Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 30. n ovember 2005 004 - Trafikudvalget har i brev af 25. november 2005 stillet mig følgende spørg smål 6 (L 23 ), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 ek  semplarer. Spørgsmål 6: ”Til uddybning af besvarelse af L  23 y- se, om den ændrede opgørelsesmetode efter kørte km. kan komme til at medføre, at man på en bane, hvor toget skilles undervejs og fortsætter mod 2 forskellige destinationer /f.eks. Østbanen, hvor man i Hårlev kan fortsæ t- te mod henholdsvis Fakse Ladeplads og Rødvig) kan nedprioritere betj e- ningen af den ene af de 2 delstrækninger, således betjeningen på den ene delstrækning bliver væsentlig ringere end på den anden. Svar: Trafikstyrelsen, der administrerer privatbaneområdet har oplyst, at d et ikke er fastlagt, at den ændrede opgørelsesmetode alene skal    baseres på  antal togkilometer. I dag opgøres privatbanernes togtrafik på de enkelte strækninger på ba g- grund af det niveau, som trafikomfanget havde i år 2000 , hvor aftalen om overdragelse af privatbanerne blev indgået. Her er anta llet af togafgange fastlagt for hverdage fra kl. 6 til kl. 21, lørdage fra kl. 6 til kl. 16.00 og søndage fra kl. 12 til kl. 21  for hver enkelt strækning  . Det har været drøftet, hvordan denne meget    præcise   opgørelsesmetode, der baseres på, at Trafi kstyrelsen tæller antallet af togafgange, kan laves om til en mere fleksibel opgørelsesmet ode. Trafikstyrelsen har i den anledning fundet, at der i den kommende opgøre l- sesmetode muligvis også vil  indgå andre elementer i beregningsmetoden end beregning af antal togkilometer. Trafikstyrelsen har nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse af Amtsråd s- foreningen og Hovedstadens Udviklingsråd med henblik på   sammen at u d-
Side 2 af 2 arbejde et forslag til den nye opgørelsesmeto de. Det er hensigten, at den nye opgørelsesmetode skal  give den nødvendige fleksibilitet  for privatba- nerne, så ledes at der kan ske en optimering af driften til gavn for brugere og selskaberne. Trafikstyrelsen oplyser, at det ikke er hensigten at nedprio- ritere delstrækninger eller baner.   Det kan dog ikke afvises, at det kan være hensigtsmæ  ssigt at flytte en afgang fra én strækning til en anden, hvis man dermed bedre kan imø dekomme efterspørgslen. Med venlig hilsen Flemming Hansen