Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr.      . november 2005 500 - 12 Trafikudvalget har i brev af 25. november 2005 stillet mig følgende spørgsmål 7 (L 23), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges i 5   eksemplarer. Spørgsmål 7: ”Til uddybning af besvarelsen af L 23  – p- lyse, om den ændrede opgørelsesmetode efter antal kørte km. kan komme til at medføre, at et togselskab, der driver flere baner kan nedprioritere b e- tjeningen af en af deres baner, således den får en væsentlig ringere betj e- ning end de øvrige baner, selskabet driver.” Svar: Som nævnt i mit svar til spørgsmål 6 har Trafikstyrelsen nedsat en arbejds- gruppe med deltagelse af Trafikstyrelsen, Amtsrådsforeningen og Hove d- stadens Udviklingsråd  med henblik på at u darbejde et forslag til en ny og mere hensigtsmæssig opgørelsesmetode af privatbanernes trafikom   fang. Det er hensigten, at forslaget til ny opgørelsesmetode vil blive  forelagt tra- fikordførerne  fra de oprindelige partier bag finanslovsaftalen fra november 1999 (S, RV, SF og EL). På dette grundlag vil det være muligt at tilpasse aftalen af 5. april 2000 om privatbanerne, der blev indgået  mellem den da- værende   regering ((S og RV) samt SF og Enhedslisten) Amtsrådsforeni n- gen og Hovedstadens Udviklingsråd . Efter at opgørelsesmetoden  er god- kendt politisk, vil dette danne grundlag for et tillæg/allonge til de juridiske aftaler, der er indgået mellem transport - og energiministeren og amtskom- munerne og Hovedstadens Udviklingsrå d. De juridiske aftaler indeholder bl.a. bestemmelser om privatbanernes togtrafik på privatbanestrækninge   r- ne. Med venlig hilsen Flemming Hansen
p. 2/2