Dato:            10. maj 2006

Kontor:         Kommunaløkonomisk kt.

J.nr.:             2006-2400-39

Sagsbeh.:   NMJ

Fil-navn:       fudv01/spm/spm8 L 194

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 8 (L 194), som Folketingets Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 28. april 2006

 

Spørgsmål 8:

"Der ønskes en opgørelse over, hvor meget en kommune efter de hidtil gældende regler isoleret set vinder ved:

a. en borgers overgang fra kontanthjælp til arbejde

b. en borgers overgang fra kontanthjælp til førtidspension

c. en borgers overgang fra sygedagpenge til arbejde

d. en borgers overgang fra sygedagpenge til førtidspension

e. en borgers overgang fra kontanthjælp til arbejde henholdsvis førtidspension, såfremt den pågældende er enlig forsørger med 2 børn henholdsvis samgift med 2 børn

f. en borgers overgang fra en almen bolig til en ejerbolig ved en husstandsindkomst på:

- 150.000 kr.

- 250.000 kr.

- 350.000 kr.

- 450.000 kr."

 

Svar:

I beregningerne nedenfor er de enkelte situationer beregnet ud fra nogle nærmere angivne forudsætninger. Forudsætningerne er angivet i forbindelse med de enkelte eksempler.

 

a. En borgers overgang fra kontanthjælp til arbejde.

I tabellen nedenfor er vist de beregnede virkninger for kommunen. Udgiften til kontanthjælp er beregnet ud fra satsen for ikke-forsørgere over 25 år på 8.749 kr. pr. måned. I eksemplet er udgiften opregnet til helårsniveau. Der er i beregningen forudsat en skattepligtig indkomst på 250.000 kr. for personen i arbejde. Kommunens skatteindtægt er beregnet ud fra den gennemsnitlige kommunale udskrivningsprocent på 20,7. Udligningsvirkningen er beregnet på grundlag de det hidtil gældende udligningssystem.

 

 

Tabel 1. Beregnet virkning for en kommune af, at en borger overgår fra kontanthjælp til arbejde – opregnet til helårsvirkning

 

Kommuner uden for hovedstadsområdet

Kommuner uden for hovedstadsområdet med svagt beskatningsgrundlag

Kommuner i  hovedstadsområdet

Ændring i skatteindtægt

30.000

30.000

30.000

Ændring i udligning

-23.400

-39.000

-49.300

Sparet udgift for kommunen

68.200

68.200

68.200

Samlet virkning for kommunen

74.800

59.200

48.900

 

 

 

b. En borgers overgang fra kontanthjælp til førtidspension.

I tabellen nedenfor er vist de beregnede virkninger for kommunen. Udgiften til kontanthjælp er beregnet ud fra satsen for ikke-forsørgere over 25 år på 8.749 kr. pr. måned. I eksemplet er udgiften opregnet til helårsniveau. Førtidspensionen er forudsat til den gældende sats for en enlig førtidspensionist på 170.076 kr. årligt. Kommunens skatteindtægt er beregnet ud fra den gennemsnitlige kommunale udskrivningsprocent på 20,7. Udligningsvirkningen er beregnet på grundlag de det hidtil gældende udligningssystem.

 

Tabel 2. Beregnet virkning for en kommune af, at en borger overgår fra kontanthjælp til førtidspension – opregnet til helårsvirkning

 

Kommuner uden for hovedstadsområdet

Kommuner uden for hovedstadsområdet med svagt beskatningsgrundlag

Kommuner i hovedstadsområdet

Ændring i skatteindtægt

13.500

13.500

13.500

Ændring i udligning

-5.400

-12.100

-11.500

Merudgift for kommunen

-42.300

-42.300

-42.300

Samlet virkning for kommunen

-34.200

-40.900

-40.300

 

 

c. En borgers overgang fra sygedagpenge til arbejde.

I tabellen nedenfor er vist de beregnede virkninger for kommunen. Udgiften til sygedagpenge er beregnet ud fra satsen for det højeste dagpengebeløb på 3.332 kr. pr. uge. I eksemplet er udgiften opregnet til helårsniveau. Det bemærkes, at der i beregningen af kommunens udgifter til sygedagpenge er forudsat en refusionssats på 50 pct. Den faktiske refusionssats afhænger af sygedagpengeperiodens længde. Refusionen for de første 4 uger udgør 100 pct., efter 4. uge og til og med 52. uge udgør refusionen 50 pct., mens der ikke er refusion for udgifterne til sygedagpenge efter den 52. uge.

 

Der er i beregningen forudsat en skattepligtig indkomst på 250.000 kr. for personen i arbejde. Kommunens skatteindtægt er beregnet ud fra den gennemsnitlige kommunale udskrivningsprocent på 20,7. Udligningsvirkningen er beregnet på grundlag de det hidtil gældende udligningssystem.

 

 

Tabel 3. Beregnet virkning for en kommune af, at en borger overgår fra sygedagpenge til arbejde – opregnet til helårsvirkning

 

Kommuner uden for hovedstadsområdet

Kommuner uden for hovedstadsområdet med svagt beskatningsgrundlag

Kommuner i hovedstadsområdet

Ændring i skatteindtægt

15.900

15.900

15.900

Ændring i udligning

-6.500

-14.300

-13.700

Sparet udgift for kommunen

86.600

86.600

86.600

Samlet virkning for kommunen

96.000

88.200

88.800

 

 

 

d. En borgers overgang fra sygedagpenge til førtidspension.

I tabellen nedenfor er vist de beregnede virkninger for kommunen. Udgiften til sygedagpenge er beregnet ud fra satsen for det højeste dagpengebeløb på 3.332 kr. pr. uge. I eksemplet er udgiften opregnet til helårsniveau. Det bemærkes, at der i beregningen af kommunens udgifter til sygedagpenge er forudsat en refusionssats på 50 pct. Den faktiske refusionssats afhænger af sygedagpengeperiodens længde. Refusionen for de første 4 uger udgør 100 pct., efter 4. uge og til og med 52. uge udgør refusionen 50 pct., mens der ikke er refusion for udgifterne til sygedagpenge efter den 52. uge.

 

Førtidspensionen er forudsat til den gældende sats for en enlig førtidspensionist på 170.076 kr. årligt. Kommunens skatteindtægt er beregnet ud fra den gennemsnitlige kommunale udskrivningsprocent på 20,7. Udligningsvirkningen er beregnet på grundlag de det hidtil gældende udligningssystem.

 

 

Tabel 4. Beregnet virkning for en kommune af, at en borger overgår fra sygedagpenge til førtidspension – opregnet til helårsvirkning

 

Kommuner uden for hovedstadsområdet

Kommuner uden for hovedstadsområdet med svagt beskatningsgrundlag

Kommuner i hovedstadsområdet

Ændring i skatteindtægt

-700

-700

-700

Ændring i udligning

11.700

12.000

24.700

Merudgift for kommunen

-23.900

-23.900

-23.900

Samlet virkning for kommunen

-12.900

-12.600

100

 

 

 

e. En borgers overgang fra kontanthjælp til arbejde henholdsvis førtidspension, såfremt den pågældende er enlig forsørger med 2 børn henholdsvis samgift med 2 børn

I tabellen nedenfor er vist de beregnede virkninger for kommunen. Udgiften til kontanthjælp for en samgift forsørger er beregnet ud fra satsen for forsørgere over 25 år på 11.625 kr. pr. måned. Udgiften til kontanthjælp for enlige forsørgere er beregnet ud fra loftet for kontanthjælp for enlige forsørgere på 14.502 kr. pr. måned. I eksemplet er udgiften opregnet til helårsniveau.

 

Førtidspensionen er forudsat til den gældende sats for en enlig førtidspensionist på 170.076 kr. årligt og for en samgift førtidspensionist på 144.552 kr. årligt.

 

Der er i beregningen forudsat en skattepligtig indkomst på 250.000 kr. for personen i arbejde. Kommunens skatteindtægt er beregnet ud fra den gennemsnitlige kommunale udskrivningsprocent på 20,7. Udligningsvirkningen er beregnet på grundlag de det hidtil gældende udligningssystem.

 

 

Tabel 5. Beregnet virkning for en kommune af, at en enlig forsørger overgår fra kontanthjælp til arbejde – opregnet til helårsvirkning

 

Kommuner uden for hovedstadsområdet

Kommuner uden for hovedstadsområdet med svagt beskatningsgrundlag

Kommuner i hovedstadsområdet

Ændring i skatteindtægt

15.700

15.700

15.700

Ændring i udligning

-17.800

-25.400

-37.800

Besparelse for kommunen

113.100

113.100

113.100

Samlet virkning for kommunen

111.000

103.400

91.000

 

 

Tabel 6. Beregnet virkning for en kommune af, at en samgift forsørger overgår fra kontanthjælp til arbejde – opregnet til helårsvirkning

 

Kommuner uden for hovedstadsområdet

Kommuner uden for hovedstadsområdet med svagt beskatningsgrundlag

Kommuner i hovedstadsområdet

Ændring i skatteindtægt

22.800

22.800

22.800

Ændring i udligning

-20.800

-32.000

-43.800

Besparelse for kommunen

90.700

90.700

90.700

Samlet virkning for kommunen

92.700

81.500

69.700

 

 

 

Tabel 7. Beregnet virkning for en kommune af, at en enlig forsørger overgår fra kontanthjælp til førtidspension – opregnet til helårsvirkning

 

Kommuner uden for hovedstadsområdet

Kommuner uden for hovedstadsområdet med svagt beskatningsgrundlag

Kommuner i hovedstadsområdet

Ændring i skatteindtægt

-800

-800

-800

Ændring i udligning

300

700

700

Besparelse for kommunen

2.600

2.600

2.600

Samlet virkning for kommunen

2.100

2.500

2.500

 

 

Tabel 8. Beregnet virkning for en kommune af, at en samgift forsørger overgår fra kontanthjælp til førtidspension – opregnet til helårsvirkning

 

Kommuner uden for hovedstadsområdet

Kommuner uden for hovedstadsområdet med svagt beskatningsgrundlag

Kommuner i hovedstadsområdet

Ændring i skatteindtægt

1.000

1.000

1.000

Ændring i udligning

-400

-900

-900

Merudgift for kommunen

-3.300

-3.300

-3.300

Samlet virkning for kommunen

-2.700

-3.200

-3.200

 

 

 

f. En borgers overgang fra en almen bolig til en ejerbolig ved en husstandsindkomst på:

- 150.000 kr.

- 250.000 kr.

- 350.000 kr.

- 450.000 kr.

 

Som udgangspunkt er der ikke økonomiske konsekvenser for kommunen i forbindelse med, at en person flytter fra en almen bolig til en ejerbolig. I en lejebolig vil personen dog have adgang til boligsikring – afhængig af indkomst, husleje mv., mens det ikke er tilfældet i en ejerbolig.