Besvarelse af spørgsmål nr. 2 af 6. april 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af lov om tinglysning og forskellige andre love (Digital tinglysning) (L 199).
Spørgsmål:
         â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3/4-06 fra Michael Andersen, jf. L 199 – bilag 2.â€
Svar:
Justitsministeriet har ved brev af dags dato besvaret henvendelsen fra Michael Andersen. Kopi af svaret vedlægges til Retsudvalgets orientering.
Som det fremgår af svaret, er der efter Justitsministeriets opfattelse ikke behov for at ændre eller ophæve den såkaldte amtstueforordning (Forordning af 8. Juli 1840 for Kongeriget Danmark angaaende Amtstue-Oppebørselerne og de Oppebørseler i Kjøbstæderne, der ere af samme Slags, som de, der på Landet vedkomme Amtstuerne, m.v.) i forbindelse med lovforslaget om digital tinglysning, således at dens bestemmelser overføres til tinglysningsloven. Bestemmelser svarende til forordningens § 2 vedrørende panteretlig fortrinsret i fast ejendom for skatter og afgifter mv. vedrørende ejendommen findes allerede i dag i tinglysningslovens § 4 (som ikke foreslås ændret). Hertil kommer, at de pågældende regler ikke har betydning for gennemførelsen af en digital tinglysningsordning.
Som det fremgår, er det endvidere Justitsministeriets opfattelse, at der ikke i forbindelse med overgangen til digital tinglysning er anledning til at kræve konvertering inden for en kortere årrække af allerede tinglyste papirdokumenter til digitale dokumenter ud over det krav om konvertering af tinglyste ejerpantebreve, der allerede er medtaget i lovforslagets § 15, stk. 7. Almindelige pantebreve med meget lang løbetid vil efter forslaget skulle konverteres til digitale dokumenter ved tinglysning af ændringer mv., og de vil endvidere til enhver tid kunne konverteres ved anmodning til Tinglysningsretten.
Endelig finder Justitsministeriet ikke anledning til at foreslå en særlig overgangsordning vedrørende konvertering af den såkaldte bankhæftelse, idet denne rettighed i dag må antages kun at forekomme i meget begrænset omfang i praksis, og idet den – ligesom panterettigheder i øvrigt – vil være omfattet af den almindelige regel om konvertering ved tinglysning af ændringer eller nye rettigheder, f.eks. overdragelse.