Betænkning afgivet af Kommunaludvalget den 0. maj 2006

2. udkast

Betænkning

over

Forslag til lov om ændring af lov om valg til Folketinget

(Ny valgkredsinddeling, spærreregler for kredsmandaternes fordeling m.v.)

[af indenrigs‑ og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)]

 

1. Ændringsforslag

Udvalget har stillet 17 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 5. april 2006 og var til 1. behandling den 20. april 2006. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kommunaludvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.

Mandag den 15. maj 2006 afholdte udvalget en høring i Landstingssalen om de nye valgkredse. Referat er omdelt på lovforslagets bilag 20.

Høring

Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i høring. Den 19. april 2006, 27. april 2006 og 24. maj 2006 sendte indenrigs- og sundhedsministeren de indkomne høringssvar til udvalget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:

Jørgen Elklit, Institut for Statskundskab,

Glostrup Kommune,

Partierne i Ny Roskilde Kommune,

Partiorganisationer i det nuværende Københavns Amt,

Politiske foreninger i det nuværende Hobrokredsen og Mariagerkredsen,

Repræsentanter for de politiske partier i Ny Horsens,

Samsø Venstreforening,

Socialdemokraterne i Kolding,

Socialdemokraterne i Nykøbing Sjælland og Kalundborg kredsene,

Venstre i Juelsminde Kommune,

Venstre og Socialdemokratiet i Randers kredsen,

Vælgerforeninger i Favrskov Kommune og

Vælgerforeningerne i Århus Kommune.

Deputationer

Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget:

Søren Bald, Det Radikale Venstre,

Glostrup Kommune,

Herlev Kommune,

Partier i Ny Roskilde Kommune,

Partiorganisationer i det nuværende Københavns Amt,

Repræsentanter for de politiske partier i Ny Horsens,

Socialdemokraterne i Kolding og

Vælgerforeningerne i Århus Kommune.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 19 spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

<> 

Ændringen af opgørelsesmetode for fordelingen af kredsmandater har været overvejet nøje, herunder med inddragelse af professor Jørgen Elklits undersøgelse af 15. april 2006.

Der er i udvalget enighed om, at d’Hondts metode ved fordelingen af kredsmandater i en valgkredsstruktur med ti storkredse er den metode, der bedst svarer til målsætningen for arbejdet med sikring af, at det hverken bliver lettere eller sværere at opnå repræsentation i Folketinget for partier eller enkeltpersoner sammenlignet med anvendelsen af den modificerede Sainte-Lagües metode i en valgkredsstruktur med 17 amts- og storkredse. Det er samtidig en enkel og velkendt metode.

Der er imidlertid også ved denne metode en om end yderst usandsynlig risiko for, at et parti ville kunne opnå en overrepræsentation som følge af opnåelse af et større antal kredsmandater, end partiets stemmer på landsplan ville berettige.

Der er i udvalget enighed om at sikre gennemførelse af en bestemmelse, hvorefter enhver risiko for et partis overrepræsentation i Folketinget udelukkes. Til brug for gennemførelse af lovforslag herom snarest muligt i den kommende folketingssamling anmodes Indenrigs- og Sundhedsministeren om til Folketinget at redegøre for en mulig nærmere udformning af en sådan bestemmelse – evt. efter inddragelse af ekstern ekspertbistand.

Der skal i forbindelse med bestemmelsens udformning tages stilling til, hvorledes et partis overskydende kredsmandat(er) identificeres geografisk, således at det er de(t) yderste kredsmandat(er), der tilbagetages i den øvrige fordeling. Det skal ligeledes tages stilling til, hvorledes dette eller disse kredsmandater herefter indgår i fordelingen af kredsmandater til øvrige partier.

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Af   udvalget:

Til nr. 1

   1) Nr. 18 affattes således:

»18. I § 76, stk. 2, 1. pkt., ændres »divideres med 1,4 - 3 - 5 - 7 osv.« til: » divideres med 1 - 2 - 3 osv.««

[Indførelse af d´Hondts metode ved fordeling af kredsmandaterne i en storkreds mellem partier og kandidater uden for partierne og ophævelse af spærrereglen for fordeling af visse af kredsmandaterne i en storkreds mellem partier og kandidater uden for partierne]

Til bilaget

   2) I 1. Østerbrokredsen og i 3. Indre Bykredsen som angivet under A. Hovedstaden 1. Københavns Storkreds ændres »Fridtjof Nansens Plads, Kastelsvej, Classensgade« til: »Kystbanen, Classensgade«.

[Ændring som følge af Københavns Kommunes høringssvar]

   3) I 3. Indre Bykredsen som angivet under A. Hovedstaden 1. Københavns Storkreds ændres »Skt. Jørgens Allé« til: »Trommesalen«.

[Ændring som følge af Københavns Kommunes høringssvar]

   4) I 3. Indre Bykredsen som angivet under A. Hovedstaden 1. Københavns Storkreds ændres , »Vestbanen, Dybbølsbroen, Dybbølsbroens forlængelse« til: »Bernstorffsgade«.

[Ændring som følge af Københavns Kommunes høringssvar]

   5) I 3. Indre Bykredsen og i 4. Sundbyøsterkredsen som angivet under A. Hovedstaden 1. Københavns Storkreds ændres »nord for Margretheholm« til: »syd for Margretheholm«.

[Ændring som følge af Københavns Kommunes høringssvar]

   6) I 5. Nørrebrokredsen og i 6. Utterslevkredsen som angivet under A. Hovedstaden 1. Københavns Storkreds udgår »Nordre Fasanvej,«.

[Ændring som følge af Københavns Kommunes høringssvar]

   7) I 6. Utterslevkredsen som angivet under A. Hovedstaden 1. Københavns Storkreds ændres »kommunegrænsen til Frederiksberg Kommune til og med vandværket, en linje mod nord derfra og til krydset mellem Hillerødgade og Grøndals Vænge Allé, samt Mågevej, Hvidkildevej, Hulgårdsvej, Borups Allé« til: »kommunegrænsen til Frederiksberg Kommune, Borups Allé«.

[Ændring som følge af Københavns Kommunes høringssvar]

   8) I 7. Brønshøjkredsen som angivet under A. Hovedstaden 1. Københavns Storkreds ændres »Borups Allé, Hulgårdsvej, Hvidkildevej, Mågevej, en linje mod syd fra krydset mellem Hillerødgade og Grøndals Vænge Allé til vandværket, herefter en linje følgende langs vandværket og derfra langs kommunegrænsen til Frederiksberg Kommune« til: »Borups Allé, kommunegrænsen til Frederiksberg Kommune«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7]

   9) I 8. Valbykredsen som angivet under A. Hovedstaden 1. Københavns Storkreds indsættes efter »Peter Bangs Vej,«: »Grøndalsparken,«.

[Ændring som følge af Københavns Kommunes høringssvar]

   10) I 9. Vesterbrokredsen som angivet under A. Hovedstaden 1. Københavns Storkreds ændres »Dybbølsbroens forlængelse, Dybbølsbroen, Vestbanen« til: »Bernstorffsgade«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]

   11) I 9. Vesterbrokredsen som angivet under A. Hovedstaden 1. Københavns Storkreds ændres »Skt. Jørgens Allé« til: »Trommesalen«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]

   12) I 4. Rødovrekredsen som angivet under A. Hovedstaden 2. Københavns Omegns Storkreds ændres »Herlev« til: »Glostrup«, og i 8. Ballerupkredsen som angivet under samme storkreds ændres »Glostrup« til: »Herlev«.

[Rødovre og Glostrup Kommuner bliver en opstillingskreds, og Ballerup og Herlev Kommuner bliver en opstillingskreds]

   13) Den under A. Hovedstaden 2. Københavns Omegns Storkreds angivne 8. opstillingskreds angives i stedet som 4. opstillingskreds i samme storkreds, og de opstillingskredse, der under samme storkreds er angivet som 4. – 7. opstillingskreds, angives i stedet som henholdsvis 5. – 8. opstillingskreds i samme storkreds.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12]

   14) I 6. Køgekredsen som angivet under B. Sjælland-Syddanmark 5. Sjællands Storkreds ændres »Køge Kommune« til: »Køge og Lejre Kommuner«, og i 8. Roskildekredsen som angivet under samme storkreds ændres »Den del af Roskilde Kommune, der ikke hører til Lejrekredsen.« til: »Roskilde Kommune«.

[Køge og Lejre Kommuner bliver en opstillingskreds, og Roskilde Kommune bliver en opstillingskreds]

   15) 9. Lejrekredsen som angivet under B. Sjælland-Syddanmark 5. Sjællands Storkreds udgår, og de opstillingskredse, der under samme storkreds er angivet som 10. – 13. opstillingskreds, angives i stedet som henholdsvis 9. – 12. opstillingskreds i samme storkreds.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 14]

   16) Angivelsen i bilaget af, hvilken kommune, hvilke kommuner eller hvilken del af en kommune 7. Randerskredsen  som angivet under C. Midtjylland-Nordjylland 8. Østjyllands Storkreds omfatter, affattes således:

»Den del af Randers Kommune, der omfatter Kastbjerg Sogn, bortset fra ejendommene matr. nr. 1c, 1d, 1r og 1aq, Trudsholm Hovedgård, Kastbjerg. Endvidere Udbyneder, Støvring, Mellerup, Hald, Kærby, Tvede, Linde, Dalbyneder, Dalbyover, Råby, Sødring, Øster Tørslev, Gjerlev, Enslev, Harridslev, Albæk, Borup, Dronningborg, Enghøj, Gimming, Haslund, Hornbæk, Kristrup, Lem, Råsted, Skt. Andreas, Skt. Clemens, Skt. Mortens, Skt. Peders, Tånum, Vorup, Ølst, Hørning, Årslev, Virring og Essenbæk Sogne.«

[Spentrup og Gassum Sogne lægges til Favrskovkredsen og den del af Sønderhald Kommune, der pr. 1. januar 2007 indgÃ¥r i den nye Randers Kommune, lægges til Randerskredsen]

   17) Under C. Midtjylland-Nordjylland 10. Nordjyllands Storkreds ændres »5. Vesthimmerlandkredsen« til: »5. Himmerlandkredsen«.

[Ændring af navnet på Vesthimmerlandkredsen til Himmerlandkredsen]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås, at fordelingen af kredsmandaterne i en storkreds mellem partier og kandidater uden for partierne fremover sker efter d´Hondts metode

(ved anvendelse af divisorerne 1 - 2 - 3 osv.) i stedet for som i dag efter den modificerede Sainte-Laguës metode (ved anvendelse af divisorerne 1,4 - 3 - 5 - 7 osv.). Herved vil fordelingen af kredsmandater ske efter samme metode som ved folketingsvalgene mellem 1920 og 1953.

I forlængelse heraf foreslås det, at lovforslagets spærreregel for fordeling af visse af kredsmandaterne i en storkreds mellem partier og kandidater uden for partierne udgår.

Som anført af den parlamentariske arbejdsgruppe, hvis indstillinger ligger til grund til lovforslaget, vil der som følge af den foreslåede nedlæggelse af de nuværende 17 stor – og amtskredse og oprettelse af 10 nye storkredse være et behov for at ændre de nuværende regler for fordelingen af kredsmandaterne i en storkreds mellem partier og kandidater uden for partierne for at sikre, at gennemførelsen af en ny valgkredsinddeling hverken skal gøre det lettere eller sværere at opnå repræsentation i Folketinget alene gennem opnåelse af et kredsmandat.

Den parlamentariske arbejdsgruppe valgte til opfyldelse af denne målsætning at foreslå indførelsen af en spærreregel for fordelingen af visse nærmere bestemte kredsmandater i en storkreds mellem partier og kandidater uden for partierne, bl.a. under henvisning til, at arbejdsgruppen ikke på daværende tidspunkt havde det fornødne grundlag for at tage stilling til indførelse af d`Hondts metode.

Professor, dr.scient.pol Jørgen Elklit, Aarhus Universitet, har efterfølgende afgivet en redegørelse af 15. april 2006 (L 222 – bilag 6) om virkningerne af en eventuel indførelse af d´Hondts metode ved fordeling af kredsmandater i de ti foreslåede storkredse. Redegørelsen er afgivet efter anmodning fra Folketingets formand, hvilket, som angivet i en beretning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen, er i overensstemmelse med arbejdsgruppens indstilling. I redegørelsen har Jørgen Elklit samlet konkluderet, at der ikke har kunnet påvises argumenter eller grunde, der skulle betyde, at indførelsen af d´Hondts metode må frarådes. Jørgen Elklit henviser i den forbindelse bl.a. til, at der i givet fald ikke vil blive tale om at ændre på det overordnede og helt afgørende mandatfordelingssystem (den største brøks metode) for den samlede fordeling af de 175 mandater mellem partier og kandidater uden for partierne, og at det efter Jørgen Elklits opfattelse klart kan konkluderes, at det er usandsynligt, at det under de undersøgte omstændigheder igen skulle kunne forekomme – som tilfældet var til og med 1947 – at et parti vil kunne opnå flere kredsmandater, end dets samlede stemmetal ville berettige til.

Den i lovforslaget foreslåede spærreregel for fordeling af visse af kredsmandaterne i en storkreds mellem partier og kandidater uden for partierne vil endvidere, hvad både arbejdsgruppen og Jørgen Elklit har peget på, udgøre et brud med hidtidige principper for tildeling af kredsmandater, hvorefter kredsmandater alene fordeles ud fra kredsens stemmetal, ligesom spærrereglen, hvad Jørgen Elklit peger på, ikke vil have samme enkelhed som d´Hondts metode.

På denne baggrund foreslås det, at målsætningen om, at gennemførelsen af en ny valgkredsinddeling hverken skal gøre det lettere eller sværere at opnå repræsentation i Folketinget alene gennem opnåelse af et kredsmandat, opfyldes ved en indførelse af d´Hondts metode frem for lovforslagets spærreregel. Forslaget indebærer, at alle kredsmandater i storkredsen fordeles efter den samme metode (ved anvendelse af divisorerne 1-2-3 osv.) uden særlige spærreregler for fordelingen af visse kredsmandater, og at kredsmandaterne ligesom i dag fordeles på grundlag af det antal stemmer, de partier eller kandidater uden for partier, der stiller op i storkredsen, har opnået, uden at der ved denne fordeling tages hensyn til, hvilket antal mandater partiet er berettiget til på landsplan.

Til nr. 2-11

Ved ændringsforslagene indarbejdes de af Københavns Kommune foreslåede justeringer i afgrænsningen af opstillingskredse i Københavns Kommune med henblik på at opnå, at kommunens administrative byggesten (roder) lægges til grund for de ny opstillingskredse, og med henblik på at opnå bedst mulig overensstemmelse med forslaget til ny bydelsinddeling.

Til nr. 2

Det foreslås, at grænsen mellem Østerbrokredsen og Indrebykredsen på det sted, hvor grænsen i lovforslaget foreslås fra Langeliniebroens forlængelsesvej at følge Fridtjof Nansens Plads, Kastelsvej og Classensgade frem til Sortedamssøen, i stedet skal følge Kystbanen og Classensgade. Herved flyttes godt 2300 personer fra Østerbrokredsen til Indre Bykredsen.

Til nr. 3

Det foreslås, at boligkarréen ved Trommesalen med ca. 175 personer flyttes fra Indre Bykredsen til Vesterbrokredsen. Det vil sige, at grænsen mellem de to kredse på det sted, hvor grænsen i lovforslaget foreslås at følge Skt. Jørgens Allé, i stedet skal følge Trommesalen, jf. tillige ændringsforslag nr. 11.

Til nr. 4

Det foreslås, at det ubeboede område ved Postterminalen flyttes fra Indre Bykredsen til Vesterbrokredsen. Det vil sige, at grænsen mellem de to kredse på det sted, hvor grænsen i lovforslaget foreslås at følge fra nord mod syd: Vestbanen, Dybbølsbroen og Dybbølsbroens forlængelse, i stedet skal følge Bernstorffsgade, jf. tillige ændringsforslag nr. 10.

Til nr. 5

Det foreslås, at Margretheholm, der er ubeboet, grundet samhørigheden med Holmen flyttes fra Sundbyøsterkredsen til Indre Bykredsen. Det vil sige, at grænsen mellem de to kredse på det sted, hvor grænsen i lovforslaget foreslås at følge en linje nord for Margretheholm, i stedet skal følge en linje syd for Margretheholm.

Til nr. 6

Det foreslås, at området mellem Ringbanen og Nordre Fasanvej ved Nørrebro Station med godt 200 personer flyttes fra Nørrebrokredsen til Utterslevkredsen. Det vil sige, at grænsen mellem de to kredse på det sted, hvor grænsen i lovforslaget foreslås at følge Nordre Fasanvej, i stedet skal følge Ringbanen.

Til nr.7 og 8

 Det foreslås, at området sydvest for Borups Allé omfattende Genforeningspladsen (rode 282) samt det lille område ved Godthåbsvejens Station (rettelig Fuglebakkens Station) med tilsammen ca. 2000 personer flyttes fra Utterslevkredsen til Brønshøjkredsen. Det vil sige, at grænsen mellem de to kredse på det sted, hvor grænsen i lovforslaget foreslås at følge fra nord mod syd: Hulgårdsvej, Hvidkildevej, Mågevej, en linje fra krydset mellem Hillerødgade og Grøndals Vænge Allé til vandværket, og herefter en linje følgende langs vandværket indtil kommunegrænsen til Frederiksberg Kommune, i stedet skal følge Borups Allé indtil kommunegrænsen til Frederiksberg Kommune.

Til nr. 9

Det foreslås, at grænsen mellem Valbykredsen og Brønshøjkredsen ikke som angivet i lovforslaget følger Peter Bangs Vej på hele vejstrækningen mellem kommunegrænsen til Frederiksberg Kommune og Roskildevej, men Grøndalsparken og Peter Bangs Vej på denne strækning. Herved flyttes nordsiden af Peter Bangs Vej med ca. 235 personer fra Brønshøjkredsen til Valbykredsen og herved sikres, at de 2 roder ved Damhussøen (rode 236 og rode 237) med tilsammen 1500 personer, der indgår i Valby bydel, i sin helhed flyttes fra Brønshøjkredsen til Valbykredsen, jf. ændringsforslag nr. 8.

 Til nr. 10 og 11

Der er tale om konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 4 henholdsvis nr. 3.

Til nr. 12

Inddelingen af Københavns Omegns Storkreds i opstillingskredse foreslås ændret, således at Rødovre og Glostrup Kommuner bliver én opstillingskreds, der efter opstillingskredsens største kommune navngives som Rødovrekredsen og får Rødovre Kommune som kredskommune, og Ballerup og Herlev Kommuner bliver en anden opstillingskreds, der efter opstillingskredsens største kommune navngives som Ballerupkredsen og får Ballerup Kommune som kredskommune. Dette er en ændring i forhold til lovforslaget, hvorefter Rødovrekredsen består af Rødovre og Herlev Kommuner, og Ballerupkredsen består af Ballerup og Glostrup Kommuner.

Den nye Rødovrekreds vil få et vælgertal ved folketingsvalget den 8. februar 2005 på 42.674 mod 46.504 efter lovforslaget, og den nye Ballerupkreds vil få et vælgertal ved samme folketingsvalg på 53.414 mod 49.584 efter lovforslaget.

Antallet af opstillingskredse i Københavns Omegns Storkreds vil fortsat være otte som i lovforslaget.

Københavns Omegns Storkreds vil som følge af forslaget blive inddelt i følgende opstillingskredse angivet efter størrelse ud fra vælgertallet ved folketingsvalget den 8. februar 2005: en ny Ballerupkreds (53.414), Taastrupkredsen (50.679), Gentoftekredsen (49.573), Brøndbykredsen (46.433), Gladsaxekredsen (44.908), en ny Rødovrekreds (42.674), Lyngbykredsen (38.194) og Hvidovrekredsen (36.166). Den mindste opstillingskreds vil som i lovforslaget fortsat være Hvidovrekredsen med 80 pct. af gennemsnitsstørrelsen på opstillingskredsene i Københavns Omegns Storkreds (45.255).

Til nr. 13

Som en konsekvens af forslaget under nr. 1 foreslås det, at rækkefølgen for angivelsen i valgkredsfortegnelsen af opstillingskredsene i Københavns Omegns Storkreds ændres, således at Ballerupkredsen placeres forud for Rødovrekredsen. Herved sikres en fortløbende nummerering af geografisk sammenhængende opstillingskredse i overensstemmelse med de principper herfor, der fremgår af den parlamentariske arbejdsgruppes indstillinger.

Til nr. 14

Inddelingen af Sjællands Storkreds i opstillingskredse foreslås ændret, således at Køge og Lejre Kommuner bliver én opstillingskreds, der efter opstillingskredsens største kommune navngives som Køgekredsen og får Køge Kommune som kredskommune, og Roskilde Kommune bliver en anden opstillingskreds, der navngives som Roskildekredsen. Dette er en ændring i forhold til lovforslaget, hvorefter Køge Kommune udgjorde en opstillingskreds for sig, Lejrekredsen bestod af Lejre Kommune og en nærmere angiven del af Roskilde Kommune, og Roskildekredsen bestod af den resterende del af Roskilde Kommune.

Med forslaget undgås det i lovforslaget foreslåede kommunebrud i Roskilde Kommune. Samtidig indebærer forslaget, at der fremover bliver 12 i stedet for 13 opstillingskredse i Sjællands Storkreds.

Den nye Køgekreds får et vælgertal ved folketingsvalget den 8. februar 2005 på 59.199 mod efter lovforslaget 40.098, den nye Roskildekreds vil få et vælgertal ved samme folketingsvalg på 58.583 mod efter lovforslaget 46.791, og Lejrekredsen med et vælgertal ved samme folketingsvalg på 30.893 udgår.

Sjællands Storkreds vil efter forslaget bestå af følgende opstillingskredse angivet efter størrelse ud fra vælgertallet ved folketingsvalget den 8. februar 2005: Kalundborgkredsen (62.148), den nye Køgekreds (59.199), Næstvedkredsen (59.184), den nye Roskildekreds (58.583), Slagelsekredsen (56.951), Guldborgsundkredsen (49.364), Grevekredsen (49.097), Holbækkredsen (48.950), Ringstedkredsen (43.821), Faxekredsen (42.268), Lollandkredsen (38.343) og Vordingborgkredsen (35.432).

Vordingborgkredsen vil som den mindste opstillingskreds udgøre 70 pct. af gennemsnitsstørrelsen på opstillingskredsene i Sjællands Storkreds (50.278).

Til nr. 15

Der er tale om konsekvensændringer som følge af forslaget under nr. 14.

Til nr. 16

Forslaget indebærer, at Gassum og Spentrup Sogne (med tilsammen 2.544 vælgere ved folketingsvalget den 8. februar 2005), der er de eneste sogne i den nuværende Purhus Kommune, som efter lovforslaget henhører under Randerskredsen, overføres fra Randerskredsen til Favrskovkredsen. Herved opnås, at den nuværende Purhus Kommune i sin helhed henhører under Favrskovkredsen.

Forslaget indebærer endvidere, at Hørning, Årslev, Virring og Essenbæk Sogne (med tilsammen 3.324 vælgere den 8. februar 2005), der udgør den del af den nuværende Sønderhald Kommune, der pr. 1. januar 2007 indgår i Randers Kommune, henføres under Randerskredsen i stedet for som angivet i den parlamentariske arbejdsgruppes indstillinger under Favrskovkredsen.

Favrskovkredsen får herefter et vælgertal ved folketingsvalget den 8. februar 2005 på 42.363 (mod 43.143 efter lovforslaget) og Randerskredsen et vælgertal på 58.601 (mod 57.821 efter lovforslaget).

Værum, Ørum, Øster Velling, Helstrup, Grensten, Langå og Thorup (rettelig Torup) Sogne, der omfatter det område af den nuværende Langå Kommune, der pr. 1. januar 2007 indgår i Randers Kommune, og som ved en fejl er medtaget i den i lovforslaget foretagne afgrænsning af de områder i Randers Kommune, der skal høre til Randerskredsen, er i overensstemmelse med den parlamentariske arbejdsgruppes indstillinger henført til Favrskovkredsen.

Til nr. 17

Det foreslås, at navnet på Vesthimmerlandkredsen (48.884) bestående af Vesthimmerland (28.191) og Rebild (20.693) Kommuner ændres til Himmerlandkredsen. Vesthimmerland Kommune vil som foreslået i lovforslaget fortsat være kredskommune for denne opstillingskreds i kraft af at være den største af kredsens to kommuner.

Tallene i parentes angiver vælgertallet ved folketingsvalget den 8. februar 2005.

Erling Bonnesen (V) Â  Troels Christensen (V) Â  Flemming Damgaard Larsen (V) Â  Leif Mikkelsen (V) Â  Jens Vibjerg (V) Â  Poul Nødgaard (DF) fmd.  Kristian Thulesen Dahl (DF) Â  Christian Wedell‑Neergaard (KF) nfmd.  Allan Niebuhr (KF) Â  Pia Gjellerup (S) Â  Ole Stavad (S) Â  Arne Toft (S) Â  Magnus Heunicke (S) Â  Margrethe Vestager (RV) Â  Ole Glahn (RV) Â  Kristen Touborg (SF) Â  Line Barfod (EL) 

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

52

 

Enhedslisten (EL)

6

Socialdemokratiet (S)

47

 

Siumut (SIU)

1

Dansk Folkeparti (DF)

24

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

18

 

Fólkaflokkurin (FF)

1

Det Radikale Venstre (RV)

17

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

11

 

 

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 222

Bilagsnr.

Titel

1

Henvendelse af 13/3-06 fra Vælgerforeningerne i Århus Kommune

2

Henvendelse af 2/4-06 fra Samsø Venstreforening

3

Henvendelse af 6/4-06 fra Venstre i Juelsminde Kommune

4

Henvendelse af 7/4-06 fra partiorganisationer i det nuværende Københavns Amt

5

Henvendelse af 10/4-06 fra politiske foreninger i det nuværende Hobrokredsen og Mariagerkredsen

6

Henvendelse af 15/4-06 fra Jørgen Elklit, Institut for Statskundskab

7

Høringssvar, fra indenrigs- og sundhedsministeren

8

Henvendelse af 24/4-06 fra Socialdemokraterne i Kolding

9

Henvendelse af 25/4-06 fra Vælgerforeninger i Favrskov Kommune

10

Henvendelse af 24/4-06 fra repræsentanter for de politiske partier i Ny Horsens

11

Henvendelse af 27/4-06 fra Partierne i Ny Roskilde Kommune

12

Supplerende høringssvar, fra indenrigs- og sundhedsministeren

13

Tidsplan for behandling af lovforslaget

14

Henvendelse af 1/5-06 fra Partiorganisationerne i det nuværende Københavns Amt

15

1.udkast til betænkning

16

Henvendelse af 10/5-06 fra Venstre og Socialdemokratiet i Randers Kredsen

17

Henvendelse af 7/5-06 fra Vælgerforeninger i Århus Kommune

18

Supplerende høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren

19

Notat af 16/5-06 fra Det Radikale Venstre

20

Referat fra Kommunaludvalgets høring om de nye valgkredse den 15/5-06

21

Henvendelse af 18/5-06 fra Glostrup Kommune

22

Henvendelse af 22/5-06 fra partierne i Ny Roskilde Kommune

23

Henvendelse af 19/5-06 fra Socialdemokraterne i Nykøbing Sjælland og Kalundborg kredsene

24

Supplerende høringssvar, fra indenrigs- og sundhedsministeren

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 222

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om kommentar til henvendelse af 13/3-06 fra Vælgerforeningerne i Århus Kommune, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm. om kommentar til henvendelse af 2/4-06 fra Samsø Venstreforening, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå

3

Spm. om kommentar til henvendelse af 6/4-06 fra Venstre i Juelsminde Kommune, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå

4

Spm. om kommentar til henvendelse af 7/4-06 fra partiorganisationer i det nuværende Københavns Amt, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå

5

Spm. om kommentar til henvendelse af 10/4-06 fra politiske foreninger i det nuværende Hobrokredsen og Mariagerkredsen, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå

6

Spm. om kommentar til henvendelse af 24/4-06 fra Socialdemokraterne i Kolding, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå

7

Spm. om kommentar til henvendelse af 25/4-06 fra Vælgerforeninger i Favrskov Kommune, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå

8

Spm. om kommentar til henvendelse af 1/5-06 fra Partiorganisationer i det nuværende Københavns Amt, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå

9

Spm. om ny Randers opstillingskreds, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå

10

Spm. om kommentar til henvendelse af 7/5-06 fra Vælgerforeningerne i Århus Kommune, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå

11

Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der indfører anvendelsen af den d'Hondtske metode, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå

12

Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag svarende til de ændringer, der er fremkommet i høringssvaret fra Københavns Kommune, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå

13

Spm. om konsekvenser af at fjerne de 4 såkaldte kommunebrud i lovforslaget, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå

14

Spm. om konsekvenser af en deling af Region Sjælland i to storkredse, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå

15

Spm. om kommentar til henvendelse af 22/5-06 fra partierne i Ny Roskilde Kommune, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå

16

Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der ændrer navnet på Vesthimmerlandkredsen til Himmerlandkredsen, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå

17

Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der ændrer opstillingskredsene i Storkredsen Københavns Omegn, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå

18

Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der ændrer grænsedragning mellem opstillingskredsene Favrskov og Randers, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå

19

Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der ændrer Sjællands Storkreds, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå