Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 I forbindelse med behandlingen af (L 220 af 5. april 2006) Forslag til Lov om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen har

Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 19. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 1:

”Ministeren bedes kommentere henvendelse fra Foreningen af Seminariernes Lærere i Billedkunst, jf. L 220 – bilag 4.”

 

Svar:

Lovforslaget indebærer vedrørende linjefaget billedkunst, at faget styrkes i årsværk og i indhold i form af den opstramning af samtlige fags mål og centrale kundskabs- og færdighedsområder, som skal foretages efter en vedtagelse af reformen.

 

Henvendelsen giver mig anledning til at bemærke, at jeg opfatter de praktisk-musiske fag, herunder billedkunst, som meget væsentlige fag i læreruddannelsen og i folkeskolen. Folkeskolens elever skal kunne udvikle deres kreative egenskaber og færdigheder, og billeder skal kunne forstås og kommunikeres. De færdigheder, der opnås gennem de praktisk-musiske fag, gavner desuden de øvrige fag.

 

Jeg kan i øvrigt henvise til Undervisningsministeriets notat om de modtagne høringssvar – sendt til Uddannelsesudvalget den 27. april 2006 –  hvoraf det fremgår, at høringssvaret vil indgå i de videre overvejelser og det videre arbejde med gennemskrivning af samtlige fags mål og centrale kundskabs- og færdighedsområder.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

Med venlig hilsen



 

Bertel Haarder