Betænkning afgivet af Socialudvalget den 18. maj 2006

Betænkning

over

 Forslag til lov om børnemiljø i dagtilbud

[af familie‑ og forbrugerministeren (Lars Barfod)]

 

1. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 22. marts 2006 og var til 1. behandling den 25. april 2006. Lovfor-slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og familie- og forbrugerministeren sendte den 13. februar 2006 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 206. Den 19. april 2006 sendte familie- og forbrugerministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

2. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.

Socialdemokratiets medlemmer af udvalget kan støtte forslaget til lov om børnemiljø i dagtilbud.

 Socialdemokratiet mener, at det er af væsentlig betydning for børnenes opvækst, at det miljø, de befinder sig, i stimulerer børnenes samlede udvikling. Miljøet skal motivere børnene til at være fysisk aktive. Det ses samtidig, at antallet af konflikter er mindre, nÃ¥r der er god plads til børnene, og nÃ¥r den rigtige indretning findes. Sundhedsperspektivet skal danne baggrund for et godt indeklima og gode muligheder for at komme udenfor i frisk luft. Fantasifuld indretning af børnemiljøet skal stimulere børnenes kreative anlæg.

 En kortlægning af dagtilbuddenes tilstand samt en handlingsplan for, hvilke initiativer der lokalt ønskes iværksat, er en anvendelig metode til at skabe forbedringer. S mener dog, det er nødvendigt, at de initiativer, der beskrives lokalt i forbindelse med udarbejdelsen af handlingsplanerne, sikres et ordentligt økonomisk grundlag, sÃ¥ledes at der i en prioriteret rækkefølge ogsÃ¥ økonomisk set er mulighed for, at planerne kan gennemføres. Lovforslaget indeholder ikke forudsætninger om merudgiftskrævende initiativer for dagtilbuddene. S mener ikke, planerne realistisk kan gennemføres, uden at der sikres bedre økonomiske muligheder herfor.

 S finder, at det skal være et kommunalt ansvar at gennemføre en kortlægning af børnemiljøerne og udarbejdelse af handleplaner, ligesom en prioritering af ressourcer i forbindelse med at skabe bedre børnemiljøer i dagtilbuddene ansvarsmæssigt skal være placeret i kommunerne.

 S er optaget af, at de forældrevalgte bestyrelser opnÃ¥r reel indflydelse pÃ¥ forholdene i dagtilbuddet. Derfor skal de forældrevalgte bestyrelser forud for kommunernes godkendelse af planer for et børnemiljø behandle planer og prioriteringer med indstillinger for børnemiljøplanernes omsætning til praksis.

Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget konstaterer, at der er nogle ting, vi ikke skal acceptere, med hensyn til, hvad vores børn bliver udsat for i hverdagen. Derfor bør der med hensyn til eksempelvis støj, plads og indeklima være nogle faste minimumsgrænser for børn. Det er nødvendigt, fordi der er grænser for, hvor meget vi skal acceptere, at man kan spare pÃ¥ børns trivsel. At give børnene et godt fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, som fremmer børnenes trivsel, udvikling og læring, er fine ord, men det ikke kommer af sig selv, det kræver handling. 

Ni ud af ti børn gÃ¥r i et af de berørte dagtilbud. Det giver en enestÃ¥ende mulighed for, at alle de børn fÃ¥r en sund start pÃ¥ livet med motion, motorisk træning, sund og nærende kost samt en hverdag uden diverse kemiske pÃ¥virkninger som f.eks. sundhedsskadelige farvestoffer og pesticidrester. I institutionerne kan vi ogsÃ¥ sikre, at alle børnene fÃ¥r mulighed for at fÃ¥ de daglige udfordringer, der bÃ¥de stimulerer og udvikler børnenes personlige og faglige evner. Og i institutionerne kan vi sætte ind med den tidlige indsats over for de socialt udstødte eller udsatte børn. 

Det kan børnemiljøvurderingerne efter SF’s mening være et redskab til at arbejde for. Det forslag, der ligger her, synes vi jo så er noget tyndt. Der er i hvert fald tre konkrete steder, hvor vi synes det skal strammes op.

Efter SF’s mening vil det styrke indsatsen, at det er de ansvarlige politikere i kommunen, som fÃ¥r det overordnede ansvar for børnemiljøvurderingerne – bÃ¥de for udarbejdelsen og for, hvordan de skal bruges. Under udarbejdelsen bør der inddrages relevante eksperter i sÃ¥vel de fysiske som de psykiske aspekter af børnemiljøvurderingerne. Det er meget vigtigt, at vi ikke fÃ¥r vurderinger, som er halve, og som kan bruges som undskyldning for ikke at gøre noget for at forbedre børnenes vilkÃ¥r. For det tredje mener SF, at der bør være krav om, at visse problemer skal løses, nÃ¥r de viser sig. Børnemiljøvurderingerne er et godt redskab, men ogsÃ¥ kun et redskab. De mange fine ord mÃ¥ ikke fjerne fokus fra de virkelige problemer.

70.000 flere børn er kommet ind i daginstitutionerne, uden at der er kommet flere pædagoger til. Der er en stigende anvendelse af kemi m.m., som sætter sig i blodet hos os alle. SF vil gerne gøre meget mere end blot indføre børnemiljøvurderinger for at sikre børnene. Det koster penge, men pengene er efter SF’s mening givet godt ud. SF er specielt optaget af at give de svageste børn nogle daglige vilkÃ¥r, der gør, at de ogsÃ¥ har mulighed for at komme positivt i gang med livet.

Enhedslistens medlem af udvalget støtter forslaget pÃ¥ trods af, at det medfører mere papirarbejde i de allerede hÃ¥rdt trængte institutioner. Institutionerne ved godt, hvad der er af mangler, og pengene kunne bruges pÃ¥ at udbedre en lille del allerede nu. Dog ser Enhedslisten en mulighed i, at man fÃ¥r et samlet billede af, hvor grelt det stÃ¥r til.

Et mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.

Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget ønsker i lighed med ministeren at fremme børnemiljøet i landets daginstitutioner, men tror ikke, at børnemiljøet bliver fremmet ved at pÃ¥tvinge daginstitutionerne endnu en bureaukratisk procedure, der blot skal beskrive børnemiljøet uden at gøre noget ved det, og oven i købet uden tilstrækkelig økonomisk kompensation. I stedet mener RV, at man burde give kommuner, daginstitutioner og forældre lov til rent faktisk at forbedre børnemiljøet, f.eks. ved at kunne benytte de afsatte midler til nedsættelse af taksterne til i stedet at satse pÃ¥ et bedre miljø og bedre kvalitet i institutionerne. Mindretallet finder sÃ¥ledes, at lovforslaget er et paradeforslag, der har til formÃ¥l at dække over regeringens manglende ambitioner med hensyn til børnemiljøet i landets daginstitutioner, og som ikke vil betyde nogen som helst forbedringer for børnemiljøet, men kun en yderligere belastning af det i forvejen hÃ¥rdt belastede personale. RV kan pÃ¥ denne baggrund ikke støtte forslaget.

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

  Hans Andersen (V) Â  Anne‑Mette Winther Christiansen (V) Â  Inge‑Lene Ebdrup (V) nfmd.  Inger Støjberg (V) Â  Pia Kristensen (DF) fmd.  Mia Falkenberg (DF) Â  Tina Petersen (DF) Â  Tom Behnke (KF) Â  Per Ã˜rum Jørgensen (KF) Â  Lotte Bundsgaard (S) Â  Hüseyin Arac (S) Â  Karen Hækkerup (S) Â  Lise von Seelen (S) Â  Martin Lidegaard (RV) Â  Bente Dahl (RV) Â  Villy Søvndal (SF) Â  Line Barfod (EL) 

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

52

 

Enhedslisten (EL)

6

Socialdemokratiet (S)

47

 

Siumut (SIU)

1

Dansk Folkeparti (DF)

24

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

18

 

Fólkaflokkurin (FF)

1

Det Radikale Venstre (RV)

17

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

11

 

 

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 179

Bilagsnr.

Titel

1

Høringssvar og høringsnotat, fra familie- og forbrugerministeren

2

Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget

3

Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget.

4

1. udkast til betænkning