L 217 Lov om ændring af retsplejeloven, lov om forbud mod TV-overvågning m.v., og lov om luftfart

 

Spørgsmål til justitsministeren i forlængelse af uopfordret høringssvar – bilag 32

og Lager, Post & Servicearbejderne Forbunds foretræde for retsudvalget den 18. maj 2006 

 

Hvilke faglige og politiske aktiviteter fra en fagforening, vil efter vedtagelsen af L 217 kunne berettige til at fagforeningen kan dømmes, som følge af den skærpede lovgivning mod terror?

Som fagbevægelse støtter Lager, Post & Servicearbejdernes Forbund (LPSF) fagbevægelser i den 3. verden.  LPSF støtter andre fagforeninger som en markant del af udviklingen af et civilsamfund. LPSF lærer de faglige kolleger i andre lande at deltage i udvikling af demokrati og sikre arbejdstagerrettigheder i de enkelte lande.

LPSF kan jo ikke være sikre på om de fagforeninger der støttes, har medlemmer i organisationer på terrorlisterne. Et eksempel kunne jo være at LPSF støtter det palæstinensiske LO, PGFTU.

Vil støtte til det palæstinensiske LO, PGFTU, såfremt der er Hamas-medlemmer i denne organisation, blive opfattet som støtte til terrorisme?

 

Vil A-kasserne, på linie med læger og socialkontorer, blive forpligtet yderligere til at udlevere personlige oplysninger?

Lager, Post & Servicearbejdernes Forbund driver en A-kasse med næsten 10.000 medlemmer. LPSF gør en stor indsats for at hjælpe ledige kolleger ind på arbejdsmarkedet. Det betyder at nogen af medlemmerne tidligere har været på kant med loven og derfor kunne risikere at have været involveret i aktiviteter, LPSF ikke har kendskab til. Kunne A-kassen blive tvunget til at aflevere personlige oplysninger til PET uden at der foreligger retskendelse og uden at måtte orientere medlemmet?

 

Vil fagforeningens socialrådgivere blive forpligtet til at udlevere oplysninger?

Vil fagforeningen blive forpligtet til at udlevere medlemsoplysninger?

Hvilke garantier kan en fagforening som ønsker at følge loven fremover kunne give dens medlemmer for fortrolighed omkring deres oplysninger?

 

Hvilke faglige aktiviteter fra en fagforening vil efter vedtagelsen af L 217 kunne berettige til overvågning af en fagforenings kommunikationsmidler?

Hvis havnearbejderne har faglig konflikt på havneområdet, med blokader og andre faglige aktioner og deres fællestillidsmand har sit kontor i fagforeningshuset – vil fagforeningen så kunne risikere at alle fagforeningens telefoner og øvrige kommunikationsmidler, ville kunne aflyttes og overvåges?

 

Endvidere ønskes oplyst i hvilke af de nævnte tilfælde kan en fagforening dømmes eller overvåges, som følge af den skærpede lovgivning mod terror.

Nedtagning af stillads pga. manglende sikkerhedsforanstaltninger (nedstyrtningsfare/uddannelse mm), hvor Arbejdstilsynet har været tilkaldt uden reaktion.

Nedtagning af stillads pga. manglende overenskomstdækning/underbetaling af de ansatte.

Blokering af udkørsler ved avislokaler under overenskomstmedholdig strejke.

Blokering af udkørsler ved avislokaler pga. brug af illegal arbejdskraft, hvor politiet har været tilkaldt uden reaktion.

Blokering af Lyngbyvejen med lastbiler i forbindelse med en politisk strejke

Blokering af garageanlæg pga. utilfredshed med forringede arbejdsvilkår.

Blokering af Benzinøen efter regeringsindgreb i overenskomstforhandlingerne.

Ulovlig ophængning af banner.

 

Muligheden for brug og betaling af civile agenter:

Fagbevægelsen oplevede i forbindelse med Ri-Bus konflikten i Esbjerg at det lokale politi forsøgte at infiltrere strejkearbejdet med civile agenter.

Ã…bner den nye lovpakke mulighed for yderligere brug af civile agenter ved faglige konflikter?