Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L    204- Forslag til Lov om ændring af affalds- og råstofafgiftsloven. (Fritagelse fra affaldsafgift for forbrænding af fiberfraktioner der stammer fra afgasning og separering af husdyrgødning). Af skatteministeren (Kristian Jensen).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1 og 2  af 3. maj 2006.

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Hans J. Larsen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spørgsmål 1:

Ministeren anmodes om at redegøre for, hvad de provenumæssige konsekvenser vil være af at følge Dansk Landbrugs forslag om at udvide lovforslaget, således at det også omfatter en fjernelse af affaldsafgiften for fiberrig husdyrgødning, der ikke har været igennem et biogasanlæg?

Svar:

En tværministeriel arbejdsgruppe under Fødevareministeriet har undersøgt konsekvenserne af at tillade en generel afbrænding af husdyrgødning. Ifølge arbejdsgruppens rapport kan en lempelse af affaldsafgiften for generel afbrænding af husdyrgødning ske uden væsentlige provenumæssige konsekvenser på grund af begrænsningerne i varmeforsyningsreglerne.

I den udstrækning fiberrig husdyrgødning erstatter afgiftsbelagt brændsel som fx naturgas, vil det føre til et tab af afgiftsprovenu. Dette forhindres imidlertid overvejende af varmeforsyningsreglerne, som bestemmer at et nyt varmeanlæg kun må anvende naturgas eller mineralsk olie, hvis området hvor det placeres i forsynes med varme fra et naturgasfyret værk. Hvis anlægget etableres som kraftvarmeanlæg, kan biomasse dog alligevel godkendes som brændsel.

Bestemmelsen om nye varmeanlæg i naturgasområder blev indført som en del af det politiske forlig fra 29. marts 2004 om vindenergi, decentral kraftvarme mv. Der var her politisk enighed om, at en utilsigtet omlægning fra afgiftsbelagt brændsel til afgiftsfrit brændsel, i form af biomasse, skulle forhindres for at sikre statens afgiftsprovenu. Provenutabet ville beløbe sig til 700 mio. kr., hvis alle decentrale naturgasfyrede kraftvarmeværker stoppede produktionen og i stedet producerede varme på kedler, der anvender afgiftsfri biomasse som brændsel.

 

Spørgsmål 2:

Ministeren anmodes om at redegøre for, hvad de miljø-, energi- og samfundsmæssige gevinster vil være af at følge Dansk Landbrugs forslag?

Svar:

Regeringens arbejdsgruppe om generel afbrænding af husdyrgødning konkluderede endvidere, at de miljømæssige effekter ved afbrænding af husdyrgødning generelt varierer alt efter hvilke gødningstyper eller gødningsfraktioner der afbrændes. Af rapporten fremgik det endvidere, at hvis afbrænding sker i kombination med bioforgasning og separation, vil man udnytte flere af næringsstofferne. Samtidig vil den mængde fiber, der skal afbrændes være langt mindre end ved direkte afbrænding af de faste gødninger.

Energimæssigt konkluderede rapporten at varme- eller kraftvarmeproduktion baseret pÃ¥ fjerkræ- og minkgødning ikke er driftsøkonomisk lønsom, selv nÃ¥r der er tale om meget store anlæg. Samfundsøkonomisk kunne rapporten kun fremvise et positivt samfundsøkonomisk resultat, hvis der var tale om meget store anlæg. Anlæg som der med den nuværende varmeforsyningsstruktur og – regulering er meget begrænsede placeringsmuligheder for i Danmark. Den samfundsmæssige lønsomhed forudsætter nemlig, at varmen afsættes til et fjernvarmenet, hvor der er behov for ny kapacitet. SÃ¥danne behov forventes ikke i Danmark de kommende 10 Ã¥r. Â