Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 23    . november 2005 500 - 000012 Trafikudvalget har i brev af 2. november 2005 stillet mig følgende spørg  s- mål  1 (L 23), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i   5 eksemplarer. Spørgsmål   1: ”  Med henvisning til afsnit 1.5 i de almindelige bemærkninger (side 5, 2. spalte) om opgørelsen af trafikomfanget bedes ministeren oplyse, om en ændret opgørelsesmetode fra antal afgange til antal kørte togkilometer vil kunne indebære, at antallet af togafgange på den enkelte bane falder, eller om der er garanti for, at en ændret opgørelsesmetode ikke vil forringe tr   a- fikbetjeningen i form af færre afgange.  ” Svar: Som nævnt i lovforslagets afsnit 1.5 i de almindelige bemærkninger har flere amter og privatbaner ønsket en ændret opgørelsesmetode af trafiko m- fanget, idet de nuværende krav er meget begrænsende for den fremtidige udvikling af banerne og kan virke begrænsende for banernes videre pla  n- lægning af i  nvesteringer på infrastruk turområdet. Trafikstyrelsen, der administrerer tilskuddene til privatbanerne, har indgået et samarbejde med privatbanerne, Amtsrådsforeningen og Hovedstadens Udviklingsråd  med henblik på  udarbejdelse af et forslag til en ny opgøre l- sesmetode af privatbanernes trafikomfang. Der arbejdes under den forud- sætning  , at det ikke er hensigten at forringe trafikbetjeningen, men at finde en mere hensigtsmæssig metode til opgørelse af trafikbetjeningen, som kan tilgodese privatbanernes ønsker om at optimere trafikbetje ningen i forhold til efterspørgsl en. Det er ikke utænkeligt, at en opgørelse alene efter antal kørte kilom eter vil kunne indebære at antallet af togafgange på den enkelte bane falder. Der er imidlertid ikke på forhånd fastsat en bestemt opgørelsesmetode. M   ed lov- forslaget er der lagt op til, at ministeren efter aftale med parterne i aftalen af 5. april 2000 mellem regeringen, Amtsråd sforeningen og Hovedstadsens udviklingsråd kan fastsætte regler om opgørelse af minimumsomfanget af
Side 2 af 2 togbetjeningen på privatban estrækninger og den ikke koncessionerede b  a- nestrækning Høng   -Slagelse. Det er hensigten, at der fortsat skal være krav til privatbanernes trafikbetj  e- ning for at opnå investeringstilskud. Med venlig hilsen Flemming Hansen