Dato:            4. maj 2006

Kontor:         Kommunaløkonomisk kt.

J.nr.:             2006-2400-39

Sagsbeh.:   BS

Fil-navn:       spm 4 ad L 194

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 4 (ad L 194), som Kommunaludvalget har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 27. april 2006.

 

Spørgsmål nr. 4:

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. april 2006 fra Ballerup, Høje-Taastrup, Køge og Ny Hillerød Kommuner, jf. L 194 – bilag 11.”

 

Svar på spørgsmål nr. 4:

I henvendelsen skriver Ballerup, Høje-Taastrup, Køge og Ny Hillerød Kommuner, at kommunerne tilsammen hvert år skal betale 330 mio. kr. af de 916 mio. kr., som kommunerne skal betale mere til provinsen. Dette svarer til 34 procent, selv om kommunerne kun har ca. 10 procent af beskatningsgrundlaget i hovedstadsområdet.

 

Det fremhæves endvidere i henvendelsen, at de fire kommuner overtager sociale opgaver, som de ikke kompenseres for. Ligeledes taber kommunerne på udligningen af selskabsskat, fremgår det af henvendelsen.

 

Hertil skal jeg først bemærke, at der med det foreslÃ¥ede nye system er 16 kommuner i hovedstadsomrÃ¥det, som skal betale til andre kommuner i det, der hedder landsudligningen. De skal betale i alt knap 3 mia.kr. Af disse 16 kommuner er det kun Hillerød, som skal bidrage til landsudligningen – og kun med 11 mio.kr. eller 0,3 pct. af denne regning.

 

De fire kommuner fÃ¥r samlet set penge ud af systemet, nÃ¥r det hele tælles med, dvs. inklusive bloktilskud, hovedstadsudligning, udligning vedr. flygtninge og indvandrere osv. Her modtager de fire kommuner i alt ca. 1,3 mia.kr. Det svarer til ca. 6.600 kr. per indbygger mod 3.800 kr. per indbygger i hele hovedstadsomrÃ¥det. Dvs. de fire kommuner modtager – vel at mærke efter reformen er gennemført - 75 pct. mere end hovedstadens gennemsnit og vil altsÃ¥ fortsat nyde godt af systemet.

 

Det er korrekt, at de fire kommuners tab samlet er beregnet til 330 mio. kr. Som følge af overgangsordningen dækkes tabet i 2007 over 1 pct. af beskatningsgrundlaget af kommuner med store gevinster. De 4 kommuner vil modtage i alt godt 60 mio. kr. fra denne del af overgangsordningen.

 

Af de resterende ca. 270 mio. kr. kan ca. 60 mio. kr. finansieres ved besparelser og ca. 210 mio. kr. ved skatteforhøjelser.

 

Kommunerne har således ikke umiddelbart et tab på årligt 330 mio. kr. En betydelig del af tabet kan endvidere finansieres ved skatteforhøjelser og ikke nødvendigvis ved kommunale besparelser.

 

Det er altså ikke korrekt, når der f.eks. på s. 18 i hvidbogen står, at ”Ballerup skal spare 116 mio.kr. om året”. Kommunen skal således på grund af overgangsordningen alene finde 72 mio.kr. i 2007, og heraf kan de 58 mio.kr. finansieres ved en forhøjelse af skatten. Hvis kommunen både forhøjer skatten og sparer 116 mio.kr. er der således et stort overskud.

 

Dette synes jeg er væsentlige oplysninger, når man skal vurdere de fire kommuners fremtidige økonomiske situation.

 

Hvad angår baggrunden for tabet for de fire kommuner, er det rigtigt, at Ballerup Kommune blandt andet taber på afskaffelsen af grundtakstordningen, hvor kommunen har fået et meget højt tilskud i den særlige grundtakstordning, dvs. de fastfrosne tilskud baseret på 2002-udgifterne. Også Høje-Tåstrup og Køge Kommuner taber på elementerne i kommunalreformen, mens Hillerød vinder 35 mio. kr. på kommunalreformen.

 

Billedet er således ikke – hvad angår konsekvenserne af kommunalreformen – helt entydigt for de fire kommuner.

 

Det skal endvidere bemærkes, at Ballerup og Høje-Tåstrup Kommuner vinder betydelige beløb på den forbedrede udgiftsbehovsudligning, som er en del af udligningsreformen.

 

Særligt i relation til opgørelsen af udgiftsbehov bemærkes, at udgiftsbehovsudligningen alene udligner på et gennemsnitligt serviceniveau. Kommuner, som ønsker et særligt højt serviceniveau, skal med udligningsreformen i højere grad end tidligere selv betale for det – det er konsekvensen af, at princippet om, at skat og service skal følges ad, er prioriteret.

 

Med hensyn til udligningen af selskabsskat vinder Køge Kommune på dette element, mens de øvrige tre kommuner taber. Nedslagsreglen begrænser dog markant tabet for Ballerup og Høje-Taastrup Kommuner. Eksempelvis taber Ballerup Kommune kun 18 mio. kr. på grund af udligningen af selskabsskat, hvilket skal ses på baggrund af en selskabsskat til Ballerup Kommune i 2005 på 204 mio. kr.

  

 

                      Â