Folketingets Uddannelsesudvalg
I forbindelse med behandlingen af (L 220 af 5. april 2006) Forslag til Lov om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen har
Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 24. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 2:
â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. april 2006 fra Forweningen af Lærere i Samfundsfag ved Lærerseminarierne, jf. L 220 – bilag 5.â€
Svar:
Jeg har med glæde noteret mig, at Foreningen af Lærere i Samfundsfag ved Lærerseminarierne støtter ændringen af fællesfaget kristendomskundskab/livsoplysning til et fællesfag i kristendomskundskab/livs-oplysning/medborgerskab.
Jeg kan tilslutte mig, at en bredt funderet faglig tilgang til medborgerskabsdimensionen vil styrke faget.
Der er mange gode elementer i den nuværende uddannelse, som vil blive bevaret og videreudviklet i den kommende uddannelsesbekendtgørelse efter en vedtagelse af reformen. Det fremgår f.eks. af mål og centrale kundskabs- og færdighedsområder for linjefaget samfundsfag i den gældende uddannelsesbekendtgørelse, at faget bl.a. har berøringsflader til det nuværende fællesfag skolen i samfundet. Den samfundsmæssige og politisk historiske baggrund for skolens virksomhed skal således behandles i det nye fællesfag kristendomskundskab/livsoplysning/medborgerskab. Det vil være helt oplagt i den kommende uddannelsesbekendtgørelse at have øje for berøringsflader mellem medborgerskabsdimensionen i fællesfaget og linjefaget samfundsfag.
Det står i øvrigt uddannelsesinstitutionerne frit at tilrettelægge undervisningen således, at den varetages i et samarbejde mellem undervisere fra forskellige faggrupper.
De faglige foreninger vil blive inddraget i det videre arbejde med en ny uddannelsesbekendtgørelse og udformning af fagenes mål og centrale kundskabs- og færdighedsområder.
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.