Dato:            10. maj 2006

Kontor:         Kommunaløkonomisk kt.

J.nr.:             2006-2400-39

Sagsbeh.:   NMJ

Fil-navn:       fudv01/spm/spm6 L 194

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 6 (L 194), som Folketingets Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 28. april 2006

 

Spørgsmål 6:

"Der ønskes i fortsættelse af besvarelsen af udvalgets alm. del spørgsmål 54 givet en oversigt kommune for kommune over:

a. den maksimalt tilladte skattestigning angivet i procent og i beløb for hver kommune
b. den som minimum krævede servicebesparelse angivet i procent af skattegrundlaget og i beløb for hver kommune

c. den som minimum krævede skattenedsættelse angivet i procent og i beløb for hver kommune

d. den maksimalt mulige serviceforøgelse angivet i procent af skattegrundlaget og i beløb for hver kommune

De under a) – d) angivne størrelser bedes lagt sammen for hver region og på landsplan."

 

Svar:

De kommuner, der har tab på reformen på over 0,2 procent af beskatningsgrundlaget, har i 2007 mulighed for at sætte skatten op svarende til tabet fratrukket 0,2 procent af beskatningsgrundlaget – dog højst svarende til 0,8 procent af beskatningsgrundlaget. Skatteforhøjelsen fordeles forholdsmæssigt på indkomstskat og grundskyld i forhold til kommunens beregnede skatteudskrivning på disse to skattearter. Tab på op til 0,2 procent af beskatningsgrundlaget skal kommunen klare gennem en tilpasning af udgiftsniveauet.

 

I vedlagte tabel ”Bilag B: Kommuner med tab” er vist de mulige tilpasninger af grundskyldspromille, udskrivningsprocent og serviceniveau for kommuner med tab i 2007, svarende til punkt a og b i spørgsmålet.  

 

De enkelte søjler i tabellen viser følgende:

 

De kommuner, der har gevinster på over 0,2 procent af beskatningsgrundlaget, skal i 2007 nedsætte skatten svarende til gevinsten fratrukket 0,2 procent af beskatningsgrundlaget – dog højst svarende til 0,8 procent af beskatningsgrundlaget. Skattenedsættelsen fordeles forholdsmæssigt på indkomstskat og grundskyld i forhold til kommunens beregnede skatteudskrivning på disse to skattearter. Gevinster på op til 0,2 procent af beskatningsgrundlaget kan omsættes til serviceforbedringer.

 

I vedlagte tabel ”Bilag A: Kommuner med gevinst” er vist tilpasningerne af grundskyldspromille, udskrivningsprocent og serviceniveau for kommuner med gevinst i 2007, svarende til punkt c og d i spørgsmålet. Tabellen er i øvrigt opbygget på samme måde som den ovennævnte tabel for kommuner med tab.