SÃ¥dan virker tests

 

Denne artikel startede op som en opgave, jeg fik af min lærer. Jeg fik at vide, at jeg skulle sammenligne det danske skolesystem med det amerikanske. Jeg har gået 9 år i skole i Danmark og et år i USA så jeg har et ret stort indblik i den danske folkeskole og den amerikanske highschool.

Jeg besluttede mig for at sende den hjem til Danmark, da jeg har hørt at den danske regering, forsøger at lave om på folkeskolen. Jeg håber, at man måske kan bruge opfattelsen fra én, der rent faktisk har oplevet, hvad det vil sige at have en masse tests, og hvad tests gør ved elevernes indlæring. De fleste vil nok sige, det ikke kan være så forfærdeligt. Det passer ikke, alting ændrer sig ekstremt meget, når lærernes undervisning bliver rettet ind efter, hvilke tests eleverne skal kunne klare.

 

Det værste test har forårsaget, er den måde elever laver lektier og lærer på herovre. Jeg går i en senior klasse på Lewiston highschool, det betyder, at jeg er på den ældste årgang sammen med 18 til 20 årige elever, og jeg er selv 17. Min lektiebyrde er ikke særlig stor. Ikke fordi lærerne ikke giver lektier for, men når en lærer for eksempel giver 30 sider for i ”American goverment”, tager det omkring 5 minutter at få det overstået. Vi ved, at der kommer en test eller en quiz over læsningen, og man behøves kun at forberede sig på, hvad man bliver spurgt om. Der er rigtig mange måder, man kan slippe let om ved lektier, når man bare skal have viden nok til en test.

Alle lærebøger har en ordforklaring, hvor der står nogle ord som er vigtige. Hvis man læser dem igennem og læser ordforklaringen, kan man let får et A - på en test dagen efter. Hvis man så er så heldig, at der også er et såkaldt ”section review” i bogen, kan man også lære det udenad.

Kan man huske de 20 ordforklaringer og et 15 linjer langt ”section review”, er der kanon store chancer for, at man kan få at A eller et A+.

Derudover ved alle og en hver, at der ikke er nogen skoler, der har råd til at skifte deres undervisningsmateriale ud hvert år. Så tidligere senior elever giver deres notater til en kommende senior. Læser man den ene notesbog,  kan man stort set få A’er hele skoleåret igennem.

De fleste skoler har en såkaldt fælles notesbog, ikke med lærenes viden selvfølgelig. Den indeholder rigtige svar på tests fra de sidst 8 år og de bedste elev notater. Hvis man er heldig, er der en elev der har stjålet lærerens notater, kopieret dem og lagt dem tilbage. Stort set alle elever har et hæfte, som det liggende i deres lockerroom.

Det er slemt at folk kan få rene Aer eller 13 taller for stort set ikke at lave noget arbejde. Men det er langt fra det værste, som tests forårsager.. Den indlæringsmåde er ikke særlig langtidsholdbar. Når folk læser op til tests på den måde, kan de ikke huske det 2 uger senere. Det hjælper ikke særlig meget at kunne få et A i en test, hvis man ikke kan bruge det til noget, fordi man ikke kan huske det et par uger senere.

Herudover er der det problem, at når man kun lærer ordforklaringer, bliver en viden helt løsrevet fra virkeligheden, og man får svært ved at finde en sammenhængende forståelse for det man læser.

 

Jeg ved godt, at undervisningsministeriet i Danmark vil forsøge at lave testene sådan, at de vil være svære at omgå på den måde, som jeg har beskrevet. Lærerne, skolebestyrelser, elevråd, skoledistrikter og undervisningsministeriet har forsøgt at gøre det samme herovre, men det er ikke lykkedes dem. De amerikanske skoleelever har altid fundet en måde at omgåes tests, og specielt landsdækkende tests er lette at få høje karakterer i uden at lave noget særligt.

 

Johan Juul Jensen

Lewiston

Maine, USA