Dato:            5. maj 2006

Kontor:         Kommunaløkonomisk kt.

J.nr.:             2006-2400-39

Sagsbeh.:   BS

Fil-navn:       spm 10 ad L 194

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 10 (ad L 194), som Kommunaludvalget har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 28. april 2006

 

Spørgsmål nr. 10:

"Ministeren bedes kommentere, at fire kommuner (Ballerup, Høje-Taastrup, Køge og Ny Hillerød) skal betale 34 pct. af hovedstadens øgede udligning på trods af, at de fire kommuner kun står for 10 pct. af hovedstadsområdets beskatningsgrundlag, jf. de fire kommuners ”Hvidbog om konsekvenserne af vådeskuddet i udligningsreformen”.

 

Svar på spørgsmål nr. 10:

Med det foreslÃ¥ede nye udligningssystem er der 16 kommuner i hovedstadsomrÃ¥det, som skal betale til andre kommuner i landsudligningen. De skal betale i alt knap 3 mia.kr. Af disse 16 kommuner er det kun Hillerød Kommune, som skal bidrage til landsudligningen – og kun med 11 mio.kr. eller 0,3 pct. af denne regning.

 

De fire kommuner â€“ Ballerup, Høje-Taastrup, Køge og Hillerød - fÃ¥r samlet set penge ud af systemet, nÃ¥r det hele tælles med, dvs. inklusive bloktilskud, hovedstadsudligning, udligning vedr. flygtninge og indvandrere osv. Her modtager de fire kommuner i alt ca. 1,3 mia.kr. Det svarer til ca. 6.600 kr. per indbygger mod 3.800 kr. per indbygger i hele hovedstadsomrÃ¥det. Dvs. de fire kommuner modtager – vel at mærke efter reformen er gennemført - 75 pct. mere end hovedstadens gennemsnit og vil altsÃ¥ fortsat nyde godt af systemet.

 

De fire kommuners tab samlet er beregnet til 330 mio. kr.

 

Som følge af overgangsordningen dækkes tabet i 2007 over 1 pct. af beskatningsgrundlaget af kommuner med store gevinster. De 4 kommuner vil modtage i alt godt 60 mio. kr. fra denne del af overgangsordningen.

 

Af de resterende ca. 270 mio. kr. kan ca. 60 mio. kr. finansieres ved besparelser og ca. 210 mio. kr. ved skatteforhøjelser.

 

Kommunerne har således ikke umiddelbart et tab på årligt 330 mio. kr. En betydelig del af tabet kan endvidere finansieres ved skatteforhøjelser og ikke nødvendigvis ved kommunale besparelser.

 

Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 4 (L 194).