Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 23    . november 2005 500 - 000012 Trafikudvalget har i brev af 8. november 2005 stillet mig følgende spørg  s- mål  3 (L 23), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5   eksemplarer. Spørgsmål   3: ” Ministeren bedes tilsende udvalget en redegørelse om erfaringerne med den eksisterende indberetningsordning på jernbaneområdet og herunder oplyse, hvilke problemer ministeren finder, der er ved denne ordning.” Svar: Som jeg redegjorde for i min besvarelse af spørgsmål 2 til lovforslaget L 23, har de hidtidige virksomhedsinterne indberetningsordninger for så vidt angår jernbanesikkerhedsmæssige uregelmæssigheder fungeret udmærket i de enkelte virksomheder. En af grundene til den med L 23 foreslå ede indberetningsordning for jern- banesikkerhedsmæssige uregel  mæssigheder   er dog, at hidtidige virksom- hedsinterne oplysninger, som præger det jernbanesikkerhedsmæssige bill e- de i sektoren, kun via en overordnet enhed såsom sikkerhedsmyndigh eden kan bruges i et samlet analysearbejde, frem for kun i forhold til en enkelt virksomhed. Indtil nu er sikkerhedsmyndigheden gået glip af oplysninger om jernban e- sikkerhedsmæssige uregelmæssigheder, som er en del af jernbanesektorens daglidag. På den måde   har sikkerhedsmyndigheden ikke haft adgang til oplysninger på jernbanesikkerhedsområ  det, som kan bidrage til styrelsens opgavevaretagelse. Ved at der igennem de nye indberetninger kommer til at foreligge en større mængde    oplysninger,kommer de   pågældende da   ta i højere grad  til at være repræsentative og tilstrækkelige til, at Trafikstyre l- sen kan udlede tendenser heraf og muligvis sætte   fokuserede forebyggende aktivi teter i værk.
Side 2 af 2 Problemet har således hidtil været   , at der har været indberetningssyst  emer i de enkelte virksomheder, som almindeligvis ikke har været teknisk eller fagligt harmoniseret. Det vil sige, at definitionerne af hvad der skulle ind- berettes kunne være forskellige fra virksomhed til virksomhed. Det har s  å- ledes ikke været   muligt igennem disse indberetningssystemer at få et sa m- let overblik over de uregelmæssigheder, som ikke har medført en ulykke eller hændelse og sæ tte ind over for disse. Med venlig hilsen Flemming Hansen