Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

 

L    174
- Forslag til Lov om ændring af lov om tilskud til afvikling af studiegæld og om eftergivelse af studiegæld.(Forenkling af reglerne om eftergivelse af studiegæld samt forsøg med eftergivelse af gæld til det offentlige for socialt udsatte grupper).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 9-11
af  24. april 2006.

 

 

Kristian Jensen

 

 

                                                                 /  Jesper Skovhus Poulsen

 

 

 

 

 

 

 

 

Spørgsmål 9: Ministeren anmodes om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, hvorefter der ved afgørelser om eftergivelse af studiegæld ikke som nu tages udgangspunkt i bruttoindkomsten, men derimod i bruttoindkomsten fraregnet bidrag til pensionsopsparing og fraregnet årets dagpengeniveau?

 

Svar: Der tages allerede i dag udgangspunkt i bruttoindkomsten fraregnet dagpengeniveauet. Det bemærkes at tilbagebetalingsniveauet på ingen måde forhindrer pensionsopsparing, jf. svaret på spørgsmål 1. Jeg kan derfor ikke støtte et ændringsforslag som efterspurgt.

Et ændringsforslag hvor pensionsopsparingsbidraget fraregnes kan udformes som følger:

                                            ”Til § 1

1. Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:

”01.  § 16, stk. 1, affattes sÃ¥ledes:

Restanceinddrivelsesmyndigheden træffer afgørelse om, og i hvilket omfang studiegælden kan eftergives, efter en samlet vurdering af, om

1) låntagers hidtidige tilbagebetaling har stået i rimeligt forhold til gældens størrelse og alder eller til låntagers bruttoindkomst med fradrag af rimelige bidrag til pensionsopsparing, og

2) lÃ¥ntager med sin forventede bruttoindkomst med fradrag af rimelige bidrag til pensionsopsparing kan betale mere af gælden inden udløbet af den 15-Ã¥rige tilbagebetalingsperiode, jf. § 13, stk. 1.””

 [ Bidrag til pensionsopsparing ]”

 

Spørgsmål 10: I forlængelse af svar på spørgsmål 7 bedes ministeren tilkendegive om ministeren ikke finder det mest rimeligt, at personer, der før lovændringen i 1997/98 og den deraf følgende ændring af praksis har haft henstand med betaling på studiegæld på grund af betaling af anden offentlig gæld, nu kan få genoptaget deres ansøgning og få eftergivet resten.

 

Svar: Ved lovændringen i 1997/1998 blev reglerne for vurdering af om ansøger hidtil havde betalt tilstrækkeligt ikke ændret. Praksis for hvad der anses for passende betaling i relation til at få studiegæld eftergivet har været uændret siden eftergivelseslovens vedtagelse i 1987. Det er fortsat en grundlæggende betingelse for eftergivelse af studiegæld, at låntagers hidtidige tilbagebetaling har stået i rimeligt forhold til gældens størrelse og alder eller låntagers bruttoindkomst i hele tilbagebetalingsperioden. Udgangspunktet i praksis er og har hele tiden været, at det vurderes, om der er betalt passende på gælden i de sidste 3 år før ansøgningen. Hvis det er tilfældet, anses betingelsen i § 16 stk. 1, nr. 1, om at låntagers hidtidige tilbagebetaling har stået i rimeligt forhold til gældens størrelse og alder eller til låntagers bruttoindkomst normalt for opfyldt. Hvis der ikke er betalt passende de sidste 3 år, vurderes yderligere 3 år, idet det forhold, at der ikke er betalt tilstrækkeligt de sidste 3 år, kan indikere, at der heller ikke er betalt tilstrækkeligt i den forudgående periode. Der er således ingen ansøgere, der med rette kan have haft forventning om eller tillid til, at det er tilstrækkeligt at tilbagebetale på studiegælden i 3 år. Der er således ingen ansøgere, der er blevet ramt af nye regler i relation til vurdering af, om der hidtil er betalt passende på gælden.

 

Spørgsmål 11: Vil ministeriet i fremtidige afgørelser om eftergivelse af studiegæld som hovedregel nøjes med at se på, hvor meget der er betalt på studiegælden i de sidste tre år inden eftergivelsen, medmindre det vil være til gunst for ansøgeren at gå længere tilbage?

 

Svar: Som udgangspunkt skal der betales passende på studiegælden i hele den 15-årige tilbagebetalingsperiode. Det er ikke og har aldrig været tilstrækkeligt at betale på studiegælden i 3 år inden eftergivelse. Udgangspunktet i praksis er som nævnt i besvarelsen af spm. 10, at tilbagebetalingen vurderes i 3 år som en indikator for om tilbagebetalingen har været passende sammenholdt med gældens oprindelige og nuværende størrelse. Hvis ansøger selv ønsker en længere periode end 3 år vurderet, inddrages en længere tilbagebetalingsperiode i vurderingen.