Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

I forbindelse med behandlingen af (L 220 af 5. april 2006) Forslag til Lov om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen har

Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 11. maj 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 3:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9. maj 2006 fra Lærerseminariernes Rektorforsamling, jf. L 220 - bilag 8.”

 

Svar:

Lovforslaget indebærer, at det som betingelse for optagelse på linjefag som udgangspunkt skal kræves, at den studerende kan dokumentere kundskaber på mindst gymnasialt B-niveau i det pågældende fag. Herudover indeholder lovforslaget eksempler på en række specifikke karakterkrav, som skal danne udgangspunkt for forhandlingerne med de relevante rektorsamlinger, når der efter lovforslagets vedtagelse skal udarbejdes en uddannelsesbekendtgørelse.

 

For at sikre, at formelle adgangskrav ikke udelukker studerende med de nødvendige reelle kvalifikationer, vil der blive fastsat regler om optagelse på linjefag af studerende, som ud fra en realkompetencevurdering kan dokumentere de nødvendige kvalifikationer.

 

Fastsættelse af optagelseskrav til linjefag skal foretages ved en nøje afvejning af fordele og ulemper. Det er mit håb, at specifikke krav til de studerendes kvalifikationer både vil højne det faglige niveau i undervisningen og vil signalere, at læreruddannelsen er et attraktivt og konkurrencedygtigt studium med forventninger om et højt fagligt niveau under – og ikke mindst efter – uddannelsen. Der er på den anden side den risiko, at for høje krav kan betyde en lavere søgning til uddannelsen, hvilket vil kunne give problemer i forhold til lærerforsyningen. Dette dilemma skal indgå i forhandlingerne med de relevante rektorforsamlinger efter lovforslagets vedtagelse.

Som led i styrkelsen af læreruddannelsen kan der opstå behov for ekstra midler til efteruddannelse af seminarielærere. Som det fremgår af lovforslaget skal finansieringen heraf ses i sammenhæng med de midler, som regeringen allerede har afsat til bl.a. kvalitetsudvikling af de videregående uddannelser og udvikling af videncentre. En eventuel målretning af en del af disse midler til efteruddannelse af seminarielærere vil skulle indgå i finanslovsforhandlingerne om finansloven for 2007.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

Med venlig hilsen



 

Bertel Haarder