Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling

Bredgade 43

1260 København K

E-mail: [email protected]

 

Att. Marianne Tullin, [email protected]

 


23. marts 2006

[email protected]

 

Tillægshøring vedrørende udkast til forslag til ny § 15c i lov om

konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet (Opfølgning på regeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse)

 

Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling udsendte den 10 februar udkast til forslag til lov om ændring af lov om konkurrence- og

forbrugerforhold på telemarkedet i høring. Efterfølgende har VTU-Ministeriet via brev af 14. marts bedt om bemærkninger til ovennævnte tillæg til lovudkastet.

 

ITEK har følgende kommentarer til tillægshøringen:

 

1. Vedr. skriftlig begæring fra politiet

Det fremgår af udkastet, at teleudbyderne ”på begæring af politiet” skal udlevere visse oplysninger. Som det er i dag, får politiet udleveret oplysninger efter reglerne om edition. Det har derfor været praksis, at der altid skal foreligge et skriftligt grundlag før at teleudbyderen udleverer disse oplysninger til politiet. ITEK vil anbefale, at udlevering af disse oplysninger fortsat kun sker på et skriftligt grundlag.

 

2. Politiets betalingsforpligtelse

Teleudbyderne medvirker i dag aktivt til at fremskaffe oplysninger på alle tider af døgnet.  ITEK anmoder om, at politiet i overensstemmelse med retsplejelovens regler om betaling for udlevering af oplysninger efter editionskendelse (§ 300, stk. 3) kan opkræve betaling for udbydernes praktiske bistand i forbindelse med udlevering af abonnementsdata til politiet. Dette fremgår umiddelbart ikke af lovforslaget, hvilket ITEK gerne vil have præciseret.

 

3. Omfanget af den foreslåede forpligtelse

Af § 15 c fremgår det, at teleudbyderne skal udlevere ”oplysninger, der identificerer en slutbrugers adgang til kommunikationsnet. Den foreslåede nye § 15 c skal udmønte anbefaling 28 i regeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse.  ITEK ønsker, at den foreslåede nye § 15 c præciseres yderligere, så misforståelser ikke opstår. ITEK anmoder derfor om, at den nye § 15 c i overensstemmelse med anbefaling 28 kun omfatter udlevering - uden krav om kendelse - af oplysninger om en udpeget persons abonnementsoplysninger, herunder udlevering af numre og e-adresser.

 

4. Registreringsforpligtelse

ITEK vil anmode om, at teleudbyderne ikke forpligtes til at registrere abonnementsoplysninger, som teleudbyderne i dag ikke har et forretningsmæssigt behov for at registrere. Det er ITEKs klare opfattelse, at en sådan afgrænsning vil være mulig. Oplysninger stilles i øvrigt til rådighed afgrænset af den kommende logningsbekendtgørelses regler.

 

5. udlevering af IP-adresser

Det fremgår af udkastet til lovforslagsbemærkninger, at IP-adresser skal udleveres.

 

Generelt benytter et fåtal af alle internetkunder en fast IP-adresse. En væsentlig andel benytter dynamisk tildelte IP-adresser, som kan skifte hver gang kunden kobler sig på internettet. Sådanne oplysninger findes alene hos operatørerne som historiske data, logget efter reglerne i den kommende logningsbekendtgørelse, og findes derfor ikke i udbydernes lettilgængelige kunde-/ordresystemer.  ITEK mener derfor, der kan være anledning til at sondre mellem tildelte faste IP-adresser og dynamisk tildelte IP-adresser.

 

6. Øgede beføjelser til politiet

ITEK har bemærket, i det nye udkast til lovforslag, at politiet ønsker tilført en lang række øgede beføjelser til at indhente oplysninger hos teleudbyderne, uanset kriminalitetens alvorlighed.

 

Af udkastet til lovforslag fremgår det bl.a. at udbyderen er forpligtet til at udlevere abonnementsoplysninger  til politiet uden at betingelserne for edition skal være opfyldt.  ITEK finder denne lempelse unødvendig og anbefaler, at bemærkningerne om, at udlevering kan ske ”uden at betingelserne for edition skal være opfyldt” helt udgår af lovforslaget.

 

7. respekt for persondataloven / personlig intigritet

Udlevering af abonnementsdata til politiet i henhold til den foreslåede nye § 15 c vil umiddelbart medføre direkte videregivelse af personhenførbare data, og vil derfor være omfattet at persondatalovens regler. ITEK foreslår derfor, at det i bemærkninger til lovforslaget anføres, at udlevering af personhenførbare data til politiet sker efter persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 3.

 

Overordnet er den lettede procedure for udlevering af personoplysninger begrundet i behovet for hurtig adgang til sådanne oplysninger. Forslaget har imidlertid også virkning for situationer, hvor leveringstiden ikke er afgørende, f. eks. oplysninger for mange personer. Der bør derfor alene være adgang til oplysninger uden retskendelse ved forespørgsler for  individuelle personer.

 

 

 

 

ITEK står til rådighed for yderligere kommentarer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Tom Togsverd

Branchedirektør

ITEK / Dansk Industri