Besvarelse af spørgsmål nr. 19 af 18. april 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love (Styrkelse af indsatsen for at bekæmpe terrorisme mv.) (L 217).
Spørgsmål nr. 19:
         â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 12/4-06 fra International Commission of Jurists, Danish Section c/o advokat Henrik Andersen, Lind & Cadovius, jf. L 217 – bilag 15.â€
Svar:
1. International Commission of Jurists (ICJ) har i den nævnte henvendelse anført en række bemærkninger vedrørende den foreslÃ¥ede nye bestemmelse i retsplejelovens § 783, stk. 2, om kendelse â€pÃ¥ personâ€.
ICJ foreslÃ¥r for det første, at â€aflytning af tilfældige personer, der ikke er involveret i den mistænktes kriminalitet, ikke skal være omfattet af den foreslÃ¥ede bestemmelseâ€.
Justitsministeriet kan om dette spørgsmål henvise til besvarelserne af spørgsmål nr. 4 og 92.
Det foreslÃ¥s dernæst af ICJ, at â€det tydeliggøres, at Politiets Efterretningstjeneste ikke pÃ¥ grundlag af en personkendelse kan foretage aflytning af læger, advokater, præster mv.â€.
Justitsministeriet kan i den forbindelse henvise til besvarelsen af spørgsmÃ¥l nr. 110. Som det bl.a. fremgÃ¥r heraf, indebærer den foreslÃ¥ede bestemmelse om kendelse â€pÃ¥ person†alene ændringer i fremgangsmÃ¥den i forbindelse med indhentelse af retskendelse. Der er sÃ¥ledes ikke tale om, at politiet fremover vil kunne foretage telefonaflytning i videre omfang end i dag.
    SpørgsmÃ¥let om, hvorvidt politiet pÃ¥ grundlag af en kendelse â€pÃ¥ person†f.eks. kan foretage aflytning af telefonsamtaler, som læger, advokater eller præster mÃ¥tte deltage i, vil derfor – pÃ¥ samme mÃ¥de som i dag – skulle afgøres efter retsplejelovens almindelige regler herom. Der henvises i den forbindelse særligt til retsplejelovens § 782, stk. 2, sammenholdt med § 170, hvor det nævnte spørgsmÃ¥l er nærmere reguleret.
ICJ foreslÃ¥r videre, at â€Politiets Efterretningstjeneste konkret over for retten skal begrunde, hvorfor den brede regel om personkendelse skal bruges frem for den nugældende, snævre regel om telefonkendelseâ€.
Justitsministeriet kan om dette spørgsmål henvise til pkt. 4.2.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget samt til besvarelsen af spørgsmål nr. 53.
2. ICJ foreslÃ¥r endvidere, at Justitsministeriet redegør for, â€om der er støtte i den forfatningsretlige teori og praksis for den fortolkning, at kravet i grundlovens § 72 om en â€kendelse†inden meddelelseshemmeligheden gennembrydes er opfyldt, (i) sÃ¥fremt der er tale om en â€generel kendelse†over for én person (den mistænkte), og (ii) sÃ¥fremt aflytningen omfatter en anden person (den ikke mistænkte biperson), der ikke kommunikerer med den mistænkte, men hvis kommunikationsmidler den mistænkte kan tænkes at benytte sig af.â€
Efter den foreslåede ordning vil retten ligesom i dag skulle efterprøve, om retsplejelovens almindelige betingelser for telefonaflytning mv. foreligger, jf. nærmere lovens §§ 781 og 782. Retten skal således bl.a. tage stilling til, om de fastsatte kriminalitets-, indikations- og proportionalitetskrav er opfyldt.
Er betingelserne for aflytning mv. herefter opfyldt, vil kendelsen betyde, at politiet kan foretage aflytning af de telefonnumre, i forhold til hvilke der efter politiets opfattelse er bestemte grunde til at antage, at der gives meddelelser til eller fra den mistænkte. Det vil i den forbindelse principielt være uden betydning, om de pågældende telefoner tilhører den mistænkte eller andre, herunder f.eks. den mistænktes kæreste, nærmeste familie eller arbejdsplads.
Den pågældende kendelse vil således være afsagt såvel over for den mistænkte som over for andre, i forhold til hvis telefoner der er bestemte grunde til at antage, at der gives meddelelser til eller fra den mistænkte.
Justitsministeriet finder ikke, at der i grundloven eller den forfatningsretlige litteratur er belæg for, at en sådan ordning skulle være i strid med grundlovens § 72.
3. ICJ foreslÃ¥r ligeledes, at Justitsministeriet i relation til â€personkendelser†redegør â€for lovforslagets forhold til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksisâ€.
Lovforslaget indeholder redegørelser for forholdet til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention for så vidt angår de spørgsmål, hvor det efter Justitsministeriets opfattelse kan anses for relevant, jf. de almindelige bemærkninger pkt. 5.3.2 (teleobservation) og pkt. 6.3.2 (forstyrrelse af radio- og telekommunikation).
Med hensyn til den foreslÃ¥ede bestemmelse i retsplejelovens § 783, stk. 2, om kendelse â€pÃ¥ person†ved indgreb i meddelelseshemmeligheden bemærkes, at der – som bl.a. fremhævet i pkt. 4.2.2 i de almindelige bemærkninger og i besvarelsen af spørgsmÃ¥l nr. 4 – ikke er tale om at udvide politiets muligheder for telefonaflytning mv. i forhold til, hvad der gælder i dag, men alene om at ændre reglerne om proceduren for indhentelse af retskendelse.
Efter Justitsministeriets opfattelse rejser denne ændring ikke spørgsmål i forhold til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Det tilføjes i den forbindelse, at Justitsministeriet ikke er bekendt med, at der skulle foreligge praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol af betydning for spørgsmålet.
4. ICJ foreslÃ¥r endelig, at Justitsministeriet redegør for, â€om andre lande har indført – eller foreslÃ¥et indført – sammenlignelige reglerâ€.
Justitsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at ministeriet ikke er i besiddelse af oplysninger herom.