Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
23
. november 2005
500
-
000012
Trafikudvalget har i brev af 8. november 2005 stillet mig følgende spørg s-
mål 3 (L 23), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 3:
Ministeren bedes tilsende udvalget en redegørelse om erfaringerne med
den eksisterende indberetningsordning på jernbaneområdet og herunder
oplyse, hvilke problemer ministeren finder, der er ved denne ordning.
Svar:
Som jeg redegjorde for i min besvarelse af spørgsmål 2 til lovforslaget L
23, har de hidtidige virksomhedsinterne indberetningsordninger for så vidt
angår jernbanesikkerhedsmæssige uregelmæssigheder fungeret udmærket i
de enkelte virksomheder.
En af grundene til den med L 23 foreslå ede indberetningsordning for jern-
banesikkerhedsmæssige uregel mæssigheder er dog, at hidtidige virksom-
hedsinterne oplysninger, som præger det jernbanesikkerhedsmæssige bill
e-
de i sektoren, kun via en overordnet enhed såsom sikkerhedsmyndigh eden
kan bruges i et samlet analysearbejde, frem for kun i forhold til en enkelt
virksomhed.
Indtil nu er sikkerhedsmyndigheden gået glip af oplysninger om jernban e-
sikkerhedsmæssige uregelmæssigheder, som er en del af jernbanesektorens
daglidag. På den måde har sikkerhedsmyndigheden ikke haft adgang til
oplysninger på jernbanesikkerhedsområ det, som kan bidrage til styrelsens
opgavevaretagelse. Ved at der igennem de nye indberetninger kommer til
at foreligge en større mængde oplysninger,kommer de pågældende da ta i
højere grad til at være repræsentative og tilstrækkelige til, at Trafikstyre
l-
sen kan udlede tendenser heraf og muligvis sætte fokuserede forebyggende
aktivi
teter i værk.