Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 23. nov. 2005 500 - 000012 Trafikudvalget har i brev af 8. november 2005 stillet mig følgende spørg  s- mål 4 (L 23), som jeg hermed skal besvare. ./.  Svaret vedlægges i 5 eks  emplarer. Spørgsmål 4: ”Hvilke konkrete problemer har privatbanerne med de nuværende krav til trafikbetjeningen, siden opgørelsesmetoden skal ændres fra antal afgange til f.eks. antal kørte togkilometer.” Svar: Forslaget til ændring af de nugældende regler om trafikomfanget på priva t- banestrækningerne er blevet til på foranledning af konkrete henvendelser fra privatbanerne, amterne og Hovedstadens Udviklingsråd. I anledning af spørgsmålet har jeg bedt Hovedstadens Udviklingsråd og Amtsrådsfo r- eningen om en gennemgang af de nuværende problemer ved beregning  s- måden for privatbanernes togtrafik på de enkelte banestrækni nger. HUR har bl.a. oplyst, at det under den nuværende lovgivning med krav til privatbanernes trafikbetjening ikke er muligt at give kunderne en trafikbe- tjening, der harmonerer med det mest optimale tilbud - både set ud fra ku n- dernes ønsker og det mest rentable tilbud set fra Privatbanernes syn spunkt. Det betyder, at ændrede forhold omkring rejsemønstre og demografi ikke i tilstrækkeligt omfang kan i  ndpasses i trafikbetjeningen. Den aftale, der er indgået mellem staten og amterne/HUR, forpligtiger a m- terne/HUR til som minimum at bibeholde et uændret antal togafgange i  n- denfor bestemte tidsrum (bl.a. kl. 06.00 – age) svarende til udbudet å r 2000. I modsat fald vil der blive tale om hel eller delvis redukti- on af de aftalte investeringstilskud. HUR erklærer, at man har fuld forståelse for, at det skal sikres, at privatb   a- nerne lever op til intentionerne i det oprindelige aftalegrundlag. For at til-
p. 2/3 godese begge hensyn er præsterede togkilometer pr. år efter HURs opfa   t- telse den mest hensigtsmæssige opgørelsesmetode af de to muligh   eder. Skønsmæssigt er 95 % af Lokalbanen A/S’ drift placeret i de i aftalen a    n- givne tidsrum, som ikke må ændres uden af   ledte konsekvenser for investe- ringstilskuddet. Det medfører, at mulighederne for at tilpasse driften til kundernes behov i realiteten ikke eksisterer. Markedstilpasninger kan stort set kun ske i form af udvidelser af udbudet og dermed med øgede drift s- omkostninger til følge. Det er derfor vanskeligt oplyser HUR, indenfor de givne økonomiske rammer og aftalen om trafikbetjening at efterkomme bl.a. følgende forhold: Ændrede behov som følge af ændret busbetjening Ændrede behov som følge af ændrede pendlingsmøn stre Differentieret efterspørgsel sommer/vinter (meget aktuelt i Nor d- sjælland) Ønsker om flere og senere afgange om aftenen Ændrede behov som følge af ændringer i DSBs køreplaner HUR finder, at det ud fra en helhedsbetragtning er uhensigtsmæssigt, at krav til trafikbetjening baseres på trafikomfanget i år 2000, og dermed fo  r- hindrer nye tiltag til gavn for kunder og økonomi. Amtsrådsforeningen har oplyst, at p rivatbanerne i forbindelse med mindre køreplansændringer har erfaret, at disse ændringer ikke kunne blive accep- teret af Trafikstyrelsen på grund af de nuværende regler om antal afgange inden for specifikke tidsrum og en opdeling i strækninger i stedet for se  l- skaber. Amtsrådsforeningen oplyser endvidere, at e fter overdragelsen af privatba- nerne til amterne har flere privatbaner fusioneret. De fusionerede selskaber ser samlet på , hvordan service og ressourceanvendelse kan optimeres mest muligt. Amtsråd sforeningen finder derfor, at opdelingen af trafikomfanget på de enkelte  strækninger kan medføre, at    der ikke opnås  de bedste trafika- le lø sninger. Amtsrådsforeningen finder endvidere, at såfremt man   ændre  r reglerne fra bestemte tidsintervaller til f.eks. kørte togkilo meter vil ændringen, som samlet set er både  en serviceforbedring og en mere optimal udnyttelse af ressourcerne,kunne ivær ksættes.
p. 3/3 Med venlig hilsen Flemming Hansen