Notat
1. februar 2006
FAC
Høring af udkast til lov om ændring af lov om offentlige betalinger
mv - hø ringsoversigt
Udkastet har været til høring hos de organisationer mv., der er nævnt i bilaget til
dette notat, ligesom det har været offentliggjort på Høringsportalen. Høringsfri-
sten udløb den 12. januar 2006, og der var ved fristens udløb modtaget følgende
bemærkninger:
Elektronisk ordreafgi-
velse
Forslaget modtages
generelt positivt. I lyset
af erfaringerne med
indførelse af elektr o-
nisk fakturering bør e -
ordre dog planlægges
og implementeres i et
meget tæt samarbejde
med erhvervslivets og
de kommunale organi-
sationer, og der bør
afsættes den nødve n-
dige tid til udvikling og
test af de tekniske
faciliteter. Der bør
tages udgangspunkt i
eksisterende IT-
standarder, og alle
leverandører skal
kunne anvende e-
handel uden øgede
omkostninger.
Håndværksrådet,
Beskæftigelsesminist e-
riet, Dansk Byggeri,
Ministeriet for Flygt-
ninge, Indvandrere og
Integration, IT-
brancheforeningen,
Amtsrådsforeningen,
Dansk Industri, Kom-
munernes Landsfor-
ening
Som det fremgår af de
konkrete bemærkni n-
ger til lovudkastets § 1,
nr. 5, er Finansministe-
riet indstillet på, at
planlæ gningen af
elektronisk ordreafgi-
velse skal finde sted i
samarbejde med de
kommunale og regio-
nale parter samt er-
hvervslivets organisa-
tioner, og at systemet
skal baseres på natio-
nale standarder.
2.
De tekniske løsninger
generelt
De tekniske lø sninger
bør være udfo rmet
således, at alle men-
nesker i samfundet har
adgang til og mulighed
for at benytte dem
uanset eventuelle
handicaps. Det kan
sikres ved at følge de
specifikationer, der er
oplistet i ”Udbudsvær k-
tøjskassen”, uda rbej-
det af Kompetence-
centret IT for Alle (KIA)
Det Centrale Handi-
capråd, Den uvildige
Konsulentordning på
Handicapområdet, De
samvirkende Invalide-
organisationer
Finansministeriet er
indstillet på at følge
disse anbefalinger i
videst muligt omfang
under den efterfølge n-
de planlæ gnings- og
implementeringspro-
ces
Tildeling af CVR-nr. til
frivillige foreninger
Det forudsættes, at
lovændringen ikke
samtidig ændrer ved
reglerne for frivillig
registrering af forenin-
ger mv i Det Centrale
Virksomhedsregister,
herunder at registre-
ringen gøres gr atis.
Registrering af for-
eninger mv i CVR-
registret bør være
gratis. Det foreslås i
øvrigt, at der i lovfor s-
lagets bemær kninger
gives eksempler på de
juridiske enheder, der
bliver omfattet af regi-
streringspligten
Der bør tages stilling
til, hvorledes andre
betalingsmodtagere
skal behandles, her-
under f.eks. forældre
eller værger
Erhvervs- og Sel-
skabsstyrelsen
Kommunernes Lands-
forening
Lovudkastet ændrer
ikke ved reglerne om
frivillig CVR-regi-
strering. I øvrigt henv i-
ses til de igangvæ ren-
de forhandlinger om
kompensation til Er-
hvervs- og Selskabs-
styrelsen i forbindelse
med bortfald af beta-
lingspligten
Registreringen af
foreninger forventes at
blive gratis, idet Øk o-
nomistyrelsen er ved
at afslutte forhandlin-
ger herom med Er-
hvervs- og selskabs-
styrelsen.
Eksempler på enhe-
der, der bliver omfattet
af registreringspligten
er medtaget i lovfors-
lagets bemær kninger
Spørgsmålet om b e-
handling af andre
betalingsmodtagere er
mere af teknisk karak-
ter og må søges løst i
anden sammenhæng
end via lovgivning
3.
Transaktionsomkost-
ninger i forbindelse
med betalinger til
udenlandske bankkonti
De offentlige myndig-
heder har indtil videre
valgt, at beløbsmodt a-
ger skal betale alle
transaktionsomkost-
ninger ved betalinger
til bankkonti i udlandet.
Det kan muligvis
komme i strid med et
kommende EU-
direktiv, som pt. fore-
ligger i udkast. Det er
her foreslået, at om-
kostningerne fremover
skal deles mellem
parterne
Finansrådet
Finansministeriet vil
være o pmærksom på
denne udvikling ved
den fremtidige ud-
møntning af beste m-
melserne om det of-
fentliges betalinger til
udlandet.
SKB/OBS-ordningen
Det er betæ nkeligt, at
den nuværende o p-
regning i loven af de
betalinger, der skal
afregnes via OBS-
systemet, foreslås
erstattet af en bemyn-
digelse til
Finansministeren til
nærmere at fastlægge
disse betalinger. Det
vil være stærkt
indgribende i forhold til
kommunernes og
regionernes finansielle
styring og hindre disse
parters muligheder for
at opnå optimale
bankaftaler.
OBS-ordningen er en
betalingsordning mel-
lem staten og hen-
holdsvis kommuner og
amter og omfatter ikke
betalinger mellem
regioner og kommu-
ner.
Forslaget om bruger-
betaling for benyttelse
af OBS er uaccepta-
belt
Amtsrådsforeningen
Det er ikke hensigts-
mæssigt at b ibeholde
den nuværende o p-
regning i selve loven.
Det ville indebære, at
enhver ny betaling ville
forudsætte en lovæn d-
ring for at kunne om-
fattes af OBS. Således
er omfanget af betalin-
ger i OBS-systemet
efter strukturreformens
gennemførelse ikke
fastlagt endeligt på
nuværende tid spunkt.
Finansministeriet skal
endvidere påpege, at
det kun er periodiske
betalinger af en væ-
sentlig størrelseso rden
som tænkes o mfattet
af ordningen.
OBS/SKB aftalen er
netop lavet for at det
offentlige med sin
volumen kan få den
bedst mulige bankafta-
le og det vurderes at
denne aftale også vil
være fordelagtig i
4.
forhold til hvad kom-
muner og regioner vil
kunne opnå på egen
hånd. Fastsætte lsen af
de pligtmæssige a f-
regninger i SKB/OBS,
der ligger udover den
nuværende anvende l-
se, vil ske efter for-
handling mellem fi-
nansministeren og
kommunerne/regio-
nerne, jf. de konkrete
bemærkninger til lov -
udkastets § 1, nr.8.
Det er korrekt, at OBS
hidtil har været b e-
grænset til kun at
omfatte betalinger
mellem staten og
henholdsvis regioner
og (amts)kommuner,
men med forslaget til
ny formulering af lo-
vens § 8, stk. 2, (udka-
stets § 1, nr. 8) lægges
der op til, at OBS også
skal kunne anvendes
til afvikling af mellem-
kommunale/regionale
betalinger, fx tilskud til
sygehusdrift.
Det er ikke hensigten
på nuværende tids-
punkt at indføre br u-
gerbetaling for de
betalinger, som pligt-
mæssigt vil blive o m-
fattet af OBS. Derimod
forekommer det rime-
ligt at indføre bruge r-
betaling for betalinger,
som en kommune eller
region mv frivilligt
øn sker afviklet via
OBS. Dette er nu
præcis eret i lovforsla-
gets bemær kninger.
5.
SKB/OBS-ordningen
(fortsat)
Det forudsæ ttes, at
tilslut
ningen til
SKB/OBS bliver en ret,
men ikke en pligt, der
vil kunne hindre vide-
reførelsen af eksist e-
rende bankaftaler. Det
foreslås i øvrigt, at
overgangen til
SKB/OBS implemente-
res forskudt efter beta-
lingstype
ATP
ATP er ikke en statslig
institution og er der-
med ikke omfattet af
kredsen af institutio-
ner, som har pligt til at
anvende SKB/OBS.
Finansministeriet
optager dog gerne
drø ftelser med ATP
om det hensigtsmæ s-
sige i en eventuel
tilslutning på frivillig
basis.
Finansministeriet ser i
øvrigt ikke umidde lbart
noget til hinder for en
trinvis implementering,
afhængig af betaling s-
type
Betalingsformer i SKB
og OBS
SKB omfatter afvikling
af såvel ind- som
udbetalinger, medens
OBS alene omfatter
udbetalinger, hvilket
hindrer optimeringen af
det offentliges Cash
Management
Jyske Bank
Finansministeriet kan
tilslutte sig dette syns-
punkt. Ministeriet vil
derfor præcisere i
lovforslagets bemær k-
ninger, at udformnin-
gen af lovens § 9 ikke
er til hinder for anven-
delsen af OBS til ind-
betalinger
Administrative konse-
kvenser for erhvervsli-
vet
Forslaget vurderes
ikke at have admini-
strative konsekvenser
for erhvervslivet i et
omfang, der berettiger,
at det bliver forelagt
Økon omi- og Er-
hvervsministeriets
virksomhedspanel
Erhvervs- og Sel-
skabsstyrelsen
Herudover har Københavns Kommune fremsat en række bemærkninger af mere
teknisk karakter i forbindelse med elektronisk betalingsformidling.
Følgende har tilkendegivet ikke at have nogen bemærkninger til udkastet:
Rigsrevisionen, Forbrugerrådet, Landsforeningen af nuværende og tidligere Psyki-
atribrugere, Datatilsynet, Forsikring & Pension, Foreningen af Statsautoriserede
6.
Revisorer, De hjemløses Landsorganisation, Advokatrådet, Realkreditrådet, In-
denrigs- og Sundhedsministeriet, Landbrugsrådet, Ældremobiliseringen, Forbru-
gerombudsmanden, Foreningen Danske Revisorer, Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling.
C:\ ConvertIt\DocFolder\$ASQ254381.DOC
Høringsparter
Lovudkastet har været til høring hos følgende organisationer mv:
Samtlige øvrige ministeriers departementer , Advokatrådet, Arbejderbevæge l-
sens Erhvervsrå d, Amtsrådsforeningen, Brugerforeningen, Center for Ligeb e-
handling af Handicappede, Center for små handicapgrupper, Dansk Arbejdsg i-
verforening, Dansk Byggeri, Dansk Familielandbrug, Dansk Handel & Service,
Dansk Industri, Dansk Landbrug, Datatilsynet, De Hjemløses Landsorganisat
on, Den Sociale Ankestyrelse, Den Uvildige Konsulentordning på handicapo m-
rådet, De Samvirkende Invalideorganisationer, Det Centrale Hand icapråd,
Handel, Transport og Serviceerhvervene, Finansrådet, Forbrugerombudsma n-
den, Forbrugerrå det, Forbrugerstyrelsen, Foreningen Danske Revisorer, Lands-
foreningen for Førtidspensionister, Foreningen af Registrerede Revisorer, Fo r-
eningen af Socialchefer, Foreningen af Statsamtsmænd, Foreningen af Statsa u-
toriserede Revisorer, Forsikring og Pension, Håndværksr å det, IT-
Brancheforeningen, Kommunernes Landsforening, Kontaktudvalget for Min-
dre Sygdomsgrupper, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune,
Landbrugsrådet, Landsforeningen af psykiatribrugere, Landsforeningen for
førtidspensionister, Landsforeni ngen Ældre Sagen, Landsorganisationen i
Danmark, Nationalbanken, Realkreditrådet, Rigsrevisionen og Ældremobilis e-
ringen.
Herudover har Finansministeriet modtaget bemærkninger fra ATP og Jyske Bank.
København og Frederiksberg kommuner har tilkendegivet, at de nu er medlem af
Kommunernes Landsforening, og at de derfor henholder sig til landsforeningens
bemærkninger.