Det var da enormt ærgerligt, at jeg så ikke har nogen citater at hive op af lommen. Det havde jeg ikke forberedt mig på. Jeg troede, jeg skulle have tilladelse, og den havde jeg ikke søgt.
Om det her forslag vil jeg som indledende bemærkning sige, at i SF kan vi sagtens bruge offentligt-private virksomheder, og vi tror, det er en god ting at have i det kommunale landskab. Jeg vil også bide mærke i nogle af de bemærkninger, der er kommet fra regeringspartierne om, at det ikke er meningen, det her skal være ideologisk, og at det er meningen, det skal være afbalanceret.
Men jeg må så indrømme, at når jeg kigger ned gennem forslaget, så har jeg altså virkelig nogle spørgsmål til det, fordi for mig har det en anden drejning.
Men igen som indledning: For at afgrænse det her, når det offentlige - det er så mest kommunale virksomheder, vi snakker om - går ind i virksomheder, så er det jo absolut rimeligt, at man sætter nogle begrænsninger for, hvilke erhvervsaktiviteter de går ind i, og i hvilket omfang. Vi snakker om de grundliggende ting i det offentlige landskab. Det er vi helt med på. Vi er også helt med på, at det skal foregå på almindelige, konkurrecemæssige vilkår.
Men det er vel også fastslået, at det faktisk er sådan, det foregår nu. Jeg mener også, der er lavet en undersøgelse af de virksomheder, der har været, hvor man har fastslået, at det faktisk er foregået på konkurrencemæssige vilkår. Så jeg vil sige, at forhåndsbetingelserne er i orden.
Hvis vi så kigger på det her forslag, kan vi se, at det jo faktisk, som jeg umiddelbart læser det, lægger op til nogle begrænsninger. Og med de indledende bemærkninger, der har været fra regeringspartierne, så må det jo være muligt at diskutere det her og så i hvert fald få det afklaret og få det rettet, sådan at vi kan få nogle dynamiske kommuner, som har samme vilkår som private virksomheder. Det må være sådan, bemærkningerne skal forstås.
Og så har jeg nogle spørgsmål til lovforslaget:
Man snakker i første omgang om en bagatelgrænse på omkring 1,5 mio. kr., som gælder for, hvor meget en offentlig virksomhed kan lave for en anden offentlig virksomhed. Det virker som en mærkelig begrænsning, en unødvendig begrænsning, for ved siden af det her er der jo det, at alle opgaver, som koster over 0,5 mio. kr., skal i offentligt udbud. Så man er dækket ind der. Det er lidt uforståeligt, og det virker som en begrænsning for begrænsningens skyld.
Omkring det, at en kommune ikke kan lave et selskab på et område, som tidligere har været udliciteret, vil jeg sige, at det også virker som en urimelig begrænsning. Man kan sagtens forestille sig, at en kommune har haft en opgave, som man udliciterede. Det fungerede ikke, og man indliciterede igen. Men så kan man altså ikke gå hen og lave et offentligt-privat selskab. Det virker ikke rimeligt.
Efter det her skulle det ikke være muligt at lave mellemkommunale fællesskaber. Så kommer der åbenbart nogle dispensationer til Kommunekemi og andre åbenbart erkendt fornuftige forslag. Men hvorfor den her begrænsning? Vi ved, vi står over for nogle planer om at lave samarbejder inden for området rent drikkevand. Det kunne der sagtens komme nogle selskaber ud af. Hvis det skal være begrænset til kun at være offentligt-privat med den hensigt at føre det hen til
100 pct. privat, når man er kommet over 25-procent-grænsen, så er det virkelig at spænde ben for velfungerende kommuner, hvis de vil samarbejde om at lave en vandplan f.eks. En ting, jeg meget gerne vil have bekræftet, er, om det er helt korrekt forstået, at lige så snart, man har indledt et offentligt-privat samarbejde, kan der for den private ske den katastrofe, at den private går konkurs, og så kan man komme ud af forholdet. Men hvis vedkommende ikke går konkurs, så ender det kun ét sted, og det er i et rent privat selskab. Det er ikke et ligeværdigt forhold. Det er ikke ligeværdigt, det er ikke dynamisk for det offentlige. Det offentlige er jo underlagt fulde konkurrencebetingelser og konkurrencemæssige vilkår.
I det hele taget virker det her, og det kan jeg jo så have forstået forkert, det vil jeg da håbe jeg har, absolut som en voldsom mistillid til det lokale selvstyre, som ikke får en fornuftig måde at agere på. Det ligner en sluse ind til privatisering, men jeg håber ikke, det er sådan. Vi stiller mange spørgsmål til det her og vil ellers arbejde konstruktivt.