Det er, som det lige er fremgået af Venstres ordførers tale, ikke et meget omfattende forslag, men det kommer dog til at få betydning for ganske mange, mange penge, idet det jo handler om under indtryk af de erfaringer, der er indhøstet i de indledende faser, at justere såvel Nemkonto som Statens Koncernbetalinger/Offentligt Betalingssystem.
Vi vil fra Socialdemokratiets side kunne støtte forslaget, men vi vil under udvalgsarbejdet være lidt optaget af at få belyst og på nogle enkelte punkter fastslået nogle ting vedrørende tre emner.
Der er den nye adgang, som der lægges op til at finansministeren skal have i stedet for det, der er opregnet i lovteksten, til at kunne fastsætte, hvad det er for betalinger, der er omfattet. Det kan vi helt støtte sker på denne mere smidige måde, men vi vil gerne sikre os, at de steder, hvor der er tale om, at kommuner og/eller regioner indgår, sker det af hensyn til de gensidige konkurrenceforhold, der er i forhold til pengeinstitutterne for disse store offentlige myndigheders side, aftalebaseret. Men det er altså sådan et mere specifikt forslag, som jeg blot vil nævne her, og som vi lige vil vende tilbage til og få kodificeret i forhold til det høringssvar eller høringsnotat, der allerede er givet fra Finansministeriet.
Så vil vi gerne have belyst det svar, der i høringsnotatet er givet vedrørende ATP, altså det spørgsmål og de overvejelser, der er, om tilknytning af ATP til betalingssystemet. Der er spørgsmålet: Er det brugerbetalingsovervejelser, eller hvad er det, der gør, at der ikke kan svares umiddelbart og klart? Det vil vi i hvert fald også gerne lige vende under udvalgsbehandlingen.
Og endelig vil vi gerne have belyst, hvad det er for nogle forhold, der gør, at anbefalingen om at følge de retningslinjer, der er lagt med hensyn til handicaptilgængelighed vedrørende it-systemer, ikke imødekommes blankt i kommentaren, men at der tages et forbehold, der handler om at anvende formuleringen »i videst muligt omfang«? Det vil vi gerne have belyst, fordi det jo kan skyldes nogle forhold, man kender til, eller også kan det bare være et generelt forbehold, så man ikke har lovet for meget. Og det sidste vil vi ikke være så glade for. Det kan være, at vi kan anerkende det første, hvis der er konkrete forhold, man kan redegøre for, men det vil vi i hvert fald også forfølge.
Så med disse ekstra bemærkninger om forhandlingsbasering af ændringer, om ATP's mulighed for tilknytning og om den selvfølgelige handicaptilgængelighed, som Folketinget i øvrigt i enighed har understreget meget tydeligt forleden dag, vil vi forudse, at vi ved tredjebehandlingen vil kunne give forslaget vore stemmer.