Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 23    . november 2005 500 - 000012 Trafikudvalget har i brev af 4. november 2005 stillet mig følgende spørg  s- mål  2 (L 23), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i   5 eksemplarer. Spørgsmål   2: ” Ministeren bedes redegøre for, hvordan den nuværende indberetningsor   d- ning fungerer og hvilke ændringer i forho  ld til denne, der sker med dette lovforslag” Svar: Jeg opfatter spørgsmålet således, at der ønskes en redegørelse for indberet- ningsordningen vedrørende  jernbanesikkerhedsmæssige uregelmæssigh e- der og lovforslagets ændringer hertil  . Trafikstyrelsen oplyser at jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere ikke i dag er indberetningspligtige overfor Trafikstyrelsen som sikker- hedsmyndighed, for så vidt angår indberetninger vedrørende jernbanesi   k- kerhedsmæssige uregelmæssigheder . Inden for luftfartsområdet har et ti l- svarende rapporteringssystem, som det, der nu foreslås for jernbanesekt o- ren, fungeret på tilfredssti llende vis siden indførelsen i 2001. Indføringen af en indberetningsordning , hvor virksomheder og personer straffrit kan indberette jernbanesikkerhedsmæssige uregelmæssigheder, der ikke er endt med en ulykke eller en hændelse,   sker med henblik på en fo r- bedring af Trafikstyrelsens jernbanesikkerhedsmæssige arbejde. Ved at dokumentationen af de sikkerhedsmæssige forhold på jernbanen forbedres, forbedres også styrelsens grundlag for det præventive jernbanesikkerhed   s- mæssige arbejde,   herunder styrelsens tilsynsvirksomhed. Infrastrukturforvaltere og jernbanevirksomheder har i dag deres egne, in- terne datasystemer til registrering og håndtering af driftsfejl og sikke r- hedsmæssige forhold.   Der er tale om såkaldte MOSH (Meddele lser om sikkerhedsmæssige hændelser) databaser. Nogle jernbanesikkerhedsmæss  i- ge uregelmæssigheder registreres   allerede heri. De forskellige virksomhe-
Side 2 af 2 ders databaser er dog ikke teknisk eller fagligt harmoniseret, det vil sige ikke alle virksomheder registrerer eller vurderer alle forhold ensartet. Banedanmarks interne data for de omhandlende typer af uregelmæssigh  e- der er i dag spredte og vanskeligt tilgængelige, og   infrastrukturforvalteren kan derfor i dag ikke herudfra foretage en samlet systematisk og strategisk opfølgning herpå.   Opfølgning foretages dog i  forhold til de enkelte datasy- stemers registreringer. DSBs interne systemer rummer allerede i dag muligheden for sammenstil- ling af data for jernbanesikkerhedsmæssige uregelmæssigheder . Analyser af sådanne ud fra typer  af uregelmæssigheder   med videre foretages derfor allerede i dag i DSB med henblik på intern opfølgning   i virksomheden. Med lovforslaget sker den ændring, at meddelelser vedrørende jernban   e- sikkerhedsmæssige uregelmæssigheder efter lovens vedtagelse også bliver tilgængelige for sikkerhedsmyndig  heden. Med venlig hilsen Flemming Hansen