Hvis det nu var så forfærdeligt, som vi lige havde hørt, så havde det jo været skidt. Så det er godt, at det ikke er så forfærdeligt, tværtimod er det et rigtig godt forslag.
Sagen er den, at Danmark har det problem, at vi mangler kapital til at få startet flere nye virksomheder. Vi har en situation, hvor utrolig mange danskere har et ønske om og en trang til at starte egen virksomhed, men det, der er det store problem, når vi kigger rundt blandt danske iværksættere
i forhold til andre iværksættere, er det typiske, at de har svært ved at rejse den kapital, der skal til for at foretage investeringerne. Derfor har vi brug for en række tiltag, der sikrer, at danske iværksættere kan få tilført kapital, sådan at vi kan få de nye virksomheder til at vokse og gro i Danmark, som skal gøre, at vi kan klare os i konkurrencen i den globalisering, som er en fordel for alle, men som selvfølgelig også kræver, at vi er nødt til at iværksætte en række tiltag for at sikre, at danske virksomheder får gode rammebetingelser. Der har vi fra regeringens side haft en drøftelse med en lang række organisationer, bl.a. med pensionsbranchen, hvor en af de ting, de peger på, er, at for at de kan få bedre muligheder for at investere deres midler i unoterede aktier, kræver det en række ret tekniske ændringer af skattelovgivningen, som gør, at deres arbejde bliver forenklet. Derfor er det en forenkling for pensionsbranchen, at vi nu laver en forenklet skatteopgørelse ved investeringer gennem skattetransparente juridiske personer. Det er med til at gøre det nemmere at få fremskaffet den vigtige kapital, det er så afgørende at få, hvis man skal have de virksomheder, vi skal leve af i fremtiden. Derfor er jeg glad for, at et klart flertal i Folketinget har sagt, at de ønsker at fremme mere kapital til virksomhederne. Så er der spørgsmålet om muligheden for at kunne placere rate- og kapitalpensioner i kommanditselskaber. Der ligger det sådan, at vi i foråret gennemførte en lovgivning, der gjorde det muligt at placere rate- og kapitalpension over en vis størrelse i unoterede aktier og anparter. Når vi sagde over en vis størrelse, så er det, fordi det at placere sin pensionsopsparing i unoterede aktier er at løbe en større risiko, end hvis det var i børsnoterede aktier, hvor der er bestemte regler for oplysninger og andet, som gør, at man som investor har bedre mulighed for at se, hvad det er, man investerer i. Den mulighed er mere begrænset, når det er unoterede aktier.
Derfor har vi valgt at lægge nogle trappetrin ind som beskyttelse, for at man ikke som pensionsopsparer skal risikere hele sin pensionsopsparing i en investeringsform, som er sværere at gennemskue. Det er den eneste begrundelse for de trappetrin, der er lavet, som gør, at man skal have en vis pensionsopsparing, inden man kan benytte sig af mulighederne.
Den ordning er allerede i dag ved at tegne til at blive en ganske god succes. Der er meget stor interesse for den. Den organisation, der hedder Danish Venture Capital and Private Equity Association, som er en forening af folk, der investerer i nystartede virksomheder, har holdt konferencer og har orienteret om det her og mener rent faktisk, at det er et ganske glimrende tiltag.
Da vi gennemførte den lovgivning i foråret var der det hjørne, der hedder kommanditselskaber, som vi ikke fik med, og det tilføjer vi nu. Det vil sige, at det ikke er en ny ordning, det er ikke en ny kontrolmulighed, men det er en tilføjelse til, hvilke type selskaber der kan gå med ind under ordningen. Alt sammen initiativer, der vil være med til at styrke muligheden for at investere i nystartede virksomheder, til at få fremskaffet den kapital, som er det store problem for danske iværksættere.
Derfor er jeg meget glad for at kunne notere, at et klart flertal i Folketinget har valgt at bakke op om regeringens lovforslag. De spørgsmål, der må være under udvalgsbehandlingen, vil vi selvfølgelig besvare så godt og præcist som muligt.
På hr. Morten Homanns spørgsmål kan jeg svare bekræftende, men jeg vil foreslå, at vi også under udvalgsbehandlingen får lavet en klar beskrivelse af, hvad der kan investeres i, og hvad der ikke kan investeres i, sådan at de myter, der måtte være, og som desværre stadig væk florerer, kan blive afkræftet.