Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

I forbindelse med behandlingen af (L 220 af 5. april 2006) Forslag til Lov om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen har

Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 15. maj 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 5:

”Er der behov for at ændre på læreruddannelsen, hvis det viser sig, at kun godt 40 pct. af de studerende vælger tre linjefag, inklusiv dansk som andetsprog og specialpædagogik?”

 

Svar:

I relation til læreruddannelsen indebærer målet om en bedre linjefagsdækning i folkeskolen som hovedregel, at de lærerstuderende har tre linjefag. Forligspartierne vil nøje følge linjefagsdækningen i folkeskolen og de studerendes valg af linjefag, herunder hvor mange der vælger to, henholdsvis tre linjefag. Som det fremgår af lovforslaget nedsættes en faglig følgegruppe, der skal have til opgave at overvåge lovens virkninger, herunder balancen mellem de studerendes valg af linjefag og folkeskolens behov.

 

Jeg kan i den forbindelse henvise til, at det prøvevalg af linjefag i den foreslåede læreruddannelse, som knapt 400 studerende på Frederiksberg Seminarium i april måned deltog i, viser, at fordelingen af de lærerstuderendes linjefag vil svare nogenlunde til skolens behov. Undersøgelsen, der naturligvis må læses med en række forbehold, herunder at der ikke er tale om reelle linjefagsvalg, er vedlagt Foreningen af Frie Samarbejdende MVU Institutioners høringssvar til lovforslaget, som er sendt til Uddannelsesudvalget den 27. april 2006, jf. L 220 – bilag 6.

 

Undervisning i folkeskolen af linjefagsuddannede lærere beror på en række forhold udover valg af linjefag i læreruddannelsen. Det gælder bl.a. forhold som skolernes prioritering i forbindelse med rekruttering af nye lærere, principper for fagfordeling på skolerne og efteruddannelse af lærere.

 

Regeringen har på Finansloven for 2006 afsat 175 mio. kr. i årene 2006-2009 til en målrettet efteruddannelse af lærere og skoleledere for bl.a. at forbedre efteruddannelsesindsatsen inden for skolens centrale fag dansk, matematik, engelsk og naturfag. Det forventes, at en del af midlerne skal anvendes til give lærere linjefagskompetence inden for de fag, hvor der er størst behov for at øge linjefagsdækningen.  

 

Regeringen vil fremlægge en plan for, hvordan og hvornår regeringens langsigtede mål, at lærere for så vidt angår de centrale fag kun kan undervise i deres linjefag, kan realiseres.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 



Med venlig hilsen



 

Bertel Haarder