Det er en højst besynderlig måde at lave lovgivningsarbejde på, vi har set med lovforslag nr. L 186. Regeringen har lavet en kommunalreform, hvor man vil samordne en befordringsordning, som amterne har haft hver for sig, noget, de har klaret. Den synes regeringen nu skal centraliseres. Derfor er vi selvfølgelig alle sammen stærkt optaget af, at der bliver en ordning for skoleeleverne, der bor langt væk fra uddannelsesstedet, at de har muligheder, og at prisen også er sådan, at forældrene og ungerne har råd til at betale.
Det, jeg synes er dybt kritisabelt, er, at det, regeringen foreslog, og det blev fremsat den 29. marts 2006, overhovedet ikke kan lade sig gøre i virkeligheden. Derfor er der grund til at påtale det her ved andenbehandlingen, og det er derfor, Socialdemokratiet vil redegøre for sin stilling til det lovforslag her.
Det var jo sådan, at det skulle lempes igennem, fordi der er en stigning for halvdelen af landets elever i det her. Det er sådan, at der er priser fra den billigste i de amtslige ordninger på 210 kr. i Ringkjøbing Amt til prisen på Fyn på 337 kr., hvis man tager det forhold med, at de også kan bruge kortet i weekenden. Derfor vil der være nogle, der får en stigning, og andre, der får et fald. Det er der sikkert nogle der bliver glade for, men der er rigtig mange, der får en stigning.
Jeg vil gerne spørge undervisningsministeren, om man i forbindelse med kommunalreformen og alt det her da har sagt til halvdelen af landets elever og deres forældre, at der altså kommer en regning på baggrund af det her. Det tror jeg ikke man har oplyst noget om. Det kommer der jo så, og det var så meningen, at den skulle lempes igennem over 5 år.
Allerede ved førstebehandlingen signalerede jeg, at jeg syntes, vi skulle prøve at finde en ordning, således at vi fik en lavere pris og vi fik det gennemført med det samme. Det ville regeringen ikke på det tidspunkt. Den er til gengæld blevet klogere siden hen, for der er kommet svar fra de nye regionale trafikselskaber og fra DSB, der siger, at man ikke har mulighed for at klare en differentieret pris over 5 år. Derfor er regeringen nødt til at bide i det sure æble nu og køre det her igennem, således at ordningen bliver gennemført i ét hug. Så får man al balladen i ét hug i stedet for at få den over 5 år, det kan være, det er meget smart.
Jeg synes alligevel, at der er grund til at kritisere regeringen for handlingsforløbet, for man har jo udmærket godt vidst, at der ville komme færre regionale selskaber, og dermed var man også nødt til at lave en ordning.
Jeg forstår jo ikke, i de her tider, hvor vi har god råd til alting, og hvor der ligger penge fra Nordsøen, der ikke bliver beskattet, at regeringen, når det er et spørgsmål om
30 mio. kr., ikke gør det, at de siger: I Ringkøbing Amt er prisen 210 kr. og i stedet for, at forældrene og deres børn skal betale 75 kr. mere hver måned, sætter vi prisen ned til
210 kr. for alle i hele landet. Det ville være en ren vindersag, hvis regeringen havde gjort det. Jeg har opfordret ministeren til at gøre det, det vil han ikke. Det kunne jo være, det er, fordi regeringen vil gøre det her sammen med Dansk Folkeparti i finanslovforhandlingerne, og så kan de jo være de glade givere, for der er tradition for, at man har lavet finanslov sammen med dem. Så jeg synes, at regeringen har håndteret det her vældig skidt. Vi skal nok stemme for alle ændringsforslagene, således at ungerne kan få en befordringsrabat, og vi er også meget spændt på at se, om det kan lade sig gøre. Jeg har stillet et spørgsmål igennem udvalget, der gik på, om det er sådan, at man nu også er sikker på, at ungerne kan få det kort, inden de starter den 1. januar, og det tilstræber man. Der er ingen garanti i det, men der håber jeg meget at ministeren lægger sig i selen, nu det er sådan, at det bliver en stringent ordning, der bliver til i første hug, og at det så er det. Jeg har også rejst spørgsmål om den måde, man håndterer
f.eks. sygebefordring på på skolerne. Der har man haft en meget fleksibel ordning, således at det var den enkelte skole, der kunne tage hånd om det. Selv om noget bliver centralt, håber jeg, vi kan være enige om, at det er godt, at der også kan findes decentrale løsninger på det her, at der bliver en meget lavbureaukratisk ordning på det felt her, for selv om ungerne har været udsat for en ulykke, eller hvad det kan være, er det vigtigt, at de kommer i skole, klarer eksamen osv. Så vi skal nok stemme for de forslag, som regeringen har været nødt til at fremsætte her i ellevte time, og med hensyn til dispensationen for, at vi kan køre det igennem nu, skal vi nok levere stemmerne til det, men vi synes selvsagt, at det havde været bedre, om man havde lyttet til de ting, der var i det, og sørget for, at prisen kom længere ned. For det er jo både uddannelsespolitik, regionalpolitik og socialpolitik. Det er en afgift for yderområderne. Nu kunne man f.eks. tage Skagen helt tilfældigvis og spørge: Hvad koster det for en enlig mor at have to børn i gymnasiet i Frederikshavn, som er det nærmeste? Ja, det er en udgift på 30.000 kr. Det er der sikkert nogle der synes ikke er særlig meget, og det er over 3 år og til to børn osv. Men det er jo en afgift lagt på, at man vælger at bosætte sig i et yderområde, og der er mange, der skal betale den. Vi er jo enige om alle sammen, at det er godt, at ungerne får en uddannelse, og derfor synes jeg også, det er vigtigt, at vi får prisen ned. Jeg synes også, det er rigtig godt, at det er sådan, at børnene kan bruge kortet til fritidsaktiviteter og til fritidsjob, som de også har. Det synes jeg er sundt, og jeg synes, det er fint, at man kan bruge det kollektive system til det, og det er en god lavbureaukratisk ordning, vi også får på det felt her. Så det, vi har tilbage, er spørgsmålet om, hvorvidt den skal indfases over 5 år. Det skal den så ikke, det kan ikke lade sig gøre, men jeg vil selvfølgelig godt høre ministeren, om man har det med i sine overvejelser, om vi kunne få prisen ned og så sørge for, at det i hele taget kommer til at fungere, således at ungerne har kortet, inden de skal starte
i skolen den 1. januar 2007.