Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L    206 - Forslag til Lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og personskatteloven (Fradrag for bidrag til arbejdsløshedsforsikring og personfradrag til begrænset skattepligtige personer).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 9 af 29. maj 2006.

 

 

Kristian Jensen

 

                                                                 /  Birgitte Christensen

 

 

 

 

 

 




Spørgsmål: I forlængelse af sin besvarelse af spm. 7, bedes ministeren  redegøre for, om der ved offentliggørelsen og resuméet af lov nr. 221 af 31. marts 2004 blev gjort opmærksom på, at denne lov økonomisk ville ramme de studerende?

 

Svar: Der er ikke i offentliggørelsen eller resuméet særskilt beskrevet, at loven vil kunne få økonomisk betydning for et mindre antal studerende.

Lov nr. 221 af 31. marts 2004 var en meget omfattende lovpakke, der omhandlede:

-     gennemførelsen af bestemmelserne i EU’s rentebeskatningsdirektiv,

-     gennemførelsen af bestemmelserne i EU’s rente-/royaltydirektiv

-     udvidelse af reglerne om tynd kapitalisering til også at omfatte koncernintern långivning mellem danske selskaber for at sikre overholdelsen af EU-retten,

-     gennemførelsen af en række lempelser af reglerne om tynd kapitalisering for at gøre reglerne mindre byrdefulde for små og mellemstore virksomheder,

-     begrænsning af mulighederne for skatteplanlægning ved fradrag for koncerninterne renter, når det modtagende koncernselskab betaler ingen eller meget lidt i skat af de renter, der er fratrukket ved opgørelsen af dansk skattepligtig indkomst,

-     justering af reglerne om adgang til sambeskatning mellem søsterselskaber eller faste driftssteder for at sikre overholdelsen af EU-retten,

-     justering af reglerne om fraflytterbeskatning for at sikre overholdelsen af EU-retten,

-     justering af reglerne om begrænset skattepligt for arbejdsudlejede personer for at sikre overholdelsen af EU-retten, og

-     justering af reglerne om omregning til helårsindkomst for at sikre overholdelsen af EU-retten, herunder en ophævelse af personfradraget for begrænset skattepligtige med delårsindkomst.

Som det fremgår af ovenstående udgjorde ophævelsen af personfradraget for begrænset skattepligtige med delårsindkomst kun en meget lille del af lov nr. 221 af 31. marts 2004.

Hertil kommer, at den del af lov nr. 221. af 31. marts 2004, der ophævede personfradraget for begrænset skattepligtige personer med delårsindkomst, som nævnt i mit svar på spørgsmål 7 ikke er særligt møntet på studerende. Antallet af studerende, der med loven har mistet deres personfradrag, vurderes således at være yderst begrænset, da personfradraget kun er ophævet for de studerende, der i løbet af året er fraflyttet eller tilflyttet Danmark, og som ved siden af den danske SU mv., har haft så stor en udenlandsk indkomst, at over 25 pct. af årets samlede globale indkomst stammer fra udlandet.

Det ville på den baggrund være ude af proportioner, hvis man ved offentliggørelsen eller i resuméet af lov nr. 221 af 31. marts 2004, havde opdelt beskrivelsen af ophævelsen af personfradraget i forskellige persongrupper, herunder gjort særlig opmærksom på, at loven kunne medføre, at et lille antal studerende ville miste deres personfradrag.