Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 17. maj 2006 |
(FOU L 218 – Spørgsmål 12)
|
|
|
â€Vil ministeren yde teknisk bistand til ændringsforslag til § 13 stk., 3 og stk. 4 sÃ¥ det klart fremgÃ¥r, at FE alene kan medtage oplysninger om danske statsborgere og personer bosat her i landet, for sÃ¥ vidt der er tale om mistanke om terror eller spredning af masseødelæggelsesvÃ¥ben, samt at FE alene kan videregive oplysninger til PET, sÃ¥fremt der er tale om mistanke om terror eller spredning af masseødelæggelsesvÃ¥ben?â€
Forsvarets Efterretningstjeneste har til opgave at indsamle, bearbejde og formidle informationer om forhold i udlandet af betydning for Danmarks sikkerhed, herunder for danske militære enheder og andre, som er udsendt til løsning af internationale opgaver. Den efterretningsmæssige virksomhed er rettet mod forhold i udlandet, hvor Forsvarets Efterretningstjeneste bl.a. indhenter militære, politiske, økonomiske og teknisk-videnskabelige informationer af betydning for danske sikkerhedsinteresser.
Forsvarets Efterretningstjenestes virksomhed omfatter således andet end terror og spredning af masseødelæggelsesvåben, ligesom begrebet danske sikkerhedsinteresser rækker videre end terror og spredning af masseødelæggelsesvåben. På den baggrund er det min opfattelse, at det vil være uhensigtsmæssigt at indsætte en begrænsning i § 13, stk. 3. I den forbindelse lægger jeg tillige vægt på, at selv om der ikke er tale om oplysninger relateret til terror og spredning af masseødelæggelsesvåben kan der godt være tale om oplysninger, der har betydning for danske sikkerhedsinteresser, herunder andre meget alvorlige samfundstruende forbrydelser og forbrydelser mod staten.
Til spørgsmålet om en afgrænsning i videregivelsesbestemmelsen, jf. § 13, skt. 4, skal jeg henlede opmærksomheden på, at der ikke eksisterer en sådan afgrænsning i den gældende lovgivning, jf. forvaltningslovens § 28.
Forslaget vil derfor reelt medføre, at spørgsmålet om, hvorvidt det er berettiget at videregive oplysninger om terror og spredning af masseødelæggelsesvåben skal vurderes efter den nye bestemmelse i forsvarslovens § 13, stk. 4, mens spørgsmålet om, hvorvidt det er berettiget af videregive alle andre oplysninger skal vurderes efter forvaltningslovens regler. En sådan ordning vil efter min bedste overbevisning ikke være hensigtsmæssig.
Â