Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
. november 2005
500
-
12
Trafikudvalget har i brev af 25. november 2005 stillet mig følgende
spørgsmål 7 (L 23), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 7:
Til uddybning af besvarelsen af L 23
p-
lyse, om den ændrede opgørelsesmetode efter antal kørte km. kan komme
til at medføre, at et togselskab, der driver flere baner kan nedprioritere b e-
tjeningen af en af deres baner, således den får en væsentlig ringere betj
e-
ning end de øvrige baner, selskabet driver.
Svar:
Som nævnt i mit svar til spørgsmål 6 har Trafikstyrelsen
nedsat en arbejds-
gruppe med deltagelse af Trafikstyrelsen, Amtsrådsforeningen og Hove d-
stadens Udviklingsråd med henblik på at u darbejde et forslag til en ny og
mere hensigtsmæssig opgørelsesmetode af privatbanernes trafikom fang.
Det er hensigten, at forslaget til ny opgørelsesmetode vil blive forelagt tra-
fikordførerne fra de oprindelige partier bag finanslovsaftalen fra november
1999 (S, RV, SF og EL). På dette grundlag vil det være muligt at tilpasse
aftalen af 5. april 2000 om privatbanerne, der blev indgået mellem den da-
værende regering ((S og RV) samt SF og Enhedslisten) Amtsrådsforeni n-
gen og Hovedstadens Udviklingsråd . Efter at opgørelsesmetoden er god-
kendt politisk, vil dette danne grundlag for et tillæg/allonge til de juridiske
aftaler, der er indgået mellem transport - og energiministeren og amtskom-
munerne og Hovedstadens Udviklingsrå d. De juridiske aftaler indeholder
bl.a. bestemmelser om privatbanernes togtrafik på privatbanestrækninge r-
ne.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen