Dato:            10. maj 2006

Kontor:         Kommunaløkonomisk kt.

J.nr.:             2006-2400-39

Sagsbeh.:   BS

Fil-navn:       spm 15 ad L 194

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 15 (ad L 194), som Kommunaludvalget har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 5. maj 2006

 

Spørgsmål nr. 15:

" Hvis det antages, at det beregnede udgiftsbehov er uændret (fra 2009 til 2010) og det antages, at det gennemsnitlige beskatningsgrundlag i det øvrige land er uforandret, medens det i hovedstadsområdet (i samtlige kommuner) stiger med 1 procentpoint (fra 2009 til 2010). Og det antages endvidere, at det beregnede overskud (forskellen mellem det beregnede udgiftsbehov og opkrævning af skat med den gennemsnitlige udskrivningsprocent) er 100.000 kr. pr. indbygger i hovedstadsområdet. Hvis lovforslaget vedtages, vil udligningen i 2009 pr. indbygger i hovedstadsområdet så ikke være 58% af 100.000 kr. altså 58.000 kr. og i 2010 være 59% af 101.000 kr., altså 58.950 kr., således at kommunens bidrag til landsudligningen stiger med 1.590 kr. pr. indbygger?”

 

Svar på spørgsmål nr. 15:

En kommune i hovedstadsområdet, der oplever en vækst i sit beskatningsgrundlag, vil på den ene side modtage et ekstra skatteprovenu af indkomstfremgangen. På den anden side vil kommunen skulle betale mere til landsudligningen som følge af indkomstfremgangen isoleret set. Hertil vil kommunens udligningsbeløb blive påvirket som følge af reguleringsmekanismen, hvis væksten i beskatningsgrundlaget pr. indbygger for kommunerne i hovedstadsområdet overstiger væksten i beskatningsgrundlaget pr. indbygger for kommunerne uden for hovedstadsområdet med 1 procentpoint.

 

Det i spørgsmålet angivne eksempel giver ikke en korrekt fremstilling af reguleringsmekanismen. For det første modtager kommunen et ekstra skatteprovenu som følge af indkomstfremgangen, som ikke er medregnet i eksemplet. For det andet er det beregnede overskud i eksemplet ikke realistisk.

 

I beregningerne til lovforslag nr. L 193 er eksempelvis det gennemsnitlige udgiftsbehov pr. indbygger og de gennemsnitlige beregnede skatteindtægter pr. indbygger for kommunerne i hovedstadsområdet og for kommunerne uden for hovedstadsområdet følgende:

 

 

 

 

 

 

Udgiftsbehov pr. indbygger (kr.)

Beregnede skatteindtægter pr. indbygger (kr.)

Forskel (kr.)

Hovedstadsområdet

42.329

38.900

-3.429

Øvrige land

39.630

29.875

-9.485

 

Med hensyn til en talmæssig belysning af virkningen af reguleringsmekanismen henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 84 (alm. del), hvoraf det blandt andet fremgår, at hovedstadskommunerne vil beholde 36 procent af provenuet ved en indkomstvækst på 1 procentpoint i hovedstadsområdet og ved en forhøjelse af udligningsniveauet i landsudligningen fra 58 til 59 procent.

 Â