Gymnaisereformen har jo fået mange skældsord med på vejen i sin første korte levetid. Nogle ønskede endda at skrotte reformen, før den overhovedet var kommet i gang. Meget af kritikken har sådan set været uberettiget og har mere skyldtes en frustration over ting, der ændrer sig, end at det reelt set var indholdet, det var galt med. Heldigvis er tonen da også blevet langt mere forsonlig og konstruktiv.
Men det er også helt åbenlyst, at der med enhver stor reform følger nogle indkøringsproblemer, og at der meget ofte også er behov for justeringer. Det var på den baggrund, at undervisningsministeren i april 2005 nedsatte en følgegruppe til at overvåge gymnasiereformen. Følgegruppen afleverede i efteråret sin første rapport og her lidt senere sin anden rapport, og i den anden rapport blev det bl.a. konkluderet, at der på visse skoler er for meget trængsel i grundforløbet.
På baggrund af de konstruktive drøftelser, vi så har haft i den brede forligskreds bag gymnasiereformen, hvor der har været opbakning til en række af justeringerne, kan Venstre fuldstændig støtte de forslag, der præsenteres i L
181.
Det er selvfølgelig ikke alle skoler, der har oplevet de samme problemer, så derfor lægger L 181 også op til, at skolerne i fremtiden får større frihed til at disponere over grundforløbet. Den større frihed til den enkelte skole sikrer, at de skoler, der har behov for at disponere anderledes over grundforløbet, kan gøre det, mens de skoler, som egentlig ønsker at fortsætte den nuværende ordning, også kan gøre det.
Hvor er det så, trængslen og de her problemer har ligget? Det har bl.a. handlet om, at det fra nogles side er blevet fremført, at der er for mange enkeltfag, at eleverne i løbet af grundforløbet stifter bekendtskab med ni fag, og at det sådan set konkret kan virke som mange fag og være uhensigtsmæssigt både for elever, lærere og skoleledere.
Der har også været lagt op til, at der har været for meget tværfagligt samarbejde, og så har der været lagt op til, og noget af kritikken er gået på, at eleverne har mødt for mange lærere i forbindelse med deres grundforløb på gymnasiet.
Fra Venstres side oplever vi L 181 og de justeringer, der er, som små ændringer af en ellers god gymnasiereform. Det er ændringer, som giver de enkelte skoler mere frihed og mulighed for selv at indfri den målsætning, der var med gymnasiereformen, og derfor hilser vi lovforslaget velkommen. Vi kan selvfølgelig også, heldigvis kan man sige, konstatere, at forslaget nyder bred opbakning i de høringssvar, der er givet.
Der er altså hverken tale om at indskrænke skolernes dispositionsret eller forringe det faglige niveau, tværtimod drejer alle ændringsforslagene sig om at skabe mere frihed og give skolerne bedre mulighed for at opnå målsætningen med gymnasiereformen. Derfor bakker vi fra Venstres side fuldt op om L 181.