Tak for de forskellige kommentarer til forslaget og også tak for, at jeg kan konstatere, at der er et ganske solidt flertal for det forslag, der ligger. I særlig grad kan der være grund til at kvittere for, at det virker, som om Det Radikale Venstre er kommet sig over sidste forårs slagudvekslinger om kommunalreformen. Det synes jeg er positivt. Til gengæld ser jeg det næsten, som om hr. Torben Hansen savner slagudvekslingerne og sådan prøver, om vi ikke lige kan tage en runde til.
Men nu er kommunalreformen altså vedtaget. Man er i fin gang med at udfylde den derude. Man er sågar ved udeomkring i kommunerne at ansætte nye miljødirektører og alle mulige andre ting, fordi man skal kunne håndtere opgaverne. Jeg tror nu, der er ret stor tillid i kommunerne til, og jeg synes også godt, der kunne være det her i salen, at den opgave skal kommunerne og de dygtige folk derude såmænd nok klare.
Jeg må altså sige til hr. Søren Egge Rasmussen, at der simpelt hen ikke er belæg for at sige, at det med sikkerhed - oven i købet siger hr. Søren Egge Rasmussen det med sikkerhed
- vil blive ringere udeomkring i kommunerne. Jeg vil hævde, at det er en meget letsindig omgang med ord. Det aner hr. Søren Egge Rasmussen intet om. Der er ikke belæg for det, der er ikke nogen viden om det, der er kun en mistænkeliggørelse. Den synes jeg ikke at der i hvert fald foreløbig er nogen som helst grund til at holde liv i. Kommunalreformen er jo ikke kun en decentralisering af nogle opgaver, en uddelegering af nogle opgaver. Kommunalreformen er i høj grad også det modsatte. Der er også en lang række opgaver, hvor der rent faktisk centraliseres. Så vil jeg gerne sige til hr. Steen Gade om det her med tilståelsessagen: Det er simpelt hen lodret forkert. Det er jo ikke noget, nogen lige pludselig har fundet på, at vi nu skulle have en kvalitetsstyringsordning. Den kvalitetsstyringsordning har ligesom ligget på bordet siden sommeren 2004, hvor man vedtog kommunalreformen. Man fik lavet et kommissorium for Kvalitetsstyringsudvalget, der består af repræsentanter for de kommunale organisationer, fra landbruget og industrien, og de havde så godt et års tid til at komme med deres bud. Jeg har nævnt det igen og igen under hele arbejdet med kommunalreformens miljødel, at der ville komme en sådan kvalitetsstyringsordning, ikke af mistillid til kommunerne, men tværtimod som en hjælp, som en service over for kommunerne, fordi vi jo alle sammen er interesserede i, at når kommunerne overtager en række nye opgaver pr. 1. januar, er der en så sikker måde at håndtere dem på som overhovedet muligt. Jeg har ikke mistro til, at de ikke kan løfte det, men jeg ved da, at det er en enormt stor opgave, og derfor betragter jeg det, der ligger her, som en service, som en hjælp til kommunerne, og havde egentlig ikke ventet, at det skulle støde på så mange kritiske ord fra dem, der i forvejen ikke kan lide kommunalreformen. Jeg mener, at der er tale om et nyt redskab i kommunernes natur- og miljøadministration, som vil bidrage til, at de får en fagligt bæredygtig, ensartet og effektiv administration. Så vidt vides, er Danmark faktisk det første land i hele verden, der ved lov indfører et sådant system for offentlige myndigheder. Det synes jeg sådan set er en kvalitet i forhold til den offentlige forvaltning og ikke det modsatte. Så er der blevet spurgt - hr. Johs. Poulsen var inde på det - om det ikke også burde omfatte de syv miljøcentre under Miljøministeriet. Jeg kan berolige hr. Johs. Poulsen med, at det kommer det til, og det er også det, der arbejdes efter derude i hele forberedelsen af de syv miljøcentre. De vil frivilligt indføre systemet. Man kan sige, at et kvalitetsstyringsystem er med til at sikre, at kommunerne kan holde styr på procedurer og arbejdsgange, det sikrer løbende evaluering, og det sikrer en løbende forbedring af administrationen. Man får simpelt hen et grundlag for at vide: Hvad er det, vi gør? Er der nogle steder, hvor vi kan blive endnu bedre? Derfor har det ikke noget som helst at gøre med, hvis nogen skulle tro det, at man lemper eller omvendt skærper natur- og miljølovgivningen. Det her er især et administrativt redskab, hvor man hele tiden kan sætte fokus på: Hvordan bliver vi endnu bedre til at håndtere de administrative opgaver? Et hovedelement i kvalitetsstyringssystemet er, at kommunen skal fastlægge en kvalitetspolitik, og så skal de opstille nogle kvalitetsmål lokalt for sagsbehandlingen. Det skaber jo også en større gennemsigtighed set fra borgerens synspunkt. Det er også sådan, at kommunerne skal udarbejde procedurer for sagsbehandlingen, bl.a. procedurer, der sikrer, at man inddrager de rette kompetencer til en opgaveløsning, og der skal også foreligge procedurer, der sikrer, at der efter behov sker koordinering på tværs af kommunegrænser. Derudover er det et hovedelement, at der hvert år skal gennemføres en intern kontrol med, at procedurerne overholdes, og kvalitetsstyringssystemets indsats og resultater skal så offentliggøres årligt, så der bliver tale om et åbent og gennemsigtigt system. Kommunerne skal bl.a. offentliggøre en samlet beskrivelse af kvalitetsstyringssystemet, af resultatet af kommunens evaluering af systemet og oplysninger om certificering. Endelig skal kommunernes kvalitetsstyringssystemer inden udgangen af 2009 være certificeret af et cerfiticeringsorgan, der er akkrediteret til opgaven. Jeg mener da egentlig, at det er udtryk for rimelig moderne ledelse, noget, som jeg egentlig mener at vi alle sammen burde være positive over for. Det, der så er opgaven, er også at sørge for, at det ikke bliver et for bøvlet og et for bureaukratisk system, at det bliver et kvalitetsstyringssystem, som opleves som et praktisk redskab af kommunerne. Hvis systemet ikke blev det, ville loven efter min opfattelse ikke have opfyldt sit formål. Men heldigvis siger alle erfaringer med kvalitetsstyringssystemer, at de både kan være med til at sikre kvaliteten af arbejdet og også give nogle rationaliseringsgevinster. Det er klart, at når man får sat fokus på, hvordan man løser opgaven, kommer der også ideer til, hvordan man måske kan gøre det på en endnu mere hensigtsmæssig måde. Det er i hvert fald de erfaringer, som virksomheder, der har arbejdet med kvalitetsstyring, har høstet.
Det kræver selvfølgelig så også, at kvalitetsstyringssystemet udvikles i samarbejde med brugerne, og derfor er det, der ligger her, udviklet i et meget tæt samarbejde med KL. Det bygger på internationale standarder for kvalitetsstyring, men det er skræddersyet til at løse natur- og miljøopgaverne i kommunerne, og det er renset for overflødige krav.
Det er kommunernes ansvar at få omsat loven og en kommende bekendtgørelses krav til konkrete procedurer, men for at opnå stordriftsfordel og for at lette etableringen af systemet så udarbejder KL, Amtsrådsforeningen og Miljøministeriet i samarbejde et sæt standardprocedurer, som vi så tilbyder kommunerne, og som altså kan være sådan en slags startpakke for kommunerne.
Pr. 1. januar skal de centrale tværgående procedurer være indført, sådan at der allerede fra dag et er indført et kvalitetsstyringssystem. Derefter vil der så være tale om sådan en trinvis udbygning af systemet, inden lovforslaget skal være endeligt certificeret ved udgangen af 2009. Derefter vil det så indgå i sådan en 4-årig cyklus, hvor man altså har nogle årlige eksterne auditbesøg, og så skal man recertificeres hvert fjerde år. Det passer jo meget godt med den kommunale cyklus. Det er også lidt et svar til noget af det, hr. Steen Gade var inde på.
Alle de her gode ting er jo så også baggrunden for, at forslaget har nydt meget bred opbakning fra myndigheder og interesseorganisationer, og jeg tror, at det her vil blive noget, der bliver oplevet som en kvalitet for kommunerne.
Til sidst vil jeg bare lige sige til hr. Steen Gade om de fælleskommunale miljøcentre, hvor hr. Steen Gade refererede til at have set noget i nogle fynske medier:
Det er altså sådan, at øerne - der var nogle, der nævnte øerne - stadig væk vil kunne lave fælleskommunale selskaber i erkendelse af, at de kan være så små, at det er fornuftigt. Men ellers er den sondring, der er, ikke sådan, at man ikke må lave videnscentre, det må man gerne, men når det handler om myndighedsopgaver, om tilsyn, påbud og dispensationer osv., så siger vi, at det nogle gange er logisk, at hvis jeg som borger i en kommune har stemt på nogle politikere i en kommune, er det også ligesom dem, der står for opgaveløsningen i kommunen. Det er bl.a. derfor, at det betyder noget, at vi nu går fra de 271 kommuner til de 98. Det bliver nogle stærkere enheder, og derfor har vi også tiltro til, at den opgave skal de nok kunne løse.