Jeg vil gerne sige tak for de mange indlæg, og jeg er glad for at få taletid for at kunne give noget forbrugeroplysning efter de mange fejlagtige indlæg, som må vidne om behov for at kende mere end bare et lille, snævert felt.
Først og fremmest er der den fejlagtige påstand om, at regeringen skærer ned over for børnefamilierne. Tværtimod gennemfører regeringen forbedringer for børnefamilierne. Børnefamilierne bliver tilført ca. 2 mia. kr. årligt.
Vi gennemfører en lavere betaling for de 0-3-årige børn
i vuggestuerne, og den slår igennem fra næste år. Fra og med 2007 indfører vi en lavere betalingssats for de 3-6-årige i børnehaverne, og fra 2008 og fremefter giver vi en forhøjelse af børnefamilieydelsen til de yngste børn. Samtidig med det gennemfører vi rent faktisk et kvalitetsløft i daginstitutionerne, hvor der over en 4-årig periode er afsat
2 mia. kr. til at sikre en bedre kvalitet. Hvis man bare tager et enkelt af disse forslag, vil de hver for sig - hver for sig - være en langt større håndsrækning til børnefamilierne end den justering, vi taler om i dag, og når de bliver lagt sammen, afslører det hulheden
i den anklage, som venstrefløjen forsøger at køre frem mod regeringen. Denne regering styrker børnefamilierne. Vi styrker dem ved lavere betaling for børnepasning, vi styrker dem ved en højere børnefamilieydelse til de yngste, og vi styrker dem ved at indføre en bedre kvalitet i daginstitutionerne. Pengene til det er afsat, og pengene bliver finansieret i de finanslove, som regeringen lægger frem. Men det er klart, at en finanslov også skal være økonomisk ansvarlig, og når vi ser, at der er nogle steder, hvor pengene kan bruges bedre, er vi også nødt til at lave de ændringer, der skal til. Hvis vi tager det forslag, vi taler om i dag, er det sådan i dag, at man modtager personfradrag som voksen hele det år, man fylder 18 år, plus at man modtager en børnecheck
i hele det kvartal, man fylder 18 år. Vi har så valgt at lave en periodisering af børnefamilieydelsen det år, man fylder 18 år. Nogle partier, særlig Socialdemokratiet, har forsøgt at slå sig op som værende særlig principfast, og har sagt, at hvis man laver periodisering et sted, må man gøre det alle steder. Så må man gøre det for de nyfødte, og så må man gøre det med SU'en. Men principperne blev jo afsløret som hykleri af hr. Torsten Schack Pedersen, der spurgte Socialdemokratiet, om man var klar til at føre dem ud i livet. Hvis det virkelig var et princip, skulle man jo også periodisere personfradraget for de 18-årige, så de først fik det forholdsmæssigt fra den dag, hvor de fyldte 18 år. Men nej, så var principperne ikke noget, som Socialdemokratiet egentlig stod ved. Vi gennemfører ordningen her, fordi der er sund logik i at sige: Der er et personfradrag, altså en tilføjelse i skattelovgivningen, som gælder for hele det år, man fylder 18 år, og derfor er det også rimeligt at lave en begrænsning af børnefamilieydelsen efter den dag, man fylder 18 år. Det er helt korrekt, at forslaget er en del af regeringens finanslov, og det er et forslag, som skal bruges til at gennemføre de mange gode tanker, som regeringen har præsenteret på andre områder. Men det er enten udtryk for bevidst vildledning eller manglende evne til at læse de foregående lovforslag, når nogle af talerne har ment, at dette forslag skulle bruges til at finansiere de to foregående.
Hvis man kigger på de to foregående lovforslag, vil man kunne læse i bemærkningerne, at der for begges vedkommende enten er tale om meget beskedne udskydelser og dermed kun et spørgsmål om renteforholdet, eller at vi, da vi tidligere gennemførte en lovgivning, ikke fik den lavet præcis nok og derfor har haft en uretmæssig situation, hvor nogle er blevet beskattede, og den situation skal selvfølgelig rulles tilbage.
Der er ikke tale om, at dette forslag er med til at finansiere de to foregående, da der ikke er nævneværdige provenutab i disse forslag. Det er et godt lovforslag, og jeg er sikker på, at når vi kommer til afstemningen, vil et flertal i Folketinget også bakke regeringen op.