ITEK og Dansk Industris kommentarer til regeringens lovforslag vedr. terrorbekæmpelse og logningsbekendtgørelsen.
ITEK og Dansk Industri støtter regeringens bestræbelser på bekæmpelse af terror. Imidlertid er det vigtigt, at midlerne til terrorbekæmpelse koordineres internationalt og tager rimeligt hensyn til virksomheders og borgeres retssikkerhed, herunder ret til privatliv. ITEK og DI har følgende reservationer overfor forslagene:
Virksomhedernes retssikkerhed er truet
· PET's styrkelse og forøgede adgang til virksomhedsinformationer truer virksomhedernes retssikkerhed og mulighed for at kommunikere fortroligt med omverdenen.
· Der bør være klare regler for, hvordan og hvor længe disse informationer anvendes.
· Den øgede overvågning af borgere og medarbejdere er bekymrende.
Internetudbyderne vil ikke påtage sig Politiets rolle
· Lovforslagene giver hjemmel til at pålægge it- og teleudbydere at udføre efterforskningsmæssige opgaver, som politiet i dag varetager. Dette skaber et mistillidsforhold mellem kunde og udbyder. Desuden underminerer det yderligere retssikkerheden og den personlige integritet (privacy).
· It- og teleselskaberne vil gerne hjælpe politiet - som vi gør i dag - men efter dommerkendelse og med Politiet, som udfører af overvågningsopgaverne.
Der skal være forhold mellem indsats og effekt!
· Antiterrorloven fra 2002 har ikke indtænkt IP og fremtidens internet. Ambitionsniveauet er derfor helt ude af trit med virkelighedens verden.
· Det er let at omgå lovpakkens intension gennem f.eks. hård kryptering, anvendelse af åbne proxy-servere, anonymiseringstjenester eller mere simpelt gennem IP-telefoni og webmail.
· Der er ikke taget hensyn til it- og televirksomheders forskellige produktionsmetoder og infrastruktur, som indebærer markant forskellige omkostninger ved logning.
· Logningsforslaget vil i sin nuværende form give omkostninger på mindst to mia. kr.
· Uanset beløbets størrelse bør antiterror-omkostningerne deles af hele samfundet.
· ITEK opfordrer til en offentlig debat i Folketinget samt en dyberegående analyse af "nytteværdien" ved denne omkostning. Det forekommer mere nyttigt at bruge pengene på andre efterforskningsmæssige foranstaltninger (f.eks. flere politifolk, der kan arbejde uden at krænke privatlivets fred for både virksomheder og borgere).
· Logningsforslaget indeholder undtagelsesbestemmelser for bl.a. boligforeninger, biblioteker og uddannelsesinstitutioner, hvilket gennemhuller forslagets effekt.
Vi skal harmonisere med det øvrige EU
· Timing og ambitionsniveau skal være i takt med de øvrige EU-lande.
· I Danmark kræver vi 100 gange mere end forventet i de andre EU-lande.
· 16 EU-lande har valgt at udskyde deres implementering 1½ år.
· Dansk enegang vil skabe Europas overvågningsland nr. 1. Og omkostningerne til særlig udvikling af it-løsninger til det danske marked bliver markant dyrere, end hvis der var tale om fælleseuropæiske løsninger.
· International terror går på tværs af landegrænser, hvilket yderligere taler for samme tidsplan og oplysningsmængde som i de øvrige EU-lande.
Logningsbekendtgørelsen bør derfor udskydes 1½ år og med krav, der er i overensstemmelse med EU-direktivet.