"Som opfølgning på beskæftigelsesministerens svar på udvalgets alm. del – spørgsmål 90 bedes der udarbejdet en oversigt kommune for kommune over tab, gevinster og differencen herimellem i forbindelse med forslaget i regeringens velfærdsudspil om, at der skal ske bortfald af refusion af udgifter til unge under 30 år på kontanthjælp."
I vedlagte tabel er vist en beregning af forslaget i regeringens velfærdsudspil om, at kommunerne ikke kan få refunderet udgifterne til kontant- og starthjælp i passive perioder for unge under 30 år, når den unge har modtaget offentlig forsørgelse i tre sammenhængende måneder. Beregningen er foretaget på den nye kommunestruktur og på det foreslåede nye tilskuds- og udligningssystem.
Det skal bemærkes, at de økonomiske konsekvenser af forslaget er beregnet under forudsætning af uændret adfærd i kommunerne. Denne forudsætning må anses for ikke at være realistisk, da forslaget netop sigter mod en aktivering af de unge. De beregnede tab i den enkelte kommune må i forlængelse heraf forventes ikke at blive realiseret.
Tabellens søjle 3 viser fordelingen af kompensationen via tilskuds- og udligningssystemet. Tabellens søjle 4 viser de direkte merudgifter for kommunerne – i alt knap 900 mio. kr.
I søjle 5 er vist den samlede virkning, hvor minus angivet et tab. I søjle 6 er vist den samlede virkning målt som ændring i beskatningsniveauet, hvor plus angiver et tab.