Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
23
. november 2005
500
-
000012
Trafikudvalget har i brev af 2. november 2005 stillet mig følgende spørg s-
mål 1 (L 23), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 1:
Med henvisning til afsnit 1.5 i de almindelige bemærkninger (side 5, 2.
spalte) om opgørelsen af trafikomfanget bedes ministeren oplyse, om en
ændret opgørelsesmetode fra antal afgange til antal kørte togkilometer vil
kunne indebære, at antallet af togafgange på den enkelte bane falder, eller
om der er garanti for, at en ændret opgørelsesmetode ikke vil forringe tr a-
fikbetjeningen i form af færre afgange.
Svar:
Som nævnt i lovforslagets afsnit 1.5 i de almindelige bemærkninger
har
flere amter og privatbaner ønsket en ændret opgørelsesmetode af trafiko
m-
fanget, idet de nuværende krav er meget begrænsende for den fremtidige
udvikling af banerne og kan virke begrænsende for banernes videre pla n-
lægning af i nvesteringer på infrastruk turområdet.
Trafikstyrelsen, der administrerer tilskuddene til privatbanerne, har indgået
et samarbejde med privatbanerne, Amtsrådsforeningen og Hovedstadens
Udviklingsråd med henblik på udarbejdelse af et forslag til en ny opgøre l-
sesmetode af privatbanernes trafikomfang. Der arbejdes under den forud-
sætning , at det ikke er hensigten at forringe trafikbetjeningen, men at finde
en mere hensigtsmæssig metode til opgørelse af trafikbetjeningen, som kan
tilgodese privatbanernes ønsker om at optimere trafikbetje ningen i forhold
til efterspørgsl en.
Det er ikke utænkeligt, at en opgørelse alene efter antal kørte kilom
eter vil
kunne indebære at antallet af togafgange på den enkelte bane falder. Der er
imidlertid ikke på forhånd fastsat en bestemt opgørelsesmetode. M ed lov-
forslaget er der lagt op til, at ministeren efter aftale med parterne i aftalen
af 5. april 2000 mellem regeringen, Amtsråd sforeningen og Hovedstadsens
udviklingsråd kan fastsætte regler om opgørelse af minimumsomfanget af