Dato:            1. juni 2006

Kontor:         Valgkontoret

J.nr.:             2006-4000-12

Sagsbeh.:   ABP

Fil-navn:       lovforslag/valgkredse/udvspm/spm 24 svar2

 

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 24 (L 222), som Folketingets Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 31. maj 2006

 

Spørgsmål 24:

"Ministeren bedes foretage en teknisk vurdering af vedlagte udkast til et ændringsforslag."

 

Svar:

 

Som anført i bemærkningerne indebærer ændringsforslagene, at der i stedet for de tre opstillingskredse, som blev skabt ved det ændringsforslag, som blev vedtaget ved 2. behandlingen af lovforslaget, (Randers Nordkredsen, Randers Sydkredsen og Favrskovkredsen) dannes to opstillingskredse: Randerskredsen bestående en nærmere angiven del af den kommende Randers Kommune og Favrskovkredsen bestående af Favrskov Kommune og den øvrige del af den kommende Randers Kommune.

 

Indenrigs- og Sundhedsministeriet har ikke bemærkninger til den nærmere angivelse i forslaget af, hvilken del af den kommende Randers Kommune der vil henhøre under Randerskredsen. Ministeriet har herved lagt til grund, at der med ændringsforslaget alene ønskes den ændring i forhold til lovforslaget, at Gassum og Spentrup Sogne, der er de eneste sogne i den nuværende Purhus Kommune, som efter lovforslaget henhører under Randerskredsen, overføres til Favrskovkredsen, og at Hørning, Årslev, Virring og Essenbæk Sogne, der udgør den del af den nuværende Sønderhald Kommune, der pr. 1. januar 2007 indgår i Randers Kommune, henføres under Randerskredsen i stedet for under Favrskovkredsen. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har noteret sig, at der ved udformningen af ændringsforslaget er taget højde for den utilsigtede fejl i lovforslagets angivelse af Randerskredsens geografiske udstrækning, jf. besvarelsen af spørgsmål nr. 9.

 

Ændringsforslaget vil således indebære, at der vil blive 10 opstillingskredse i Østjyllands Storkreds mod de 11 opstillingskredse, der følger af tommelfingerreglen, jf. lovforslagets bilag 6. Det forudsættes herved, at der ikke med ændringsforslaget ønskes andre ændringer i forhold til lovforslaget i den affattelse, der følger af vedtagelsen af ændringsforslagene under lovforslagets 2. behandling. Det lægges således til grund, at Horsens Kommune udgør en opstillingskreds, at Hedensted Kommune udgør en anden opstillingskreds, at Odder, Samsø og Skanderborg Kommuner udgør en opstillingskreds, og at Århus Kommune deles i fire hele opstillingskredse.

Opmærksomheden henledes på, at der ved den tekniske udformning af ændringsforslaget skal tages højde for, at ændringsforslaget i givet fald stilles i forhold til lovforslaget i den affattelse, som følger af vedtagelsen af ændringsforslagene under lovforslagets 2. behandling, og at Favrskov Kommune som kredskommune i Favrskovkredsen skal kursiveres.

Â