Arbejdsmarkedsstyrelsen
Holmens Kanal 20
1016 København K
Att.: Chefkonsulent Kirsten Brix Pedersen
Vedrørende høring over udkast til forslag om lov om ændring af lov om aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik, lov om fleksydelse og lov om betaling for uddannelse i forbindelse med visse tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.
Foreningen af Frie Samvirkende MVU-institutioner (FSI) takker hermed for at få ovennævnte lovforslag til høring.
FSI finder alene anledning til at kommentere de forhold der knytter sig til lovforslagets administrative konsekvenser for uddannelsesinstitutionerne. FSIs bemærkninger ligger i forlængelse af bemærkninger fremsendt d. 24. marts i forbindelse med høring om udkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiv beskæftigelsesindsats og lov om betaling for uddannelse i forbindelse med visse tilbud efter lov om aktiv beskæftigelsesindsats m.m.
Det er administrativt tidskrævende for uddannelsesinstitutionerne at indkræve taxametertilskud for den enkelte studerende via konkret, individuel aftale og opkrævning i den studerendes hjemkommune.
Vores medlemsinstitutioner har erfaringer med en tilsvarende ordning, hvor uddannelsesinstitutionen skal opkræve udgifterne til uddannelsen (taxametertilskuddet) for studerende, der starter uddannelsen i henhold til lov om betaling for uddannelse i forbindelse med visse tilbud efter lov om aktiv beskæftigelsesindsats.Â
Forskellen i de administrative forretningsgange mellem â€almindelige†studerende og studerende visiteret via div. kommuner og AF-regioner er følgende:
·
Hvis
der er tale om en â€almindelig†studerende, indrapporteres denne samlet med de
øvrige â€almindelige†studerende til undervisningsministeriet og dette udløser
herefter betaling af taxametertilskud fra Undervisningsministeriet
· Hvis der er tale om en studerende, som henvises i henhold til lov om betaling for uddannelse i forbindelse med visse tilbud efter lov om aktiv beskæftigelsesindsats vil uddannelsesinstitutionen skulle sikre indgåelse af en konkret aftale mellem kommuner/AF og institutionen. I aftalen skal indgå de konkrete taxameterbeløb mv. Praksis i kommuner og AF-regioner omkring aftaleindgåelse og betalinger er imidlertid meget forskellig.
Ordningen medfører således 1) altid en administrativ ekstrabelastning idet aftalerne skal indgås på uensartede grundlag, 2) ofte at uddannelsesinstitutionerne udover at skulle sende individuelle opkrævninger, også må sende rykkere i et ikke uvæsentligt omfang (dette medfører ikke alene administrativt merarbejde - men også likviditetstab for uddannelsesinstitutionen). I visse tilfælde medfører ordningen 3) endvidere direkte økonomisk tab når studerende slutter uddannelsen urettidigt. Endeligt kræver ordningen 4) særligt revisionsmæssig kontrol.
FSI må bede om at de involverede ministerier i samspil med KL koordinerer, så der udformes faste procedurer for aftaler og afregninger med henblik på at reducere de administrative meromkostninger for uddannelsesinstitutionerne
FSI er selvfølgelig klar over, at det ikke er muligt at etablere et parallelt refusionssystem uden administrativt merarbejde. Imidlertid forekommer det uhensigtsmæssigt for såvel uddannelsesinstitutioner som øvrige involverede parter, at der ikke er etableret ensartede aftale- og betalingsprocedurer, der smidiggør aftaleforløbet, forebygger unødig administration og forhindrer økonomisk tab for uddannelsesinstitutionerne.
Vi må derfor anmode om, at de involverede ministerier indgår i et samarbejde med Kommunernes Landsforening for at sikre, at der etableres faste, ensartede procedurer for indgåelse af aftaler og for opkrævning af uddannelsesomkostningen, således at ordningens administrative forretningsgange reduceres mest muligt for alle – ikke mindst for uddannelsesinstitutionerne.
FSI stiller gerne regnskabskyndig bistand til rådighed, såfremt der skulle være behov for dette for at ordningen kan etableres med mindst mulig administrativ gene for uddannelsesinstitutionerne.
Med venlig hilsen
Thomas Braun /
Sekretariatet
FSI