Folketinget Christiansborg 1240 København K
Fremsendt pr. mail til: [email protected]
|
J.nr.:Â L 183 og L 184Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 9. maj 2006
Vedrørende lovforslag nr. 183 til lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lovforslag nr. 184 til lov om ændring af lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om almen voksenuddannelse og om voksenuddannelsescentre og lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler). (Opfølgning på Undervisningsministeriets styringsanalyse af selveje og taxametersystemet i forbindelse med strukturreformen m.v.).
3F har tidligere fremsendt selvstændigt høringssvar i forbindelse med udarbejdelse af lovforslag nr. 184 og deltaget i udarbejdelse af LO’s høringssvar vedrørende lovforslag nr. 183, men skal på denne måde specielt gøre udvalget opmærksom på, vores synspunkter om bestyrelsessammensætning på VUC’er og erhvervsskoler/AMU-Centre.
Det er 3F’s opfattelse, at den reduktion af partsrepræsentationen i erhvervsskolernes bestyrelser og den manglende partsrepræsentation i VUC’ernes bestyrelser, som vil blive konsekvensen af de foreliggende lovforslag er uheldig i forhold til de store opgaver de to skolesystemer står overfor i de kommende år. Det gælder på ungdomsområdet for erhvervsuddannelsernes vedkomne og det gælder især for den styrkede indsats på voksen- og efteruddannelsesområdet, som er aftalt mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter. Det er 3F’s opfattelse, at det er afgørende, at bestyrelserne har en sammensætning, der matcher de kommende opgaver. Derfor skal 3F opfordre til,
· at der i lov 183 indføres en bestemmelse om at arbejdsmarkedets parter udpeger hver en repræsentant til bestyrelsen
· at der i lov 184 skabes mulighed for at man på den enkelte skole beslutter, at fastholde antallet af partsudpegede bestyrelsesmedlemmer – det kan reelt klares ved at udvide det maksimale antal medlemmer fra 12 til 13
Som støtte for synspunkterne skal fremføres følgende argumenter – idet vi også skal henvise til vores oprindelige høringssvar i forbindelse med lovforslag nr. 184:
· Parterne har spillet en væsentlig rolle i VUC’ernes indsats generelt - specielt i forbindelse med indsatsen for læse-/stavesvage - og har opbygget betydelige kompetencer på området, som vil være en styrke for de kommende bestyrelser. Desuden vil parternes repræsentation i bestyrelserne sikre det nødvendige ejerskab på det lokale arbejdsmarked, når VUC’erne skal løfte deres del af den styrkede indsats på voksen- og efteruddannelsesområdet
· En bred faglig repræsentation fra arbejdsmarkedets parter vil på grund af parternes indsigt i og kendskab til arbejdsmarkedets behov og udviklingstendenser på det lokale arbejdsmarked være nødvendig, når bestyrelserne ved erhvervsskoler og AMU-Centre skal træffe uddannelses- og arbejdsmarkedspolitiske beslutninger som led i den styrkede voksen- og efteruddannelsesindsats.
· Ikke mindst de senere års fusioner på erhvervsskoleområdet har resulteret i komplekst sammensatte uddannelsesinstitutioner, der har opgaver på et bredt felt både horisontalt og vertikalt. Det er en udvikling, der sandsynligvis vil fortsætte og derfor er det afgørende, at sikre en permanent bredde i partsrepræsentationen i bestyrelserne.
· Regeringen har faktisk i slutdokumentet fra trepartsudvalgets arbejde aftalt med arbejdsmarkedets parter, at der ikke vil ske indskrænkninger i partsindflydelsen: â€Der er i den forbindelse enighed om at fastholde den høje grad af partsindflydelse pÃ¥ voksen- og efteruddannelsesomrÃ¥detâ€. Det tilsagn tillægger vi i 3F stor vægt.
· Undervisningsministeriets styringsanalyse, som jo er grundlag for de foreslåede ændringer, peger ikke på, at der har været problemer i de eksisterede bestyrelser. Tværtimod har bestyrelserne udført et godt og kvalificeret arbejde.
Vi håber, at vi med denne henvendelse har skabt forståelse for at de relativt enkle ændringer, vi foreslår, vil have stor betydning for skolernes muligheder for at løfte de fremtidige opgaver – både på ungdoms- og voksenområdet.
Per Christensen
Forbundssekretær