Til
                     Folketinget - Skatteudvalget
L   224 - Forslag til Lov om ændring af merværdiafgiftsloven og lov om afgift af lønsum. (Ændrede momsregler for visse hjemmeplejeydelser og kunstdefinition samt indsættelse af hjemmel til modregning af negative afgiftsbeløb i efterfølgende indkomstår for visse lønsumsafgiftspligtige virksomheder).
Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 2 - 4 af 27. april 2006.
Kristian Jensen
                                                                / John Fuhrmann
Spørgsmål 2: Ministeren bedes redegøre for, hvilken betydning lovforslaget får i forbindelse med private leverandørers konkurrencesituation i forholdet til Post Danmark og udbringning af breve, pakker, medlems- og fagblade.
I spørgsmålet tænkes specielt på Post Danmarks momsfritagelse.
Svar: Lovforslaget får ingen betydning for private postleverandørers konkurrencesituation. Lovforslaget omhandler udelukkende momsfritagelsen for social forsorg og bistand og berører ikke de øvrige momsfritagelser.
I henhold til EU’s momsregler (det 6. momsdirektivs artikel 13, A, 1, a) er â€tjenesteydelser og hertil knyttede leveringer af goder, præsteret af det offentlige postvæsen, bortset fra personbefordring og telekommunikation†fritaget for moms.
Den model der er anvendt i lovforslaget, hvor det momsfritagne område gøres momspligtigt for at ligestille leverandører af visse hjemmeplejeydelser, kan ikke gennemføres på postområdet i national lovgivning uden at EU’s momsregler ændres. Den bestemmelse som tillader medlemslandene at sætte betingelser for momsfritagelsen - såsom at den ikke må kunne fremkalde alvorlig konkurrencefordrejning - kan nemlig ikke anvendes på postområdet.
Spørgsmål 3: Ministeren bedes oplyse, om Post Danmarks momsfritagelse ikke af EU kan betragtes som ulovligt tilskud til privat virksomhed, og derfor konkurrenceforvridende i forhold til private virksomheder og i strid med statsstøtteordningerne i EU.
Svar: Momsfritagelsen på postområdet har eksisteret siden det 6. momsdirektivs vedtagelse i 1977 og er en bestemmelse som gælder i alle medlemslandene. Med andre ord er det en bestemmelse som EU selv har vedtaget for mange år siden.
Spørgsmål 4: Ministeren bedes forholde sig til EU-Kommissionens undersøgelse af de ulige momsforhold på postmarkederne i Storbritannien, Tyskland og Sverige jf. pressemeddelelse fra EU-Kommissionen af 10. april 2006, herunder om det ikke også er relevant, at EU-Kommissionen indleder en undersøgelse af konkurrenceforholdene vedr. moms på postmarkedet i Danmark.
Svar: Jeg har bemærket, at EU-Kommissionen har rejst traktatkrænkelsessager mod de tre nævnte lande, men jeg har også noteret mig, at EU-Kommissionen ikke har valgt at inddrage Danmark. Jeg kan ikke nærmere gøre rede for EU-Kommissionens overvejelser i forbindelse med anlæggelsen af de tre sager.
Af EU-Kommissionens pressemeddelelse fremgår det, at i Sverige er alle postydelser momspligtige. På denne måde sikrer Sverige, at der ikke er konkurrenceforvridning mellem offentlige og private leverandører, men samtidig opfylder Sverige ikke EU’s momsregler. I forbindelse med sagerne mod Tyskland og Storbritannien nævner EU-Kommissionen at flere medlemslande momsfritager for mange postydelser. I henhold til pressemeddelelsen fritager de to lande alle eller næsten alle postydelser leveret af de tidligere postmonopoler.
Jeg er ikke bekendt med detaljerne i de pågældende landes lovgivning, men i Danmark omfatter momsfritagelsen alene Post Danmarks levering af de postydelser, der er omfattet af befordringspligten.
Endelig skal jeg bemærke, at afgørelserne i de tre sager også har betydning for de øvrige medlemslande – herunder Danmark, idet landene skal fortolke EU-lovgivningen i overensstemmelse med EF-Domstolens praksis.