NOTAT
15. maj 2006 hhk/pn
|
|
(Trafikselskabernes endelige struktur og høringssvar fra DSB)
I lovforslag nr. L 186 om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. foreslås det, at de amtskommunale satser for de uddannelsessøgendes egenbetaling harmoniseres over en periode på 5 år.
Ministeren bemyndiges i loven til at fastsætte disse lokale/regionale satser pr. 1. januar 2007, hvorefter der i en 5-årig perioden sker en årlig tilnærmelse til gennemsnitsprisen på landsplan efter en fast beregningsmodel.
Styrelsen har oprindeligt lagt op til denne model med henblik på at undgå politisk blæst om egenbetalingssatserne, hvis alle de hidtidige amtskommunale satser – der har varieret ganske betydeligt – pludseligt fra den 1. januar 2007 ændres væsentligt. I et enkelt amt ville egenbetalingssatserne stige med over 30 procent (75 kr. om måneden).
Modellen blev udformet på et tidspunkt, hvor trafikselskabernes endelige struktur ikke var fastlagt og hvor der stadig var stor usikkerhed om, hvorvidt der ville blive fastlagt i hovedsagen regionale trafikselskaber eller om en række hidtidige trafikselskaber ville fortsætte. Udgangspunktet har naturligvis været, at der skulle gælde samme sats inden for hvert af de nye trafikselskaber.
Af bemærkningerne fremgÃ¥r det, at de kommende satser vil blive søgt fastsat pÃ¥ regionsbasis, men at det kan vise sig hensigtsmæssigt i stedet at operere med satser for det enkelte trafikselskabs geografiske dækningsomrÃ¥de i visse dele af landet. Sidstnævnte har været med henblik pÃ¥ at â€isolere†virkningen af specielt høje eller lave priser i visse trafikselskaber.
Med den nye trafikselskabsstruktur opstår den situation, at der inden for hvert trafikselskab vil være flere forskellige satser for egenbetaling. Fx indgår Ringkøbing Amt, der tidligere har haft de laveste egenbetalingssatser (210 kr. pr. mdr.), pr. 1. januar 2007 i Trafikselskab Midtjylland, hvor Århus Amt og dele af Vejle Amt og Viborg Amt med egenbetalingssatser på henholdsvis 315 kr., 300 kr. og 250 kr. også indgår. Se hidtidige amtskommunale satser i bilag 1 og de amtskommunale satser fordelt på de nye regioner i bilag 2.
Det vil være meget vanskeligt for trafikselskaberne at administrere flere forskellige satser for egenbetaling inden for hvert trafikselskab. Det vil blandt andet kræve, at der fortsat vil være forskellige takst- og billetsystemer inden for enkelt trafikselskab.
Danske Regioner og Transport- og Energiministeriet har oplyst styrelsen, at de nuværende trafikselskaber formentligt i en overgangsperiode fortsætter deres virke som driftsselskaber under de nye regionale selskaber. På lidt længere sigt, vil takst- og billetsystemer blive ensrettet inden for hvert trafikselskab, formentlig i forbindelsen med indførelsen af det elektroniske rejsekort. Det er dog vanskeligt på nuværende tidspunkt at vurdere, hvornår de nye trafikselskaber er etableret fuldt ud.
PÃ¥ denne baggrund finder styrelsen ikke, at det er hensigtsmæssigt at fastsætte satser gældende for de enkelte driftsselskaber, da de ikke kan forventes opretholdt i hele den 5-Ã¥rige overgangsperiode.Â
Når der beregnes et gennemsnit af de hidtidige amtskommunale satser inden for hver af de nye trafikselskaber, bliver resultatet, at der bør fastsættes nye satser fra 1. januar 2007, der ligger relativt tæt på gennemsnittet på landsplan (285 kr. på månedsbasis).
Den gennemsnitlige månedlige egenbetaling i hver af de nye regionale trafikselskaber og afvigelse fra gennemsnitlig egenbetaling på landsplan (285 kr.):[1]
Regionalt trafikselskab |
Ny sats |
Afvigelse |
Sjælland (Region Hovedstaden og Region Sjælland) |
278 kr. |
-7 kr. |
Bornholm (del af Region Hovedstaden) |
277 kr. |
-8 kr. |
Nordjylland (Region Nordjylland) |
293 kr. |
+8 kr. |
Midtjylland (Region Midtjylland) |
267 kr. |
-18 kr. |
Sønderjylland (½ Region Syddanmark) |
298 kr. |
+13 kr. |
Fyn (½ Region Syddanmark) |
290 kr. |
+5 kr. |
Dette resultat skal ses i sammenhæng med høringssvar fra DSB, der på grund af en ekspeditionsfejl i DSB først er modtaget i styrelsen den 8. maj 2006. DSB, der ikke hidtil har administreret tilskud til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser, påpeger, at det ikke umiddelbart er muligt at håndtere en forskellig takst for det samme produkt forskellige steder i landet. Dette skyldes, at DSB primært udsteder kort til rejserelationer, der passerer en af de hidtidige amtsgrænser, og det således ikke er meningsfyldt, hvis prisen for et identisk kort kan afvige alt efter, hvilket af de hidtidige amter den uddannelsessøgende bor i. Det må antages, at den problemstilling DSB påpeger, reelt udgør et betydeligt praktisk problem.
Styrelsen finder derfor, at det oprindelige formål med differentierede satser i en overgangsperiode bliver vanskeligt at indfri. Med trafikselskabernes struktur opnås alligevel ikke den fordel, at fx Ringkøbing Amt ikke ville få store prisstigninger. Samtidig udgør løsningen tilsyneladende et betydeligt problem for DSB.
Â
Styrelsen anbefaler derfor, at ministeren drøfter med Uddannelsesudvalget, hvordan denne situation skal løses. Styrelsen anbefaler, at der sigtes på en løsning, hvor der fastsættes ens satser over hele landet.
Det indstilles, at ministeren fremsætter et ændringsforslag til Lovforslag nr. L 186, hvor § 18 ophæves og der indføres ens satser over hele landet, jf. lovforslagets § 7.
Ændringsforslaget er vedlagt.
Nordjyllands Amt:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 314 kr.
Viborg Amt: Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 250 kr.
Ã…rhus Amt:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 315 kr.
Ringkøbing Amt:                               210 kr.
Vejle Amt:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 300 kr.
Ribe Amt:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 315 kr.
Sønderjyllands Amt:                        280 kr.
Fyns Amt:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 290 kr. (337 kr. inkl. weekend)
Frederiksborg Amt:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 295 kr.
København Kommune:                     295 kr.
Frederiksberg Kommune: Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 295 kr.
Roskilde Amt: Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 295 kr.
Vestsjællands Amt:                         240 kr.
Storstrøms Amt:                              250 kr.
Bornholms Regionskommune:Â Â Â Â Â Â Â 277 kr.
          Â
[1] Forskellige beregningsmodeller kan lægges til grund. Her er blot valgt et simpelt uvægtet gennemsnit af de hidtidige amtskommunale satser inden for det kommende trafikselskab. Dog vægter de to amter, der deles (Viborg Amt og Vejle Amt), kun halvt i hvert af de nye trafikselskaber.