Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

I forbindelse med behandlingen af (L 220 af 5. april 2006) Forslag til Lov om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen har

Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 15. maj 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 4:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 11. maj 2006 fra Seminariernes Religionslærerforening, jf. L 220 – bilag 9.”

 

Svar:

Seminariernes Religionslærerforening støtter ligesom Foreningen af Lærere i Samfundsfag ved Lærerseminarierne, at de lærerstuderende skal møde forskellige faglige tilgange til faget kristendomskundskab/livs-oplysning/medborgerskab, og at dette skal ske ved et samarbejde mellem undervisere fra forskellige faggrupper.

 

Jeg er enig med Seminariernes Religionslærerforening i, at samarbejde på tværs af faggrupper skal arrangeres, så de lærerstuderende møder et sammenhængende og integreret undervisningsforløb. Det er helt afgørende at anskue fagene fra den studerendes synsvinkel.

 

Hvordan et sammenhængende og integreret undervisningsforløb konkret skal tilrettelægges, må i vidt omfang skulle besluttes på den enkelte uddannelsesinstitution. Jeg ønsker ikke at forhindre, at seminarielærere fra forskellige faggrupper sammen kan varetage undervisningsforløb i et fag. Jeg vil dog gerne understrege, at jeg ikke opfatter opsplitning af et fag med fordeling af undervisningsanparter til forskellige faggrupper som et udtryk for samarbejde.

 

De faglige foreninger vil blive inddraget i det videre arbejde med en ny uddannelsesbekendtgørelse og udformning af fagenes mål og centrale kundskabs- og færdighedsområder.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.



Med venlig hilsen



 

Bertel Haarder