Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 34 af 20. april 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love (Styrkelse af indsatsen for at bekæmpe terrorisme mv.) (L 217).

 

Spørgsmål nr. 34:

 

          ”Kan ministeren bekræfte, at den foreslåede hjemmel til, at politiet kan "jamme" radio- og telekommunikation ikke giver hjemmel til, at politiet kan "jamme" eller på andre måder forhindre udsendelser fra public service-medier, f.eks. radio- og tv-aviser/nyheder?”

 

Svar:

 

Der henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 26. Som det fremgår heraf, forudsættes det, at indgreb i form af forstyrrelse eller afbrydelse af radio- eller telekommunikation alene kan foretages i helt særlige situationer – f.eks. ved konkrete oplysninger om et nært forestående terrorangreb – og i øvrigt i overensstemmelse med betingelserne i den foreslåede bestemmelse i retsplejelovens § 791 c, stk. 1 og 2, herunder kravet om proportionalitet. I sådanne helt særlige tilfælde vil et indgreb principielt kunne omfatte al radio- og telekommunikation.

 

Det tilføjes, at indgrebet i givet fald kræver retskendelse, jf. nærmere de foreslåede bestemmelser i § 791 c, stk. 3-5.

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, der har oplyst følgende:

 

”PÃ¥ Videnskabsministeriets omrÃ¥de foreslÃ¥s det i L 219, at der indføres en bestemmelse i frekvensloven, som giver politiet adgang til at anvende radiofrekvenser uden tilladelse med henblik pÃ¥ at forstyrre eller afbryde radio- og telekommunikation m.v. som led i indgreb foretaget efter retsplejelovens § 791 c. Den foreslÃ¥ede bestemmelse i frekvensloven er teknologi- og frekvensneutral, sÃ¥ledes at alle typer anvendelse af frekvenser foreslÃ¥s at kunne forstyrres eller afbrydes, i det omfang det kan ske inden for rammerne af retsplejelovens § 791 c.

 

En sådan afbrydelse af radio- og telekommunikation for at forhindre terror kan dermed påvirke alle typer radio- og telekommunikation efter de foreslåede regler. Baggrunden for den foreslåede formulering er, at det ikke på forhånd kan bestemmes, hvilken type kommunikation, det vil være nødvendigt at afbryde i det konkrete tilfælde. Men man vil kunne forstyrre eller afbryde en konkret type kommunikation. Hvis politiet f.eks. forventer, at en eller flere mobiltelefoner skal anvendes, kan mobiltelefoni forstyrres, uden at det går ud over f.eks. radio eller tv.”

 

Som det fremgår af det anførte, vil f.eks. forstyrrelse af mobiltelefoni kunne ske, uden at det går ud over bl.a. radio- og tv-kommunikation, herunder udsendelser fra public service-medier.

 

Det tilføjes, at politiets forstyrrelse af radio- eller telekommunikation efter omstændighederne allerede i dag vil kunne foretages på grundlag af almindelige nødretlige betragtninger, jf. nærmere pkt. 6.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.