Dato:            23. maj 2006

Kontor:         Kommunaladm. kt.

J.nr.:            

Sagsbeh.:   hen

Fil-navn:       Andet/svar-UFO-spgm4

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 4 (Ad L 177), som Udvalget for Forretningsordenen har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 4. april 2006

 

Spørgsmål 4:

"Til brug for behandlingen af L 177 og B 96 ønskes fremsendt en beskrivelse af de folkevalgte regionspolitikeres opgaver og ansvar over for de økonomiske dispositioner sammenholdt med de folkevalgte kommunepolitikeres opgaver og ansvar over for de økonomiske dispositioner."

 

Svar:

De folkevalgte regions- og kommunalpolitikeres opgaver og ansvar overfor de økonomiske dispositioner er først og fremmest fastlagt i henholdsvis regionslovens og den kommunale styrelseslov og regler udstedt i medfør af disse love.de regionale og kommunale budgetter og regnskaber. Nedenfor beskrives derfor hovedregler og principper for regionernes henholdsvis og kommunernes budgetter, og regnskaber og revision med vægt på de forskelle, der er mellem de to regelsæt.myndighedsniveauer.

 

I forhold til årsbudgettet gælder det, at bevillingsmyndigheden er hos regionsrådet henholdsvis regionsrådet og kommunalbestyrelsen. Foranstaltninger, der vil medføre indtægter eller udgifter, som ikke er bevilget i forbindelse med vedtagelsen af årsbudgettet, må således som udgangspunkt ikke iværksættes, før regionsrådet henholdsvis kommunalbestyrelsen/regionsrådet har meddelt den fornødne bevilling. Dog kan foranstaltninger, der er påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, om fornødent iværksættes uden regionsrådets henholdsvis kommunalbestyrelsens forudgående bevilling, men bevilling må da indhentes snarest muligt.

 

De poster på årsbudgettet, hvortil regionsrådet henholdsvis /kommunalbestyrelsen ved årsbudgettets vedtagelse har taget bevillingsmæssig stilling, afgiver den bindende regel for næste års regionale/kommunale forvaltning. Dette indebærer, at åÅrsbudgettet har således såvel bl.a. har en bevillingsmæssig som enog finansiel funktion.

 

Den bevillingsmæssige funktion består i, at de poster på årsbudgettet, hvortil regionsrådet henholdsvis/ kommunalbestyrelsen ved årsbudgettets vedtagelse har taget bevillingsmæssig stilling, som udgangspunkt skal finansieres indenfor de vedtagne bevillinger.

 

For så vidt angår Den finansielle funktion på det kommunale område består den finansielle funktion i, at årsbudgettet i den form, hvori det endeligt er vedtaget af kommunalbestyrelsen, afgiver den bindende regel for størrelsen af næste års kommunale skatteudskrivning. Endvidere indgår der andre finansielle poster i budgettet, hvortil der ikke er taget bevillingsmæssig stilling.

 

For så vidt angår Den finansielle funktion på det regionale område består den finansielle funktion i, at årsbudgettet i den form, hvori det endeligt er vedtaget af regionsrådet, afgiver den bindende regel for størrelsen fastsættelsen af henholdsvis det årlige grundbidrag fra kommunerne til delvis finansiering af sundhedsområdet og det årlige udviklingsbidrag fra kommunerne til delvis finansiering af de regionale udviklingsopgaver. Bidragene kan ikke sættes op i løbet af året. Hertil kommer ligesom for kommunerne andre finansielle poster.

 

Ved årsbudgettets vedtagelse foretager både regionsrådet og kommunalbestyrelsen en samlet vurdering af de forskellige drifts-, anlægs- og kapitaludgifter og træffer beslutning - indenfor de gældende indtægtsmuligheder, jf. besvarelsen af spørgsmål 1 - om den finansielle dækning af de samlede udgifter på årsbudgettet. Der skal således være balance mellem indtægter og udgifter på årsbudgettet.

 

For så vidt angår[Separat afsnit fsva regionsrådets vedtagelse af årsbudgettet gælder der ligeledes et balancekrav, men for hvert af de tre aktivitetsområder, som regionernes økonomi er opdelt i (sundhedsområdet, social- og specialundervisningsområdet samt det regionale udviklingsområde). Balancekravet opgøres på sundhedsområdet som udgangspunkt efter udgiftsbaserede principper, mens det på de to øvrige områder opgøres efter omkostningsbaserede principper., hvor der skal foretages en vurdering hvert budget for sig (sundhedsdelen, udviklingsdelen og det sociale området)]

 

I forhold til regnskabet gælder det, at såvel Både regioner som og kommuner skal aflægge årsregnskab. Regnskabet skal , som bl.a. i fornødent omfang skal være ledsaget af bemærkninger, navnlig vedrørende væsentlige afvigelser mellem bevillings- og regnskabsbeløb. Både regionsrådet og kommunalbestyrelsen skal afgive regnskabet til revisionen og i et mødeskal træffe afgørelse med hensyn til revisionens bemærkninger og godkendelse af regnskabet i et møde.

 

I forhold til revisionen gælder det, at såvel Både regioner som og kommuner skal have en sagkyndig ekstern revision, der skal godkendes af tilsynsmyndigheden. Såvel den kommunale som den regionale revision I forhold til både kommuner og regioner skal der foretages foretager både finansiel revision og løbende forvaltningsrevision.

 

For så vidt angår Forvaltningsrevisionen vedrører på det kommunale område omfatter forvaltningsrevisionen alene forvaltningens gennemførelse af kommunalbestyrelsens og udvalgenes beslutninger, men ikke selve kommunalbestyrelsens og udvalgenes beslutninger. For så vidt angår Forvaltningsrevisionen på det regionale område omfatter forvaltningsrevisionen vedrører såvel forvaltningens og forretningsudvalgets gennemførelse af regionsrådets og forretningsudvalgets beslutninger samtsom selve regionsrådets og forretningsudvalgets beslutninger. Baggrunden for, at forvaltningsrevisionen også omfatter regionsrådets og forretningsudvalgets beslutninger, er, at regionerne i vidt omfang finansieres ved tilskud fra staten.

 

I forhold til regionerne gælder det yderligere, at rigsrevisor af egen drift eller på anmodning af statsrevisorerne kan foranstalte undersøgelser i henhold til lov om revisionen af statens regnskaber m.m. (rigsrevisorloven) af regionens regnskaber samt udvalgte regnskabsområder herunder. Disse undersøgelser vil ske i form af regnskabsgennemgang, hvorefter det navnlig bl.a. påses, at vilkårene for tilskud mv. er opfyldt, og at der er taget skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af midlerne (forvaltningsrevision).

[+evt. konsekvensændring i mavebæltet iaf slettelsen af forhold til dette afsnit i besvarelsesudkastet; slettelsen er begrundet i, at denne forskel vel er ret oplagt, da det er disse regler, lovforslaget handler om, og at det ikke direkte er disse regler, der spørges til.]