"Ministeren bedes opgøre konsekvenser af at fjerne de 4 såkaldte kommunebrud i lovforslaget således:
a. Lejre Kommune udgør en selvstændig opstillingskreds.
eller
b. Lejre Kommune og Ringsted Kommune udgør en opstillingskreds. Sorø Kommune og Kalundborg Kommune udgør en opstillingskreds og Odsherred Kommune udgør en opstillingskreds.
eller
c. Lejre Kommune og Køge Kommune udgør en opstillingskreds.
eller
d. Århus Kommune danner 4 opstillingskredse med hver ca. en fjerdedel af Århus Kommunes vælgere. Skanderborg Kommune, Odder Kommune og Samsø Kommune udgør en opstillingskreds. Hedensted Kommune danner sin egen opstillingskreds. Favrskov Kommune danner sin egen opstillingskreds.
eller
e. Samme som d, men derudover deles Randers Kommune i to opstillingskredse."
Ad a.
Sjællands Storkreds vil med forslaget bestå af 13 opstillingskredse, hvilket svarer til, hvad der følger af tommelfingerreglen, jf. tabel 6 til lovforslaget.
Sjællands Storkreds vil efter det under pkt. a nævnte forslag bestå af følgende opstillingskredse angivet efter størrelse ud fra vælgertallet ved folketingsvalget den 8. februar 2005 og ud fra, hvilken eller hvilke kommuner kredsene omfatter: Kalundborg og Odsherred (36.771 + 25.377 = 62.148), Næstved (59.184), Roskilde (58.583), Slagelse (56.951), Guldborgsund (49.364), Greve og Solrød (34.074 + 15.023 = 49.097), Holbæk (48.950), Ringsted og Sorø (22.591 + 21.230 = 43.821), Faxe og Stevns (25.667 + 16.601 = 42.268), Køge (40.098), Lolland (38.343), Vordingborg (35.432) og Lejre (19.101).
Den mindste opstillingskreds, der efter såvel det under pkt. a nævnte forslag som lovforslaget bliver Lejrekredsen (uden henholdsvis med del af Roskilde Kommune), vil udgøre 41 pct. af gennemsnitsstørrelsen på opstillingskredsene i Sjællands Storkreds (603.340: 13 = 46.411) mod efter lovforslaget 66½ pct. Forskellen mellem den mindste og den næstmindste opstillingskreds i Sjællands Storkreds, der efter såvel det under pkt. a nævnte forslag som lovforslaget er Vordingborgkredsen, vil blive 16.331 vælgere mod efter lovforslaget 4.539. Forskellen mellem den mindste og den største opstillingskreds, der efter såvel det under pkt. a nævnte forslag som lovforslaget er Kalundborgkredsen, vil blive 43.047 vælgere mod efter lovforslaget 31.255.
Til sammenligning kan oplyses, at Mariagerfjordkredsen (31.033) udgør 64 pct. af gennemsnitsstørrelsen på opstillingskredsene i Nordjyllands Storkreds på 48.269 vælgere (434.425:9), og at Assenskredsen (30.559) udgør 68 pct. af gennemsnitsstørrelsen på opstillingskredsene i Fyns Storkreds på 44.723 vælgere (357.781:8). Begge opstillingskredse fremhæves i arbejdsgruppens indstilling som kredse, der ligger meget under gennemsnittet, men hvor der efter arbejdsgruppens opfattelse ikke har været muligheder for andre og mindre utilfredsstillende løsninger.
Ad b.
Forslaget svarer til det forslag, Vælgerforeningerne i Roskilde Kommune i deres høringssvar (L 222 – bilag 11) er fremkommet med, og som er kommenteret i høringsnotatet (L 222 – bilag 18).
Sjællands Storkreds vil med forslaget bestå af 13 opstillingskredse, hvilket svarer til, hvad der følger af tommelfingerreglen, jf. tabel 6 til lovforslaget.
Sjællands Storkreds vil efter det under pkt. b nævnte forslag bestå af følgende opstillingskredse angivet efter størrelse ud fra vælgertallet ved folketingsvalget den 8. februar 2005 og ud fra, hvilken eller hvilke kommuner kredsene omfatter: Næstved (59.184), Roskilde (58.583), Kalundborg og Sorø (36.771 + 21.230 = 58.001), Slagelse (56.951), Guldborgsund (49.364), Greve og Solrød (34.074 + 15.023 = 49.097), Holbæk (48.950), Faxe og Stevns (25.667 + 16.601 = 42.268), Ringsted og Lejre (22.591 + 19.101 = 41.692), Køge (40.098), Lolland (38.343), Vordingborg (35.432) og Odsherred (25.377).
Den mindste opstillingskreds, der efter det under pkt. b nævnte forslag bliver Odsherredkredsen og efter lovforslaget er Lejrekredsen (med del af Roskilde Kommune), vil udgøre 55 pct. af gennemsnitsstørrelsen på opstillingskredsene i Sjællands Storkreds (603.340: 13 = 46.411) mod efter lovforslaget 66½ pct. Forskellen mellem den mindste og den næstmindste opstillingskreds i Sjællands Storkreds, der efter såvel det under pkt. b nævnte forslag som lovforslaget er Vordingborgkredsen, vil blive 10.055 vælgere mod efter lovforslaget 4.539. Forskellen mellem den mindste og den største opstillingskreds, der efter det under pkt. b nævnte forslag bliver Næstvedkredsen og efter lovforslaget er Kalundborgkredsen, vil blive 33.807 vælgere mod efter lovforslaget 31.255.
Â
Til sammenligning kan oplyses, at Mariagerfjordkredsen (31.033) udgør 64 pct. af gennemsnitsstørrelsen på opstillingskredsene i Nordjyllands Storkreds, og at Assenskredsen (30.559) udgør 68 pct. af gennemsnitsstørrelsen på opstillingskredsene i Fyns Storkreds, jf. det under ad pkt. a anførte.
Â
Ad c.
Forslaget svarer til det ene af de to forslag, Det Radikale Venstre i sit høringssvar (L 222 – bilag 12) er fremkommet med, og som er kommenteret i høringsnotatet (L 222 – bilag 18).
Sjællands Storkreds vil med forslaget bestå af 12 opstillingskredse, hvilket er én mindre end, hvad der følger af tommelfingerreglen, jf. tabel 6 til lovforslaget, og én mindre end, hvad der følger af lovforslaget. Et antal opstillingskredse på 12 vil ved fremtidige valg medføre, at et parti får valgt alle sine kandidater bortset fra en i Sjællands Storkreds, såfremt det opnår et lige så godt resultat (11 mandater), som et parti (Socialdemokratiet) opnåede ved folketingsvalget 1990 inden for det geografiske område, der svarer til Sjællands Storkreds. Det er herved forudsat, at partiet ikke opstiller flere end 12 kandidater, dvs. svarende til antallet af opstillingskredse. Der vil således mellem de opstillede kandidater for partiet kun være én, der ikke bliver valgt, og der vil kun være én stedfortræder valgt i storkredsen til at indtræde ved midlertidig eller varig mandatledighed blandt de valgte i storkredsen.
Til sammenligning kan oplyses, at arbejdsgruppen under hensyn til de nye kommunegrænser og de befolkningsmæssige og geografiske forhold i Fyns og Nordjyllands Storkredse har foreslået én opstillingskreds mindre end, hvad tommelfingerreglen tilsiger, nemlig 8 opstillingskredse i Fyns Storkreds mod tommelfingerreglens 9 og 9 opstillingskredse i Nordjyllands Storkreds mod tommelfingerreglens 10. I begge tilfælde har der imidlertid været tale om storkredse med færre kredsmandater ved den bl.a. på grundlag af vælgertallet ved folketingsvalget den 8. februar 2005 foretagne stedlige fordeling end Sjællands Storkreds´ 21 kredsmandater, idet Fyns Storkreds har 12 og Nordjyllands Storkreds 15 kredsmandater.
Â
Sjællands Storkreds vil efter det under pkt. c nævnte forslag bestå af følgende opstillingskredse angivet efter størrelse ud fra vælgertallet ved folketingsvalget den 8. februar 2005 og ud fra, hvilken eller hvilke kommuner kredsene omfatter: Kalundborg og Odsherred (36.771 + 25.377 = 62.148), Køge og Lejre (40.098 + 19.101 = 59.199), Næstved (59.184), Roskilde (58.583), Slagelse (56.951), Guldborgsund (49.364), Greve og Solrød (34.074 + 15.023 = 49.097), Holbæk (48.950), Ringsted og Sorø (22.591 + 21.230 = 43.821), Faxe og Stevns (25.667 + 16.601 = 42.268), Lolland (38.343) og Vordingborg (35.432).
Den mindste opstillingskreds, der efter det under pkt. c nævnte forslag bliver Vordingborgkredsen og efter lovforslaget er Lejrekredsen (med en del af Roskilde Kommune), vil udgøre 70 pct. af gennemsnitsstørrelsen på opstillingskredsene i Sjællands Storkreds (603.340: 12 = 50.278) mod efter lovforslaget 66½ pct. Forskellen mellem den mindste og den næstmindste opstillingskreds i Sjællands Storkreds, der efter det under pkt. c nævnte forslag bliver Lollandkredsen og efter lovforslaget er Vordingborgkredsen, vil blive 2.911 vælgere mod efter lovforslaget 4.539. Forskellen mellem den mindste og den største opstillingskreds, der efter såvel det under pkt. c nævnte forslag som lovforslaget er Kalundborgkredsen, vil blive 26.716 vælgere mod efter lovforslaget 31.255.
Ad d.
Østjyllands Storkreds vil med forslaget bestå af 10 opstillingskredse, hvilket er én mindre end, hvad der følger af tommelfingerreglen, jf. tabel 6 til lovforslaget, og én mindre end, hvad der følger af lovforslaget. Et antal opstillingskredse på 10 vil ved fremtidige valg medføre, at et parti får valgt alle sine kandidater bortset fra en i Østjyllands Storkreds, såfremt det opnår et lige så godt resultat (9 mandater), som et parti (Socialdemokratiet) opnåede ved folketingsvalgene i 1990 og i 1998 inden for det geografiske område, der svarer til Østjyllands Storkreds. Det er herved forudsat, at partiet ikke opstiller flere end 10 kandidater, dvs. svarende til antallet af opstillingskredse. Der vil således mellem de opstillede kandidater for partiet kun være én, der ikke bliver valgt, og der vil kun være én stedfortræder valgt i storkredsen til at indtræde ved midlertidig eller varig mandatledighed blandt de valgte i storkredsen.
Århus Kommune har i alt 219.811 vælgere svarende til et gennemsnitligt antal vælgere pr. opstillingskreds på 54.953 ved inddeling i 4 opstillingskredse. Den nuværende Århus Østkredsen med 57.943 vælgere og den nuværende Århus Sydkredsen med 52.683 vælgere afviger så beskedent fra dette gennemsnit, at de vil kunne videreføres uændrede efter den under pkt. d angivne forudsætning om, at hver af opstillingskredsene skal have ca. en fjerdedel af vælgerne i Århus Kommune. Den nuværende Århus Vestkredsen med 62.731 vælgere og den nuværende Århus Nordkredsen med 46.454 vælgere afviger derimod så meget fra gennemsnittet, at der efter den angivne forudsætning skal foretages en ændret grænsedragning mellem disse to opstillingskredse, der f.eks. kunne bestå i, at afstemningsområderne Hasle Skole (5.229) og Gammelgårdskolen, Åbyhøj (3.135), dvs. områder med i alt 8.364 vælgere, overføres fra Århus Vestkredsen til Århus Nordkredsen. Århus Vestkredsen vil herefter få et vælgertal på 54.367 (62.731 – 8.364), mens Århus Nordkredsen vil få et vælgertal på 54.818 (46.454 + 8.364).
Med Århus Kommune inddelt i 4 opstillingskredse som angivet ovenfor og under de forudsætninger, der i øvrigt er angivet i spørgsmålet (Skanderborg Kommune, Odder Kommune og Samsø Kommune udgør en opstillingskreds. Hedensted Kommune danner sin egen opstillingskreds. Favrskov Kommune danner sin egen opstillingskreds) vil Østjyllands Storkreds bestå af følgende opstillingskredse angivet efter størrelse ud fra vælgertallet ved folketingsvalget den 8. februar 2005 og ud fra, hvilken (del af en) kommune eller hvilke kommuner kredsen omfatter: Randers (69.444), Norddjurs og Syddjurs (28.879 + 29.869 = 58.748), Århus Østkredsen (57.943), Skanderborg, Odder og Samsø (38.739 + 15.508 + 3.231 = 57.478), Horsens (56.500), Århus Nordkredsen (54.818), Århus Vestkredsen (54.367), Århus Sydkredsen (52.683), Hedensted (31.689) og Favrskov (31.520).
Den mindste opstillingskreds, der efter det under pkt. d nævnte forslag bliver Favrskovkredsen og efter lovforslaget er Hedenstedkredsen (med del af Horsens Kommune), vil udgøre 60 pct. af gennemsnitsstørrelsen på opstillingskredsene i Østjyllands Storkreds (525.190: 10 = 52.519) mod efter lovforslaget 79 pct. Tilsvarende gælder for den næstmindste opstillingskreds efter det under pkt. d nævnte forslag, Hedenstedkredsen.
Forskellen på den mindste og den næstmindste opstillingskreds i Østjyllands Storkreds, der efter det under pkt. d nævnte forslag bliver Hedenstedkredsen og efter lovforslaget er Skanderborgkredsen (uden Odder og Samsø Kommuner), vil blive 169 vælgere mod efter lovforslaget 1.241. Forskellen mellem den mindste og den største opstillingskreds, der efter det under pkt. d nævnte forslag er Randerskredsen og efter lovforslaget er Djurskredsen, vil blive 37.924 vælgere mod efter lovforslaget 21.250.
Til sammenligning kan oplyses, at Mariagerfjordkredsen (31.033) udgør 64 pct. af gennemsnitsstørrelsen på opstillingskredsene i Nordjyllands Storkreds, og at Assenskredsen (30.559) udgør 68 pct. af gennemsnitsstørrelsen på opstillingskredsene i Fyns Storkreds, jf. det under ad pkt. a anførte.
Ad e.
Forslaget svarer til det forslag, Det Radikale Venstre i sit høringssvar (L 222 – bilag 12) er fremkommet med, og som er kommenteret i høringsnotatet (L 222 – bilag 18). I Det Radikale Venstres forslag indgik dog ikke, at forskellene mellem de 4 nuværende opstillingskredse i Århus Kommune skulle udjævnes.
Østjyllands Storkreds vil med forslaget bestå af 11 opstillingskredse, hvilket svarer til, hvad der følger af tommelfingerreglen, jf. tabel 6 til lovforslaget.
Delingen af Randers Kommune i to opstillingskredse kunne ske som angivet i besvarelsen af spørgsmål nr. 7.
Denne deling går ud på, at den ene af opstillingskredsene, Randers Nordkredsen, skal omfatte den del af den nuværende Mariager Kommune, som henhører under den nye Randers Kommune, (Havndal afstemningsområde)(1.243), den nuværende Nørhald Kommune (6.333), Spentrup og Gassum afstemningsområder i den nuværende Purhus Kommune (2.544) samt følgende afstemningsområder i den nuværende Randers Kommune, der alle ligger nord for Randers Fjord: Nyvangsskolen (4.339), Nørrevangsskolen (3.757), Vestervangsskolen (5.578), Østervangsskolen (3.246), Rismølleskolen (3.291), Rytterskolen (1.344) og Hornbæk Sportshal (2.530). Randers Nordkredsen vil få et vælgertal på 34.205.
Den anden af opstillingskredsene, Randers Sydkredsen, vil komme til at omfatte den øvrige del af den nye Randers Kommune, dvs. den nuværende Purhus Kommune med undtagelse af Spentrup og Gassum afstemningsområder (3.683), den del af den nuværende Langå Kommune, der henhører under den nye Randers Kommune (4.616), den del af den nuværende Sønderhald Kommune, som henhører under den nye Randers Kommune (3.324), samt følgende afstemningsområder i den nuværende Randers Kommune: Hadsundvejens Skole (3.992), Hobrovejens Skole (3.222) og Søren Møllers Gades Skole (3.942), førstnævnte beliggende nord for Randers Fjord, samt Søndermarkskolen (5.942), Kristrup Skole (5.431) og Beboerhuset Atheneve/Munkdrup Forsamlingshus (1.087), sidstnævnte beliggende syd for Randers Fjord. Randers Sydkredsen vil få et vælgertal på 35.239.
Under den forudsætning, at grænsen mellem to af de nuværende opstillingskredse i Århus Kommune justeres som angivet ovenfor under ad pkt. d, mens de øvrige to opstillingskredse bevarer deres nuværende grænser, og under de forudsætninger, der i øvrigt er angivet i spørgsmålet (Skanderborg Kommune, Odder Kommune og Samsø Kommune udgør en opstillingskreds. Hedensted Kommune danner sin egen opstillingskreds. Favrskov Kommune danner sin egen opstillingskreds) vil Østjyllands Storkreds bestå af følgende opstillingskredse angivet efter størrelse ud fra vælgertallet ved folketingsvalget den 8. februar 2005 og ud fra, hvilken (del af en) kommune eller hvilke kommuner kredsen omfatter: Norddjurs og Syddjurs (28.879 + 29.869 = 58.748), Århus Østkredsen (57.943), Skanderborg, Odder og Samsø (38.739 + 15.508 + 3.231 = 57.478), Horsens (56.500), Århus Nordkredsen (54.818), Århus Vestkredsen (54.367), Århus Sydkredsen (52.683), Randers Sydkredsen (35.239), Randers Nordkredsen (34.205), Hedensted (31.689) og Favrskov (31.520).
Den mindste opstillingskreds, der efter det under pkt. e nævnte forslag bliver Favrskovkredsen og efter lovforslaget er Hedenstedkredsen (med del af Horsens Kommune), vil udgøre 66 pct. af gennemsnitsstørrelsen på opstillingskredsene i Østjyllands Storkreds (525.190: 11 = 47.745) mod efter lovforslaget 79 pct. Tilsvarende gælder for den næstmindste opstillingskreds efter det under pkt. e nævnte forslag, Hedenstedkredsen.
Forskellen på den mindste og den næstmindste opstillingskreds i Østjyllands Storkreds, der efter det under pkt. e nævnte forslag bliver Hedenstedkredsen og efter lovforslaget er Skanderborgkredsen (uden Odder og Samsø Kommuner), vil blive 169 vælgere mod efter lovforslaget 1.241. Forskellen mellem den mindste og den største opstillingskreds, der efter det under pkt. e nævnte forslag såvel som efter lovforslaget er Djurskredsen, vil blive 27.228 vælgere mod efter lovforslaget 21.250.
Til sammenligning kan oplyses, at Mariagerfjordkredsen (31.033) udgør 64 pct. af gennemsnitsstørrelsen på opstillingskredsene i Nordjyllands Storkreds, og at Assenskredsen (30.559) udgør 68 pct. af gennemsnitsstørrelsen på opstillingskredsene i Fyns Storkreds, jf. det under ad pkt. a anførte.