Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
30. n
ovember 2005
004
-
Trafikudvalget har i brev af 25. november 2005 stillet mig følgende
spørg smål 6 (L 23 ), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 ek semplarer.
Spørgsmål 6:
Til uddybning af besvarelse af L 23
y-
se, om den ændrede opgørelsesmetode efter kørte km. kan komme til at
medføre, at man på en bane, hvor toget skilles undervejs og fortsætter mod
2 forskellige destinationer /f.eks. Østbanen, hvor man i Hårlev kan fortsæ
t-
te mod henholdsvis Fakse Ladeplads og Rødvig) kan nedprioritere betj e-
ningen af den ene af de 2 delstrækninger, således betjeningen på den ene
delstrækning bliver væsentlig ringere end på den anden.
Svar:
Trafikstyrelsen, der administrerer privatbaneområdet har oplyst, at d et ikke
er fastlagt, at den ændrede opgørelsesmetode alene skal baseres på antal
togkilometer.
I dag opgøres privatbanernes togtrafik på de enkelte strækninger på ba
g-
grund af det niveau, som trafikomfanget havde i år 2000 , hvor aftalen om
overdragelse af privatbanerne blev indgået. Her er anta llet af togafgange
fastlagt for hverdage fra kl. 6 til kl. 21, lørdage fra kl. 6 til kl. 16.00 og
søndage fra kl. 12 til kl. 21 for hver enkelt strækning .
Det har været drøftet, hvordan denne meget præcise opgørelsesmetode, der
baseres på, at Trafi kstyrelsen tæller antallet af togafgange, kan laves om til
en mere fleksibel opgørelsesmet ode.
Trafikstyrelsen har i den anledning fundet, at der i den kommende opgøre l-
sesmetode muligvis også vil indgå andre elementer i beregningsmetoden
end beregning af antal togkilometer.
Trafikstyrelsen har nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse af Amtsråd s-
foreningen og Hovedstadens Udviklingsråd med henblik på sammen at u
d-