

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

 

Landsorganisationen i Danmark

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

 

SKAT

Lovforslaget giver ikke SKAT anledning til bemærkninger.

 

 

Skatterevisorforeningen

 

Har ikke afgivet bemærkninger.

 

Sammenslutningen af Danske Småøer

 

Har ikke afgivet bemærkninger.