Planloven er skelettet i naturforvaltningen, den er skelettet
i grundvandsbeskyttelsen, den er generelt skelettet i alt det, der i allerhøjeste grad er grænseoverskridende, også kommunerne imellem. Det er derfor også for Socialdemokratiet dybt uforståeligt, at regeringspartierne stemmer imod den samlede oppositions ændringsforslag, der vil betyde, at man tager resten af planloven med i en kvalitetsstyringsordning. Vi synes sådan set, at kvalitetsstyringsordningen i de lovforslag, som er med i loven, er fin, men det er fuldstændig uforståeligt, at man ikke vil have planloven med. Jeg synes også, det er uforståeligt, at regeringen vil stemme imod, at regionerne omfattes af kvalitetsstyringsordningen inden for miljøområdet, samt at de statslige miljøcentre også skal omfattes af kvalitetsstyringsordningen. Det vil sige, at man kun vil lave det for kommunerne, man vil ikke lave det for sig selv, og man vil ikke lave det for regionerne.
Argumentationen for ikke at have hele planloven med holder simpelt hen ikke, for i så vel høringsnotat som i svar fra ministeren skriver ministeren, at planlægningsopgaverne efter planloven er velkendte for kommunerne.
Det er jo en ganske flot formulering, der mildest talt er misvisende, for med kommunalreformen blev amternes planlægningsopgaver overført til kommunerne. Når man ser eksempelvis på planlovens § 11 a, hvoraf de nye opgaver fremgår, kan man se, det er jordbrugsmæssige interesser, udpegning af særlig værdifulde landbrugsområder, skovrejsning, lavbundsarealer, varetagelse af naturbeskyttelsesinteresser, økologiske forbindelser, sikring af landskabelige bevaringsværdier osv. osv.
Det er nye opgaver i kommunerne, og regeringen er derfor fuldstændig på vildspor, når man siger, det er kendte opgaver for kommunerne, og man er derfor også på vildspor, når man ikke vil være med til at sikre kvalitetsstyring inden for det her område.
Vi kan selvfølgelig glæde os over, selv om regeringen så stemmer os ned om lidt, at ekspertisen i det af regeringen nedsatte udvalg, bl.a. Danmarks Naturfredningsforening og Dansk Landbrug, er enige med Socialdemokratiet og resten af oppositionen i, at planloven rent faktisk skulle med.
For at skære helt ind til benet - for at vise absurditeten i det her - er lov om okker, lov om anvendelse af Frøstruplejren samt 15 andre miljølove omfattet af den her kvalitetsstyringsordning. Men den lov, der grundlæggende regulerer natur, miljø og fysisk planlægning overalt i Danmark, er ikke med, og det holder simpelt hen ikke.
Jeg vil endnu en gang opfordre regeringspartierne til at kigge på, om man ikke skulle stemme for det her, sådan at vi får den lov, der giver hele skelettet for resten af forvaltningen, med i kvalitetsstyringen.