15. maj 2006

hhk/

 

 

Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Høring over udkast til forslag til lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.

 

 

Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte har i mail af 8. maj 2006 modtaget høringssvar fra DSB. Ved en fejl har styrelsen ikke modtaget høringssvaret inden fristens udløb den 10. april 2006 og DSB´s høringssvar var derfor ikke inkluderet i høringsresumeet af 19. april 2006.

 

DSB har ikke hidtil ydet rabat på rejsehjemmel til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser, da de amtslige trafikselskaber har betjent denne gruppe. I det omfang de uddannelsessøgende har haft behov for kort på tværs af amtsgrænser på DSB-strækninger, har det amtslige trafikselskab købt kort til fuld pris af DSB. DSB vurderer dog, at det er muligt at udvikle et fastpris kortprodukt, som uddannelsessøgende med den af styrelsen udstedte dokumentation kan købe for en fast pris på 9,50 kr. pr. dag, uanset kortets rejserelation, jf. lovforslaget § 7.

 

DSB vil dog ikke umiddelbart kunne håndtere en forskellig takst for det samme produkt forskellige steder i landet, som lovforslagets § 18 giver mulighed for. DSB udsteder primært kort til rejserelationer, der passerer en af de hidtidige amtsgrænser, og det er således ikke meningsfyldt, hvis prisen for et identisk kort kan afvige alt efter, hvilket af de hidtidige amter, den uddannelsessøgende bor i.

 

DSB finder det yderligere bekymrende, at der ikke foreligger en mere præcis beskrivelse af, hvilke informationer de befordringsansvarlige modtager til sikring af, at der udstedes korrekte kort til de rigtige brugere. DSB vurderer, at det i en del tilfælde vil være vanskeligt i salgssituationer at bestemme eksakt, hvilken rejserelation eller gyldighedszoner, som den uddannelsessøgende er berettiget til rabat i. DSB vil naturligvis tilstræbe, at der kun udstedes de relevante uddannelseskort til de rigtige modtagere, men DSB kan ikke acceptere, hvis det økonomiske ansvar ved forkerte udstedelser udelukkende placeres hos de befordringsansvarlige.

 

Derudover gør DSB opmærksom på, at såfremt ordningen indebærer rejser i Øresundstakstsystemet (f.eks. mellem Malmø og København) har DSB behov for et varsel på mindst 6 mdr. for at få det indarbejdet i takstsystemet.

Undervisningsministeriets bemærkninger

 

Undervisningsministeriet har taget DSB´s holdning, vedrørende forskellige satser for egenbetaling, til efterretning, og deres synspunkter vil indgå i overvejelserne, når de endelige satser for egenbetalingen fastsættes.

 

Den nærmere tilrettelæggelse af trafikselskabernes administrative rolle i forbindelse med udstedelse af periodekort vil blive fastlagt i samarbejde med trafikselskaberne og HUR. Administrationen vil blive søgt tilrettelagt, så den giver trafikselskaberne optimale vilkår for at løse den administrative opgave og således, at ordningens administration i størst muligt omfang svarer til administrationen af SU-kortet til studerende ved videregående uddannelser.

 

Det er Undervisningsministeriets udgangspunktpunkt, at der ikke ydes refusion til trafikselskaberne for rabatbeløb, som er givet til uddannelsessøgende, der ikke har modtaget en meddelelse om ret til befordringsrabat og kan vise denne ved købet af kort.