Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
23. nov. 2005
500
-
000012
Trafikudvalget har i brev af 8. november 2005 stillet mig følgende spørg s-
mål 4 (L 23), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eks emplarer.
Spørgsmål 4:
Hvilke konkrete problemer har privatbanerne med de nuværende krav til
trafikbetjeningen, siden opgørelsesmetoden skal ændres fra antal afgange
til f.eks. antal kørte togkilometer.
Svar:
Forslaget til ændring af de nugældende regler
om trafikomfanget på priva t-
banestrækningerne er blevet til på foranledning af konkrete henvendelser
fra privatbanerne, amterne og Hovedstadens Udviklingsråd. I anledning af
spørgsmålet har jeg bedt Hovedstadens Udviklingsråd og Amtsrådsfo
r-
eningen om en gennemgang af de nuværende problemer ved beregning s-
måden for privatbanernes togtrafik på de enkelte banestrækni
nger.
HUR har bl.a. oplyst, at det under den nuværende lovgivning med krav til
privatbanernes trafikbetjening ikke er muligt at give kunderne en trafikbe-
tjening, der harmonerer med det mest optimale tilbud - både set ud fra ku n-
dernes ønsker og det mest rentable tilbud set fra Privatbanernes syn spunkt.
Det betyder, at ændrede forhold omkring rejsemønstre og demografi ikke i
tilstrækkeligt omfang kan i ndpasses i trafikbetjeningen.
Den aftale, der er indgået mellem staten og amterne/HUR, forpligtiger a m-
terne/HUR til som minimum at bibeholde et uændret antal togafgange i n-
denfor bestemte tidsrum (bl.a. kl. 06.00
age) svarende til
udbudet å r 2000. I modsat fald vil der blive tale om hel eller delvis redukti-
on af de aftalte investeringstilskud.
HUR erklærer, at man har fuld forståelse for, at det skal sikres, at privatb a-
nerne lever op til intentionerne i det oprindelige aftalegrundlag. For at til-