Side 1 Skatteministeriet J.nr. 2005-311 - 0082   Den Til Folketingets Skatteudvalg L   22 - Forslag til Lov om indgåelse af dobbeltbeskatningsaftale med Hong Kong for så vidt angår skibsfart  . Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.    1 af 31. oktober 2005. Kristian Jensen /  Ivar Nordland
Side 2 Spørgsmål:    Betyder indgåelsen af en dobbeltbeskatningsaftale med Hong Kong, at Hong  Kong  og  Folkerepublikken  Kina  ikke  anses  som  samme  land  (ét  land)  i relation til reglerne i selskabsskattelovens § 31 A, stk. 10, 3. pkt. og § 15, stk. 8, 4. pkt. i lov nr. 426 af 6. juni 2005? Svar:    Som  nævnt  i  de  almindelige  bemærkninger  er  Hong  Kong  et  særligt administrativt område i nden for Folkerepublikken Kina. Den     dobbeltbeskatningsoverenskomst,     som     Danmark     har     indgået     med Folkerepublikken Kina, omfatter ikke Hong Kong, idet ”Kina” i overenskomsten er defineret  som  det  område,  hvor  kinesisk  skattelovgivning  er  gældende, og idet kinesisk skattelovgivning ikke gælder i Hong Kong. Såvel Folkerepublikken Kina som Hong Kong er enig i denne fortolkning af den dansk-kinesiske dobbeltbeskatningsoverenskomst i relation til Hong Kong. Tilsvarende gælder for Folkerepublikken Kinas dobbe  ltbeskatningsoverenskomster med andre lande. Folkerepublikken Kina og Hong Kong anses altså som to lande i skattemæssig henseende. Hong  Kong  og  Folkerepublikken  Kina  er  derfor  ikke  samme  land  (ét  land)  i relation til reglen i selskabsskattelovens § 31 A, stk. 10, 3. pkt. og reglen i § 15, stk. 8, 4. pkt. i lov nr. 426 af 6. juni 2005. Det samme gælder i relation til andre regler  i  skattelovgivningen,  hvor  det  har  betydning,  om  udenlandsk  indkomst hidrører fra samme land, f.eks. reglen i selskabsskattelov ens § 32, stk. 1, nr. 2, om tvungen sambeskatning.