Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
23
. november 2005
500
-
000012
Trafikudvalget har i brev af 4. november 2005 stillet mig følgende spørg s-
mål 2 (L 23), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 2:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan den nuværende indberetningsor d-
ning fungerer og hvilke ændringer i forho ld til denne, der sker med dette
lovforslag
Svar:
Jeg opfatter spørgsmålet således, at der ønskes en redegørelse
for indberet-
ningsordningen vedrørende jernbanesikkerhedsmæssige uregelmæssigh
e-
der og lovforslagets ændringer hertil .
Trafikstyrelsen oplyser at jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere
ikke i dag er indberetningspligtige overfor Trafikstyrelsen som sikker-
hedsmyndighed, for så vidt angår indberetninger vedrørende jernbanesi k-
kerhedsmæssige uregelmæssigheder
. Inden for luftfartsområdet har et ti l-
svarende rapporteringssystem, som det, der nu foreslås for jernbanesekt o-
ren, fungeret på tilfredssti llende vis siden indførelsen i 2001.
Indføringen af en indberetningsordning , hvor virksomheder og personer
straffrit kan indberette jernbanesikkerhedsmæssige uregelmæssigheder, der
ikke er endt med en ulykke eller en hændelse, sker med henblik på en fo r-
bedring af Trafikstyrelsens jernbanesikkerhedsmæssige arbejde. Ved at
dokumentationen af de sikkerhedsmæssige forhold på jernbanen forbedres,
forbedres også styrelsens grundlag for det præventive jernbanesikkerhed s-
mæssige arbejde, herunder styrelsens tilsynsvirksomhed.
Infrastrukturforvaltere og jernbanevirksomheder har i dag deres egne, in-
terne datasystemer til registrering og håndtering af driftsfejl og sikke r-
hedsmæssige forhold. Der er tale om såkaldte MOSH (Meddele lser om
sikkerhedsmæssige hændelser)
databaser. Nogle jernbanesikkerhedsmæss i-
ge uregelmæssigheder registreres allerede heri. De forskellige virksomhe-